Facebook stopper diskriminerende reklamer efter nye afsløringer

Annoncører har ikke længere mulighed for at målrette reklamer bestemte etniciteter. Det melder Facebook ud, efter det i sidste uge blev afsløret, at man stadig på ulovlig vis kan udelukke visse minoriteter fra at se annoncer på Facebook.

Facebook har midlertidigt deaktiveret et system, der lader annoncører vælge, hvilke etniske grupper, som skal se deres reklamer. Det sker efter afsløring i sidste uge, der viste, at diskrimination stadig er mulig, skriver BBC.

I februar annoncerede facebook ellers, at de ville optrappe håndhævningen af deres regler mod diskrimination med et nyudviklet automatisk system. Det system blev planlagt allerede i efteråret 2016 efter den amerikanske nyhedsorganisation Pro Publica havde afsløret, at ulovlig diskrimination var mulig på det sociale netværk.

Læs også: Diskrimination får Facebook til at ændre annoncepolitik

For eksempel kunne man købe boligannoncer, som visse etniske minoriteter ikke blev vist, hvilket er ulovligt i USA.

Stadig muligt at diskriminere

I sidste uge testede nyhedsorganisationen endnu engang Facebook's annoncepraksis, og kunne uden store problemer købe boligannoncer, der ikke blev vist til minoritetsgrupper som sorte, jøder, spansktalende og »personer, der er interessede i kørestolsramper«.

I USA er det ulovligt at diskriminere mod alle disse grupper i boligmarkedsføring, men alligevel blev annoncerne godkendt inden for minutter.

Nu har Facebook så stoppet annoncørers mulighed for at vælge, hvilke »multicultural affinity segments«, de vil annoncere til. Imens, siger Facebook, vil de undersøge, hvordan funktionen bliver benyttet af annoncører, og ændre systemet, så det ikke kan bruges på en »upassende« facon.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Povl Hansen

" ændre systemet, så det ikke kan bruges på en »upassende« facon."

Hvis systemet er der vil det kunne bruges på en måde som der med garanti findes mindst en person der vil føle sig genereret af

Hvis det er muligt af til vælge, er det på samme tid også muligt af fra vælge

Som i af hvis man vælger en reklame kun skal vises for kvinder, har man fra valgt mændende

  • 2
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere