Facebook: Telefonnummer som anvendes i to-faktor autentifikation bruges også til målrettede reklamer

Illustration: Dessin de Tjeerd Royaards, Cartoon Movement, Pays-Bas
Facebook har anvendt det telefonnummer, som folk oplyser af sikkerhedshensyn, til at sælge målrettet markedsføring – og de vil fortsætte med at gøre det.

»Det sidste vi ønsker er, at folk fravælger hjælpsomme sikkerhedsfunktioner fordi de er bange for at de modtager uønskede notifikationer,« skrev Facebooks daværende CSO, Alex Stamos, i en blog for nogle måneder siden, da en del Facebook brugere havde oplevet, at telefonnummerret blev spammet af Facebook.

Nu indrømmer Facebook, at de anvender det telefonnummer, som man oplyser til sin to-faktor autentifikation – altså udelukkende af sikkerhedshensyn, til at lave målrettet markedsføring. Sagt anderledes sælger de informationen videre til firmaers målrettede reklamer.

Det skriver TechCrunch

Da Facebooks stifter, Mark Zuckerberg, blev spurgt om det samme under høringer i USA, påstod han ellers, at Facebook kun indsamlede den data af »sikkerhedshensyn«.

»Vi bruger den information, som folk oplyser, til at yde en bedre, mere personligt tilpasset oplevelse på Facebook, inklusive reklamer. Vi er åbne omkring, hvordan vi bruger den information, vi indsamler, herunder kontaktinformation som folk uploader eller tilføjer til deres egne konti. Man kan slette kontaktinformationen, som man har uploaded, når som helst man ønsker det,« skriver en talsperson for Facebook

Facebook oplyser også, at man kan fravælge to-faktor autentifikation hvis man vil undgå at telefonnummeret anvendes til reklamer.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Louise Klint

Talspersonen for Facebook udtaler:

Vi bruger den information, som folk oplyser, til at yde en bedre, mere personligt tilpasset oplevelse på Facebook, inklusive reklamer.

For virksomheder gælder: Jo mere vi ved om forbrugeren, Jo større mulighed har vi for at påvirke.

Og dermed øge salg/indtjening. Her er Facebook – og artiklens problemstilling om målrettet markedsføring – et perleeksempel. Men det fik mig også til at tænke på, at det samme gælder i øvrige brancher, eksempelvis en anden stor industri, lægemiddelindustrien, og deres nye buzz, ”Personlig Medicin”. Her skal patienten også have personligt tilpasset behandling, hvilket i vid udstrækning inkluderer patientens gendata og gensekventering, kombineret med den individuelle sygehistorie og livsstil (øvrige sundheds- og livsstilsdata).

Der er allerede et gigantisk pres fra industrien, på dette område, ”Personlig Medicin”, fordi de øjner en ny gylden vækstmotor heri, i form af forebyggelse, salg af forebyggende behandling. De politiske vinde er pt. meget positivt stemt herfor, og med adgang til patientens gendata kan forudsiges potentielt livstruende sygdomme, som vil indtræde år ude i fremtiden. Med al denne viden er der i mellem tiden også mulighed for at afsætte allehånde produkter til forbrugeren/patienten. Forebyggende midler, der måske vil virke, pt. findes ikke tilstrækkelig evidens på området.

Jo mere de ved om forbrugeren, jo større mulighed har de for at påvirke.

I dag er det en læge, der sidder over for dig, som patient, men står det til industrien skal der gerne kiles såkaldte ”rådgivere” (sælgere) ind imellem de to. 19.04.18: https://innovationsfonden.dk/da/nyheder-presse-og-job/historisk-satsning... http://www.sum.dk/Aktuelt/Nyheder/Sygehusvaesen/2016/December/~/media/Fi...

Ovennævnte mekanismer, mener jeg, er gode at skrive sig bag øret og være bevidst om i alle tilfælde.

  • 0
  • 0
Hans Nielsen

Er heller ikke løsningen, det er snart svær at få et telefonnummer uden ID. Men det er jo også den nye måde at følge og identificere bruger på nettet.

Men da man kan lave flere konti på samme nummer og flere steder, så kan man da heldigvis tjene lidt nemme penge på at oprette konti via et billigt mobilnummer, også efterfølgende sælge dem.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere