Facebook stopper diskriminerende reklamer efter nye afsløringer
Facebook har midlertidigt deaktiveret et system, der lader annoncører vælge, hvilke etniske grupper, som skal se deres reklamer. Det sker efter afsløring i sidste uge, der viste, at diskrimination stadig er mulig, skriver BBC.
I februar annoncerede facebook ellers, at de ville optrappe håndhævningen af deres regler mod diskrimination med et nyudviklet automatisk system. Det system blev planlagt allerede i efteråret 2016 efter den amerikanske nyhedsorganisation Pro Publica havde afsløret, at ulovlig diskrimination var mulig på det sociale netværk.
For eksempel kunne man købe boligannoncer, som visse etniske minoriteter ikke blev vist, hvilket er ulovligt i USA.
Stadig muligt at diskriminere
I sidste uge testede nyhedsorganisationen endnu engang Facebook's annoncepraksis, og kunne uden store problemer købe boligannoncer, der ikke blev vist til minoritetsgrupper som sorte, jøder, spansktalende og »personer, der er interessede i kørestolsramper«.
I USA er det ulovligt at diskriminere mod alle disse grupper i boligmarkedsføring, men alligevel blev annoncerne godkendt inden for minutter.
Nu har Facebook så stoppet annoncørers mulighed for at vælge, hvilke »multicultural affinity segments«, de vil annoncere til. Imens, siger Facebook, vil de undersøge, hvordan funktionen bliver benyttet af annoncører, og ændre systemet, så det ikke kan bruges på en »upassende« facon.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.