Facebook vil lægge sine algoritmer frem til tilsyn

Illustration: Voice of America / Public Domain
Efter afsløringerne i The Facebook Files siger ledende talsmand i Facebook, at man er villig til at lade sin teknologi gå efter i sømmene.

Facebook er villig til at være under større tilsyn for at sikre, at det sociale medies algoritmer fungerer efter hensigten og ikke skader brugerne. Derudover er Facebook åben for at ændre en bestemmelse i amerikansk lov, der betyder, at virksomheder ikke er ansvarlige for, hvad brugerne ytrer.

Det skriver Bloomberg, efter at ledende talsmand i Facebook Nick Clegg blev interviewet i CNN-programmet »State of the Union«.

Algoritmerne »bør stilles til ansvar, om nødvendigt ved regulering, så folk kan sammenligne, hvad vores systemer siger, at de gør, med det, der rent faktisk sker,« siger Nick Clegg til CNN.

Udmeldingerne fra Facebook kommer efter, at den tidligere data scientist hos virksomheden Frances Haugen har afsløret, at det sociale medier har løjet for offentligheden om, hvordan det vægter trafik og engagement – og dermed profit – højere end at løse problemer med had og vold på platformen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Torben Mogensen Blogger

Hvordan gennemskuer man, om der er uhensigtsmæssigheder i et kæmpestort neuralt netværk? Det er ikke nok at kunne fremvise netværket (som i øvrigt sikkert hele tiden bliver genoptrænet med nyt data), man skal løbende offentliggøre det datasæt, som netværket bliver trænet med. Og det vil Facebook næppe, dels fordi det nok vil bryde GDPR og lignende persombeskyttelsesregler, og dels fordi datasættet er en væsentlig del af deres indtægtsgrundlag.

  • 13
  • 0
#5 Allan S. K. Frederiksen

... alle disse problemer ikke forsvinde som dug for solen, hvis man - som Zuboff foreslår - simpelthen gør al handel med persondata ulovlig?

Desværre ikke, hovedindtægten er fra målrettede reklamer og ikke salg af de persondata, som gør målretningen mulig. Hvis de sælger detaljerede persondata, så kan andre lave lige så målrettede reklamer som de selv og derved falder værdien af deres service overfor reklamebranchen.

Et forbud mod salg af persondata er kun første skridt, det skal samtidig føres ulovligt at høste persondata fra andet end eget site/domæne. Altså de skal være slut med at der høstes data via annoncer og diverse like/dele-scripts.

Det bedste ville også være hvis man forlangte at alle sites selv hostede de reklamer som blev vist hos dem, da det er eneste måde de kan sikre at de ikke forsøger at høste data (herefter bliver det også nødvendigt med en cost/bennefit beregning, om det f.eks. kan svare sig at hoste animerede reklamer med lyd).

  • 3
  • 0
#6 Anne-Marie Krogsbøll

Desværre ikke, hovedindtægten er fra målrettede reklamer og ikke salg af de persondata, som gør målretningen mulig. Hvis de sælger detaljerede persondata, så kan andre lave lige så målrettede reklamer som de selv og derved falder værdien af deres service overfor reklamebranchen.

Jeg er ikke helt med... Mener du ikke, at handel med persondata foregår? Ville målretningen kunne foregå uden salg af persondata?

Men du har da ret i, at det bør følges med stop for høst af unødvendige data i det hele taget...

  • 1
  • 0
#7 Allan S. K. Frederiksen

Jeg er ikke helt med... Mener du ikke, at handel med persondata foregår? Ville målretningen kunne foregå uden salg af persondata?

Jo der foregår et salg, men det er ikke nødvendigvis personhenførbare data som sælges. Der handles i stor stil med annonymiseret persondata, til brug for markedsanalyser.

De forskellige SoMe platforme, holder jo den personhenførbare data tæt på kroppen, for det er netop dens fordel overfor bannerannoncørerne, som ikke kan tilbyde samme præcision.

Der skal selvfølgelig nok være nogen som sælger personhenførbare data, men det er ikke de store spillere som jeg frygter her, men mindre spillere som forventer de kan slippe under radaren og f.eks. sælge til forsikrings- og/eller finanssektoren. Der er jo altid nogle rådne æbler!

  • 3
  • 0
#8 Anne-Marie Krogsbøll

Der handles i stor stil med annonymiseret persondata, til brug for markedsanalyser.

Nu er "anonymisering" jo lidt et figenblad, for med de mængder af data, der samles om os, er der ikke noget, der kan holdes anonymt ret længe. "Anonymiseringen" kan lynhurtigt afanonymiseres.

Så det argument synes jeg ikke holder. Når der samles data om personer i store mængder, giver det ikke mening at afdramatisere det med, at de er anonymiserede.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere