Facebook stopper diskriminerende reklamer efter nye afsløringer

1. december 2017 kl. 08:533
Facebook stopper diskriminerende reklamer efter nye afsløringer
Illustration: Facebook.
Annoncører har ikke længere mulighed for at målrette reklamer bestemte etniciteter. Det melder Facebook ud, efter det i sidste uge blev afsløret, at man stadig på ulovlig vis kan udelukke visse minoriteter fra at se annoncer på Facebook.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Facebook har midlertidigt deaktiveret et system, der lader annoncører vælge, hvilke etniske grupper, som skal se deres reklamer. Det sker efter afsløring i sidste uge, der viste, at diskrimination stadig er mulig, skriver BBC.

I februar annoncerede facebook ellers, at de ville optrappe håndhævningen af deres regler mod diskrimination med et nyudviklet automatisk system. Det system blev planlagt allerede i efteråret 2016 efter den amerikanske nyhedsorganisation Pro Publica havde afsløret, at ulovlig diskrimination var mulig på det sociale netværk.

For eksempel kunne man købe boligannoncer, som visse etniske minoriteter ikke blev vist, hvilket er ulovligt i USA.

Stadig muligt at diskriminere

I sidste uge testede nyhedsorganisationen endnu engang Facebook's annoncepraksis, og kunne uden store problemer købe boligannoncer, der ikke blev vist til minoritetsgrupper som sorte, jøder, spansktalende og »personer, der er interessede i kørestolsramper«.

Artiklen fortsætter efter annoncen

I USA er det ulovligt at diskriminere mod alle disse grupper i boligmarkedsføring, men alligevel blev annoncerne godkendt inden for minutter.

Nu har Facebook så stoppet annoncørers mulighed for at vælge, hvilke »multicultural affinity segments«, de vil annoncere til. Imens, siger Facebook, vil de undersøge, hvordan funktionen bliver benyttet af annoncører, og ændre systemet, så det ikke kan bruges på en »upassende« facon.

3 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
3. december 2017 kl. 22:45

Spørgsmålet er idag ikke om det er upassende.

Men om der er nogen der gider råbe op om det

1
1. december 2017 kl. 09:55

" ændre systemet, så det ikke kan bruges på en »upassende« facon."

Hvis systemet er der vil det kunne bruges på en måde som der med garanti findes mindst en person der vil føle sig genereret af

Hvis det er muligt af til vælge, er det på samme tid også muligt af fra vælge

Som i af hvis man vælger en reklame kun skal vises for kvinder, har man fra valgt mændende