Facebook vil tracke og målrette reklamer til folk, der ikke bruger Facebook

It-giganten vil udvide sin reklameplatform, så reklamer kan målrettes personer, der ikke har nogen tilknytning til Facebook.

Det har efterhånden længe været kendt, at Facebook også bruger din adfærd uden for det sociale medie til at at målrette webannoncer. Nu vil it-kæmpen tage reklamestrategien et skridt videre og begynde at målrette annoncer mod webbrugere, der ikke har en Facebook-profil.

Det skriver amerikanske Computerworld.

Læs også: 3 klar med 24-timers test af adblocking på netværksplan

Funktionen kommer i form af en udvidelse af det allerede eksisterende Facebook Audience Network, der indtil nu har gjort det muligt for site-indehavere at målrette annoncer til besøgende, der tilfældigvis også har en facebook-konto.

‘Idag udvider vi Audience Network så udgivere og udviklere kan vise bedre indhold til alle - inklusiv dem, der ikke bruger eller ikke er tilknyttet Facebook,’ skriver virksomhedens reklamechef Andrew Bosworth i en blog.

Læs også: Frankrig beordrer Facebook til at droppe tracking af ikke-brugere

Ifølge Andrew Bosworth skal tiltaget nedbringe antallet af reklamer, der er irriterende for brugerne.

Tracking af ikke-brugere har tidligere givet Facebook problemer i Frankrig, der beordrede praksissen stoppet. På det tidspunkt var der dog tale specifikt om ikke-brugere, der besøgte en Facebook-side.

Ezra Gottheil, der er analytiker ved Technology Business Research, forklarer, at tiltaget giver Facebook rolle af reklamebørs.

Læs også: Facebook har nu over 1,5 mia. aktive brugere

»De laver kontrakter med annoncører og reklamebureauer for at placere reklamerne, og de laver kontrakter med andre sites om at vise dem. De bruger tracking-cookies for at målrette de rigtige reklamer til de rigtige folk. Forskellen er, at de også har Facebook. De har en platform for at vise reklamer og de kender mange brugere,« forklarer han til det amerikanske medie.

Med tiltaget tilføjer Facebook en funktion for sine brugere, der gør det muligt at slå Facebook-rettede reklamer fra, når man besøger andre sites. Det kan gøres gennem Facebook settings. Men det kræver altså under alle omstændigheder en Facebook-profil, at indstille om man vil se reklamerne uden for Facebook.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Dave Pencroof

Hvis jeg modtager bare en reklame som jeg kan tracke tilbage til FB går jeg i EU retten eller hvad det nu er for en rets instans jeg kræves at bruge til formålet, med dem, nu går de squ alt for vidt, føj for den lede !
Har længe haft den tanke ifht at de "pinger" min tlf flere gange dagligt !

  • 1
  • 0
Peter Christiansen

Jeg elsker deres lorteargument "Så kan vi vise dig mere relevante og bedre reklamer".
Faecesbook nej tak, det er et stasi apparat hvor folk elsker at ligge personlige oplysninger frem, et mønster eksempel på intelligence-gathering.

  • 2
  • 0
Morten Toudahl

Jeg selv bruger adaway på min telefon.
Den opbygger en hosts fil fra forskellige kilder.

Jeg har pt ikke gjort det, men den kunne jo sagtens kopieres til en computer.

Det kunne du jo prøve. Så får du også regelmæssige opdateringer til listen.
Sidst jeg kiggede fylder min hosts på telefonen ca 3 mb

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere