Facebook tager machine learning i brug: Clickbait-opslag skal ud af nyhedsstrømmen

Det sociale medie vil have fokus tilbage på almindelige opdateringer mellem venner og familie - dog er der stadig plads til kommercielle nyheder.

Facebook tager nu machine learning i brug for at fjerne clickbait-indlæg, fordi de stjæler billedet fra Facebooks oprindelige formål, nemlig opdatering af dagligdags begivenheder mellem familie og venner.

Ifølge et blogindlæg fra Facebook udruller man i denne uge en feature, som betyder, at brugerne vil se 'færre clickbait stories', skriver PC Mag.

Systemet identificerer og fjerner indlæg med clickbait-overskrifter, altså udsagn, der kun kommer med halve oplysninger og/eller skaber en forkert forventning til indholdet.

Ifølge Facebook har man trænet IT-systemet med et team af brugere, der er præsenteret for tusindvis af overskrifter inden for de to uønskede kategorier.

Typen af overskrifter, som man vil luge ud i er f.eks.: 'Da hun kiggede under sofapuderne og fandt dette .. Jeg er chokeret!', 'Han lagde hvidløg i skoene før han gik i seng og og hvad der skete derefter er svært at tro', eller 'Hunden gøede af postbudet - se den vilde reaktion.'

Bloggen oplyser ikke noget om, hvad man vil erstatte et fjernet indlæg med. Kun at man ønsker 'autentiske' historier i stedet for clickbait-overskrifter.

»Et af vores nyhedskriterier er at udgive autentisk kommunikation,« skriver Facebook.

»Folk fortæller os, at de bedst kan lide autentiske historier. Derfor arbejder vi hårdt på at forstå, hvilken type historier og indlæg vores brugere mener er ægte, så vi kan vise flere af dem i nyhedsstrømmen.«

Det nye clickbait-undertrykkende system er del af en større trend på Facebook, hvor man stoler mindre på antallet af likes, klik, kommentarer og delinger, der ellers hidtil har været bestemmende for placeringen af historier i folks nyhedsfeeds.

Den sociale mediegigant begyndte f.eks. i december at teste nye emne-baserede feeds, der fokuserer på indhold som stil eller mad.

Selv om Facebook angiver, at man vil styrke den oprindelige ide med at forbinde venner og familie, er der stadig plads til kommercielt indhold og nyheder, så længe de ikke omfatter clickbait.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Madsen

Når de så er færdige med det, så kunne de passende tage fat på alle de her "Gener alle dine venner med en reklame for os, for at få en chance for at vinde et eller andet latterligt".

Lidt konsekvens på det område ville være rart, jeg ved det pisser en del mennesker af at deres feed er fyldt med "Del for at deltage" konkurrencer.

Personligt vælger jeg at skjule alle opslag fra sider der benytter sig af den form for "markedsføring"så de også i al fremtid ikke ses i mit feed.

Selvfølgelig synd, hvis de på et tidspunkt havde et reelt budskab at de så allerede er blokeret fordi de valgte at lave "Del for at deltage" konkurrencer.

  • 1
  • 0
Troels Müller

Det fremgår faktisk af Facebooks betingelser at ingen konkurrencer må opfordre til likes eller deling for at deltage. Desværre bliver ikke ikke håndhævet nok.

E 3. fra: https://www.facebook.com/page_guidelines.php

"Promoveringer kan administreres via sider eller i apps på Facebook. Personlige tidslinjer og venneforbindelser må ikke bruges til at administrere promoveringer (f.eks. er "del på din tidslinje for at deltage" eller "del på dine vens tidslinje for at få ekstra lodder" og "tag dine venner i dette opslag for at deltage" ikke tilladt)."

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere