Facebook: Vi lytter ikke med på dine samtaler

Illustration: arkiv
En række forskellige halvmystiske historier om, at samtaler, man har haft med andre offline, pludselig bliver kædet sammen med reklamer online, fik folk på Twitter til tasterne. Facebook nægter, at de har noget med det at gøre.

På Twitter har der været spredte historier om, at der var begyndt at dukke reklamer op, der var relateret til samtaler, man har haft ansigt til ansigt med andre mennesker. Det fik techpodcaster PJ Vogt til tasterne, og han fik svar fra Facebooks reklameafdeling, som ses i tweetet nedenfor.

Det ønskede tweet er blevet slettet eller kunne ikke findes.

»Jeg styrer reklameprodukterne på Facebook. Vi har ikke - og vil aldrig - bruge din mikrofon til reklamer. Det passer simpelthen ikke,« skriver Rob Goldman, vice president of ads hos Facebook, skriver BBC.

Folk var hurtige til at stille uddybende spørgsmål, og da han blev spurgt, om det også gælder Instagram, der er ejet af Facebook, svarede han: »Ja.«

Mange mystiske anekdoter

Selvom det ikke ligefrem er tunge beviser, så er der mange, der mener at have fået reklamer, der ikke kan forklares på anden måde end, at nogen lytter med på telefonen.

Tori Hoover fortæller på twitter, at en kollega fik en reklame om, at han havde 'stillet det store spørgsmål' kun få minutter efter at have friet - før han havde fortalt det til nogen.

Brigitte Bonasoro skriver også på Twitter:

»Skete på mit arbejde tidligere i år. Arbejder som barista, blev brændt, talte med min kollega om det, gik i Target, købte noget salve og så en reklame på Facebook for præcis det produkt, jeg købte. Søgte aldrig efter produktet online.«

Facebook sagde allerede i 2016, at de ikke bruger telefonernes mikrofon til den praksis.

En mulighed er, at reklamerne dukker op ved et tilfælde - og siden mennesker er gode til at se sammenhænge (også når de ikke er der), så tror vi, at det skyldes overvågning, skriver BBC.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Tobias Volfing

En mulighed er, at reklamerne dukker op ved et tilfælde - og siden mennesker er gode til at se sammenhænge (også når de ikke er der), så tror vi, at det skyldes overvågning, skriver BBC.

En anden mulighed er at Facebook ved hvad man vil før man selv gør. Det er vel næppe utænkeligt med de mængder data de besidder.

  • 6
  • 0
Elias W. Toft

Er det ikke efterhånden ved at være almen viden at Google, Apple, Facebook, Amazon og lignende store tjenester lytter med? Jeg mener, de er jo ikke ligefrem diskrete omkring at deres produkter benytter talegenkendelse i eksempelvis Google Now, Apple's Siri og Amazon's Alexa. Jeg har personligt oplevet at en iPhone allerede havde søgt en app frem i appstore som jeg kun havde nået at fortælle en ven om mens vi sad med telefonen i hånden.

Ham her tester selv "aflytningen" med Facebook:
https://hooktube.com/watch?v=U0SOxb_Lfps

Der skal naturligvis mere kontrollerede tests til at bevise noget som helst, men i min optik er det næsten mere opsigtsvækkende at de stadig benægter aflytning end at vi bliver aflyttet.

  • 2
  • 1
Knud Jensen

Det er jo ikke nogen hemmelighed at de data selvskabet ikke selv indsamler, køber de i stedet hos andre.
Så det er da absolut muligt at de ikke brugte mikrofonen til at stykke en reklame sammen, men i stedet brugte betalingsoplysninger eller andet godt og straks efter sendte relevante reklamer baseret på det.

Og så kan der jo have været et hav af andre apps som har haft adgang til mikrofonen, og så har solgt den data videre til facebook, evt. gennem skuffeselskaber.

De lever jo af at vise reklamer, og jo mere rigtigt de rammer, jo nemmere er det at tjene penge på nye reklamer.

  • 1
  • 0
Tom Paamand

... holder jeg meget af at opleve, og disse kommer ofte i en tilsvarende utroværdig mængde. Just da jeg i går omsider fik bid i jagten på en ikke specielt tidstypisk kombination af ord på Google, gentog en skuespiller på mit fjernsyn i baggrunden de samme ord. I en hel anden forbindelse, og programmet var lige startet, så det var ikke mig der havde ladet mig påvirke af det. Den slags er vældigt underholdende, men ikke troværdigt til statistik om påståede Big Data-evner til at ramme den enkelte bruger så præcist.

  • 1
  • 0
Lasse Mølgaard

Lad os sige at jeg tager en tur på pricerunner.dk og søger efter hvor man kan få den billigste et-eller-andet (eksempelvis en Nintendo Switch).

Jeg finder ud af at Elgiganten har et godt tilbud, så det tjekker jeg lige ud.

I de næste tre dage vil jeg uanset hvor jeg er på nettet, få annoncer med selvsamme tilbud hos Elgiganten og ingen andre reklamer.

Om jeg købte varen eller ej er lige meget, jeg bliver stadigvæk bombarderet med selvsamme reklame.

Har flere gange oplevet reklamer for at købe ting som jeg allerede ejer, blot fordi jeg har sammenlignet den med andre ting.

I disse tilfælde vil reklamerne nok betragtes som vildskud, fordi de leder mig ikke til et nyt køb.

  • 1
  • 0
Peter Christiansen

Har flere gange oplevet reklamer for at købe ting som jeg allerede ejer, blot fordi jeg har sammenlignet den med andre ting.

Det er super irriterende, handler tit rundt på rs-components, derefter får jeg reklamer på google i langt tid efter på de samme ting som jeg har købt på rs.

Jeg ville føle mig pænt snydt som annoncør hvis det er den kvalitet af reklamenetværk man betaler for generelt.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere