Facebook vil forbyde politiske reklamer på ubestemt tid efter valget i USA

Illustration: Bigstock/microphoto1981
Når valgstederne lukker i USA, vil Facebook også lave et forbud mod politiske reklamer på det sociale medie, indtil der er en afgørelse på valget.

Når valgstederne til det amerikanske præsidentvalg lukker den 3. november, vil det også betyde et midlertidigt farvel til politiske reklamer på Facebook.

Det skriver The Verge..

Facebook planlægger forbuddet for at forhindre, at reklamer kan blive brugt til at sprede misinformation og forvirring om valgets udfald, inden det endelige valgresultat er klar.

»Selvom annoncer er et vigtigt redskab, når man vil komme til orde, planlægger vi et stop for alle reklamer om sociale emner, valg og politik i USA efter afstemningen lukker den 3. november for at reducere muligheden for forvirring og misbrug,« skriver Facebook i et blogopslag.

Det sociale medier vil også sætte initiativer i søen, som skal forhindre kandidater i at erklære en valgsejr for tidligt. Det skal blandt andet ske ved, at Facebook tilføjer oplysninger til opslag, der fejlagtigt hævder, at der er udnævnt en vinder, før det egentlig er sket.

Når afstemningerne lukker, vil der desuden dukke en informaitonsboks op i både appen til Facebook og Instagram, hvor brugere kan læse om, hvorvidt der er blevet udråbt en vinder.

De nye tiltag kommer i kølvandet på flere andre indsatser fra det sociale medie op til valget. Tidligere har Facebook annonceret, at mediet vil holde op med at acceptere nye politiske annoncer en uge før det amerikanske præsidentvalg.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Torben Mogensen Blogger

At lukke for politiske reklamer en uge før valget har næppe den store betydning, og når der stadig kan spredes politisk misinformation og smædekampagner gennem "almindelige" opslag, så hjælper det ikke stort.

Principielt synes jeg, at politiske kampagner skal begrænses til styrede debatter, hvor hver(t) kandidat/parti får lige meget taletid, og hvor en hær af fact-checkere i realtid kontrollerer konkrete udsagn, plus evt. kontrolleret annoncering, hvor ethvert medie er pålagt at bruge ensartet spalteplads og tid til alle kandidater/partier, og hvor alle udsagn faktacheckes inden publicering. Det er dog nok ret utopisk.

  • 7
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere