I øjeblikket foregår der en kamp om koder, der skal sørge for at vise eller skjule reklamer, mellem Adblock Plus og Facebook. Nu står det 2-1 til Facebook, og reklamer er igen synlige på siden, skriver BBC.
Facebook har udarbejdet kode til at narre adblockere til at tro, at reklamer var almene opslag på siden.
I torsdags – to dage efter - kreerede Adblock Plus et modangreb baseret på open source.
Der gik dog kun et par timer før Facebook slog modangrebet ned.
»Vi er skuffede over, at adblocking firmaer straffer folk på Facebook, eftersom disse nye forsøg ikke kun blokerer reklamer, men også posts fra venner og sider,« skriver Facebook i en udtalelse.
Nægter at betale for at blive whitelistet
Der er et alternativ til kode-krigen. Adblock Plus tilbyder firmaer at blive ‘whitelistet’, så reklamer ikke blokeres på netop deres side. Til det siger Facebooks reklamechef, Andrew Bosworth, med reference til Facebooks strategi om at lade brugere vælge, hvilke reklamer de helst vil se:
»I stedet for at betale adblocker-firmaer for at stoppe blockering af reklamer viser vi – som nogle af disse firmaer har inviteret os til tidligere – at vi lægger kontrollen i folkets hænder med vores opdaterede reklame-præferencer og vores andre reklamekontroller.«
Læs også: Facebook-reklamer skal omgå adblockere
Indtil adblocker-firmaerne svarer igen, er Facebooks reklamer altså nu uden for Adblock Plus' rækkevidde.