Efter en reklame i dit feed vil Facebook tracke dig helt hen i den fysiske butik

For at fastslå at forbrugere rent faktisk besøger en fysisk butik efter at have set en reklame derfra i sit feed, detekterer Facebook nu, hvilke butikker du går ind i, og om du for nyligt har set en reklame derfra.

En reklame for en virksomhed, der har en god, billig græsslåmaskine kommer frem i dit feed. Perfekt, det er lige sådan en du står og mangler. Du tager derfor hen i den nærmeste butik, der sælger maskinen for at købe den. Harmløst.

Men ikke så meget længere. For fremtiden vil Facebook nemlig registrere, at du har besøgt butikken efter at have set reklamen i dit feed. Det skriver blandt andre Gizmodo.

Læs også: Facebook, Google og Microsoft: Tvungen overvågning af borgerne er alt for vidtgående

Det sker gennem din telefons lokalitetsdata, som afslører, om du bevæger dig ind i den pågældende butik. Dermed kan Facebook dokumentere overfor virksomheder, der reklamerer igennem det sociale medie, at reklamerne rent faktisk også genererer fysiske kunder i deres butikker.

Local Awareness hedder den nye feature, som med Gizmodos ord er ‘fascinerede for virksomheder og deprimerende for os andre’. Med Local Awareness kan virksomheder tilføje et kort til deres reklame, som viser den nærmeste butik, og Facebook kan matche lokalitetsdata med reklamedata for at se sammenhængen.

Virksomhederne kan altså ikke direkte aflæse, hvor mange kunder, der udelukkende bliver lokket til af informationen om, hvor den nærmeste butik befinder sig, men Facebook kan give et billede af, hvor mange der har set reklamen og efterfølgende besøger butikken.

Læs også: Internettet er ved at udslette tv-reklameindtægter

Resultaterne fra Local Awareness-forsøg har været positive for Facebook. Den franske butikskæde E. Leclerc fik ifølge Gizmodo besøg af 12 pct. af de folk, der klikkede på deres reklame på Facebook inden for den næste uge.

Så hvis du kører hen og køber den græsslåmaskine, du så i dit feed, så skal du bare vide, at Facebook naturligvis kigger med, og de ved, hvorfor du er der.

Local Awareness vil blive rullet ud i løbet af de næste par måneder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Carsten Hahn

Dag 1: Facebook viser dig en rekvalme for en plæneklipper, men du klikker ikke på den for hvad skulle du med endnu en plæneklipper... Facebook har nu lært at du ikke klikker på plæneklipper annoncer.
Dag 2: Facebook viser dig en reklame for et hårprodukt, men du klikker ikke på annoncen for du har ingen hår alligevel... Fæjsbook har nu lært at du ikke klikker på annoncer om hårprodukter.
Dag Y: Facebook er holdt op med at vise dig reklamer - du klikker alligevel aldrig på dem :D

  • 3
  • 0
Hans Peter Nielsen

Hvorfor opfattes denne funktion som deprimerende for os andre? Hvilke ulemper nu eller på sigt indebærer det for forbrugeren?
Umiddelbart forestiller jeg mig at den personlige annoncering kan udvikle sig til mere relevant indhold på baggrund af de butikker, man bor i nærheden af eller ofte besøger.
Hvor ligger det deprimerende i det?

Husk på, at det ikke er et spørgsmål om yderligere tracking, da Facebooks app (ligesom potentielt alle andre apps med lokation-permission) allerede tracker brugerens lokation. I dette tilfælde er der alene tale om, at Facebook bruger disse data til optimering og indsigt og vel at mærke uden at dele nogen personlige data med annoncører eller andre aktører.

  • 0
  • 2
Henrik Krarup Lindholm

Jeg har en Samsung Galaxy S6 hvor jeg kan indstille tilladelser pr. app.

Min facebook app har tilladelse til at bruge kameraet (så jeg kan lægge et foto op), men ALLE andre tilladelser som appen ellers gerne vil have har jeg slået fra - OGSÅ lokationen. :) - Så ingen sporing af mig hos facebook :) - - Håber jeg da :)

  • 4
  • 0
Jimmy Christiansen

Hvorfor opfattes denne funktion som deprimerende for os andre? Hvilke ulemper nu eller på sigt indebærer det for forbrugeren?
Umiddelbart forestiller jeg mig at den personlige annoncering kan udvikle sig til mere relevant indhold på baggrund af de butikker, man bor i nærheden af eller ofte besøger.
Hvor ligger det deprimerende i det?


Det deprimerende er i første omgang at brugere som dig har accepteret at se reklamer på Facebook, og andre steder på nettet.
Det næste er at de tracker dig, den overvågning kan bruges til mange ting - det næste bliver måske at det får betydning for prisen i den fysiske butik.

  • 2
  • 0
Kjeld Flarup Christensen

Er bare glad for at facebook.com samt diverse sub-sites hos mig havner på 127.0.0.1 - hold k***hvor ting pludseligt kørte hurtigt efter jeg gjore det!


Det var spændende, det skal jeg nok kigge på en dag.
Jeg kan godt forestille mig, at mange af de facebook knapper der findes, føder facebook med data.

Henning, kan du ikke vise et uddrag af din /etc/hosts. Jeg har prøvet det samme, men her virker det ikke. Fx:

127.0.0.1 facebook.com


Det vil ikke virke med hosts filen, jeg vil tro at Henning har brugt dnsmasq eller lignende.

  • 0
  • 0
Allan S. Hansen

det næste bliver måske at det får betydning for prisen i den fysiske butik.

Når det allerede har indflydelse i nogle online butikker ..... så er der efter min mening ingen tvivl om at det også kommer i fysiske også som sammensmeltningen ("omnichannel" for at bruge branchens ord) bliver mere markant.

Forbruger loyalitet er meget vigtigt - og derfor vil de bruge tracking og reklamer til at 'belønne' og 'straffe' bestemt opførelse.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere