Facebook til brugerne: Lad jer tracke og hold tjenesten gratis
Privacy-fejden mellem Facebook og Apple fortsætter, efter det sociale medie er begyndt at fortælle sine brugere, at tracking hjælper med at holde Facebook gratis som tjeneste.
Det skriver The Verge.
Beskeden kommer i kølvandet på, at Apples nye opdatering iOS 14.5 med tilhørende privacy-funktioner trådte i kraft i sidste uge. Nu er det et krav, at udviklere spørger forbrugeren om lov til at indsamle og dele personoplysninger.
Det gælder også for Facebook og tech-gigantens andet sociale medie Instagram, som følger de nye regler med en besked til brugerne om tracking-samtykke:
»Denne version af iOS kræver, at vi spørger om lov til at tracke noget data fra denne enhed for at forbedre annoncer. Lær, hvordan vi begrænser brugen af disse oplysninger, hvis ikke du ikke slår denne enhedsindstilling til,« står der på skærmen.
»Vi bruger informationen om din aktivitet fra andre apps og hjemmesider til at: vise dig reklamer, der er mere personlige, hjælpe med at holde Facebook gratis og understøtte forretninger, der er afhængige af reklamer for at nå forbrugeren.«
Facebook har været meget kritisk overfor de nye privacy-funktioner, da man mener, det kan skade mindre virksomheder, der er afhængige af Facebooks massive dataindsamling for at nå ud til forbrugeren. Man mener også, at Apples regler tvinger flere udviklere til at vælge forretningsmodeller, som er afhængige af abonnementer og ikke af dataindsamling til annonce-brug.
Det vil bidrage til Apples virksomhed, da man tager 30 procent af alle indtægterne fra forbrugernes køb i apps, herunder køb af abonnementer. Der er netop startet en retssag angående de 30 procent i USA i dag mellem tech-giganten og spiludvikleren Epic Games, og EU-Kommissionen afgjorde i fredags, at Apples forretningsmodel bryder med unionens konkurrenceregler.
