Facebook vil tracke og målrette reklamer til folk, der ikke bruger Facebook

31. maj 2016 kl. 14:047
It-giganten vil udvide sin reklameplatform, så reklamer kan målrettes personer, der ikke har nogen tilknytning til Facebook.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det har efterhånden længe været kendt, at Facebook også bruger din adfærd uden for det sociale medie til at at målrette webannoncer. Nu vil it-kæmpen tage reklamestrategien et skridt videre og begynde at målrette annoncer mod webbrugere, der ikke har en Facebook-profil.

Det skriver amerikanske Computerworld.

Funktionen kommer i form af en udvidelse af det allerede eksisterende Facebook Audience Network, der indtil nu har gjort det muligt for site-indehavere at målrette annoncer til besøgende, der tilfældigvis også har en facebook-konto.

‘Idag udvider vi Audience Network så udgivere og udviklere kan vise bedre indhold til alle - inklusiv dem, der ikke bruger eller ikke er tilknyttet Facebook,’ skriver virksomhedens reklamechef Andrew Bosworth i en blog.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge Andrew Bosworth skal tiltaget nedbringe antallet af reklamer, der er irriterende for brugerne.

Tracking af ikke-brugere har tidligere givet Facebook problemer i Frankrig, der beordrede praksissen stoppet. På det tidspunkt var der dog tale specifikt om ikke-brugere, der besøgte en Facebook-side.

Ezra Gottheil, der er analytiker ved Technology Business Research, forklarer, at tiltaget giver Facebook rolle af reklamebørs.

»De laver kontrakter med annoncører og reklamebureauer for at placere reklamerne, og de laver kontrakter med andre sites om at vise dem. De bruger tracking-cookies for at målrette de rigtige reklamer til de rigtige folk. Forskellen er, at de også har Facebook. De har en platform for at vise reklamer og de kender mange brugere,« forklarer han til det amerikanske medie.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Med tiltaget tilføjer Facebook en funktion for sine brugere, der gør det muligt at slå Facebook-rettede reklamer fra, når man besøger andre sites. Det kan gøres gennem Facebook settings. Men det kræver altså under alle omstændigheder en Facebook-profil, at indstille om man vil se reklamerne uden for Facebook.

7 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
1. juni 2016 kl. 12:53

Jeg selv bruger adaway på min telefon. Den opbygger en hosts fil fra forskellige kilder.

Jeg har pt ikke gjort det, men den kunne jo sagtens kopieres til en computer.

Det kunne du jo prøve. Så får du også regelmæssige opdateringer til listen. Sidst jeg kiggede fylder min hosts på telefonen ca 3 mb

5
1. juni 2016 kl. 09:44

Jeg elsker deres lorteargument "Så kan vi vise dig mere relevante og bedre reklamer". Faecesbook nej tak, det er et stasi apparat hvor folk elsker at ligge personlige oplysninger frem, et mønster eksempel på intelligence-gathering.

4
31. maj 2016 kl. 23:07

Har du en kopi ?

3
31. maj 2016 kl. 21:51

Hold da k*** hvorer jeg glad for at www.facebook.com og ligenede på mine maskiner har ip 127.0.0.1.

Ja. Min /etc/hosts er pænt stor, men hold fast hvor har det speedet websider op helt generelt - og skruet godt ned for tracking

2
31. maj 2016 kl. 21:42

Hvis jeg modtager bare en reklame som jeg kan tracke tilbage til FB går jeg i EU retten eller hvad det nu er for en rets instans jeg kræves at bruge til formålet, med dem, nu går de squ alt for vidt, føj for den lede ! Har længe haft den tanke ifht at de "pinger" min tlf flere gange dagligt !

1
31. maj 2016 kl. 15:56

må forudse en masse claims fra folk, der ikke vil modtage deres reklamer; der er en grund til ikke have en Facebook konto. Mon ikke EU vil gå ind i denne sag meget snart?