Facebook reagerer på EU-dom - vil sikre sideadministratorer mod bøder

Illustration: Screendump
Facebook vil opdatere deres vilkår og politik for 'Facebook Pages' oven på skelsættende EU-dom, der fastslår, at virksomheder, organisationer og myndigheder på platformen deler ansvaret for Facebook's databehandling og -indsamling.

Facebook har endelig meldt ud, hvordan de vil sikre, at virksomheder, myndigheder og organisationer med sider på platformen ikke kommer i fedtefadet for IT-virksomhedens dataindsamling og databehandling.

En afgørelse i EU-domstolen i begyndelsen af juni fastslår ellers, at såkaldte sideadministratorer på platformen er fælles dataansvarlige med den amerikanske virksomhed.

I en »opdatering til sideadministratorer« skriver Facebook nu, at de vil »tage de nødvendige skridt for at sikre, at sideadministratorer overholder deres lovmæssige forpligtelser.«

»Vi forstår, at det ikke giver mening for sideadministratorer at dele lige stort ansvar for databehandlingen som Facebook udfører, og EU-domstolen anerkendte også dette," skriver Facebook.

Læs også: Facebook-dom rammer danske medier - de må nu vente på IT-giganten

»Vi vil opdatere vores vilkår/politik, der gælder for Pages for at afklare ansvaret for både Facebook og sideadministratorer og dermed gøre compliance lettere for administratorerne," fortsætter de.

Facebook pointerer også, at 'Facebook Pages' har ændret sig meget siden 2011, da den netop afsluttede sag startede, men uddyber ikke nærmere.

Præcis hvad opdateringen vil omfatte, skriver virksomheden heller ikke, men de lover at »dele detaljer om den opdaterede aftale snart.«

Indtil da forsikrer virksomheden, at man »fortsat kan benytte 'Facebook Pages' som altid.«

Læs også: Datatilsynet til virksomheder på Facebook: I skal indgå aftale om fælles dataansvar

Sidste uge fortolkede Datatilsynet EU-dommen og kom med en række klare krav til virksomheder, organisationer og myndigheder, der benytter funktionen på Facebook.

  • Du er sammen med Facebook fælles ansvarlig for at overholde reglerne i databeskyttelsesforordningen (i forhold til den pågældende Facebook-side)

  • Du skal sikre, at besøgende på siden (uanset om de er Facebook-brugere eller ej) får information om persondatapolitikken og, i det omfang det er krævet, også giver samtykke til behandlingen

  • Du skal sørge for at indgå en aftale med Facebook om fælles dataansvar, og i denne aftale skal det reguleres, hvem der har ansvar for hvad, og dem I behandler oplysninger om, skal have adgang til at se det væsentligste indhold af ansvarsfordelingen mellem Facebook og dig

  • Personer, der bliver registreret som følge af besøg på din side kan udøve deres rettigheder overfor dig. Det gælder f.eks. retten til indsigt, retten til at gøre indsigelse eller retten til sletning

  • I forhold til et eventuelt erstatningsansvar i forbindelse med behandlingen af personoplysningerne hæfter du og Facebook solidarisk

Samtidig anerkendte Datatilsynet også, at overholdelse af dette kræver Facebook's medvirken.

Læs også: Frontkæmper i persondatakampen: Nu skal IT-giganter kunne bevise deres uskyld

»I Datatilsynet er vi naturligvis opmærksomme på, at ovennævnte kræver, at Facebook medvirker til en løsning, hvilket vi forventer og i europæisk sammenhæng sammen med bl.a. Datatilsynet i Irland vil følge op på, at Facebook gør. I det omfang reglerne ikke efterleves, risikerer begge parter imidlertid at blive pålagt sanktioner,« skriver de.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
René Nielsen

For at følge ånden i EU dommen, så skal siteadministrator jo stå ”på mål” for hvordan facebook anvender den viden som facebook har opnået om den enkelte bruger.

Jeg ville ikke turde være site admin på sådanne betingelser, for når det kommer til stykket, så aner jeg jo ikke hvad facebook bruger oplysningerne til. Og på mig lyder pressemeddelelsen som om at jeg får endnu mere uforståelig engelsk/amerikansk jura fra facebook at forholde mig til.

Og jeg tvivler på at facebook påtager sig et yderligere ansvar ift. mit site. Tværtimod forventer jeg at facebook vil forsøge at tørre ansvaret af på mig.

Det er fuldt ud muligt at en virksomhed der sælger brødristere til forbrugere kunne få en GDPR sag på halsen om oplysninger indsamlet af facebook, på virksomhedens facebook site om kundernes seksuelle præferencer som afledes af farve og produktvalg!

Lad gå hvis det er den lokale (non-profit) bingo klub, men jeg ville ikke turde at have et kommercielt facebook site, overfor forbrugere på de betingelser.

Fordelene ved facebook skal opvejes en potentiel bøde på 20 millioner euro, så mon ikke, at mange virksomheder blot vælger skærer ned i tilstedeværelsen på facebook?

  • 0
  • 0
Hans Nielsen

så mon ikke, at mange virksomheder blot vælger skærer ned i tilstedeværelsen på facebook?


Jo det vil være langt det sikrest.

Men hvis du ikke kan betale de 20 millioner, men går konkurs efter at have betalt de 10. Så kan man hente resten af pengene ved Facebook.

Som jeg læser det, bør man også nu. Slette alle indlæg og bruger på "ens" side. Da det er svært at få samtykke med tilbagevirkende kraft. Desuden så sætter man sig også i en dårligt situation vedr. chikane og lignende.

De fleste virksomheder vil jo typisk, og med rigtigt kunne påstå at der ikke er et kundeforhold, som kræver noget i forhold til GDPR. Men det kan jo ændres, hvis man poster en en enkelt besked på et firmas facebookside, eller trykker på et like.

Så den sikrest er nok, ligesom Elon Musk at slette facebook sider fra Tesla og SpaceX.
Det er jo også en døende platform, selv om de mennesker som lever deres liv via like, nok holder den kørende i et stykke tid.

Hvordan forholder GDPR sig til politiske partier og foreninger som her på facebook, er de at betragte som privat eller foreninger. Her kan der da hurtigt forekomme politisk "chikane" fra personer som er lidt bekymret over deres privatliv, og gerne vil se hvad partier har gemt om personer.

  • 1
  • 0
Hans Nielsen

Hvad er det du ser som skal overtage efter facebook ?


Nu kan jeg ikke spå om fremtiden... Google og Facebook, er ikke meget over 10-15 år gammel. Så hvad der overtager. måske eksisterede det slet ikke endnu.

Men tror at i Europa, vil meget blive "hentet hjem", alt efter hvordan domme og bøder bliver, hvis ikke der kommer styr på GDPR fra facebook.

Men dør og dø, hvordan betragter du Yahoo ?

  • 0
  • 0
Hans Nielsen

“Nu kan jeg ikke spå om fremtiden... ”

Så lad være ...

Har aldrig brugt Yahoo


Nu bad du jo mig om at spå om fremtiden. Og evidens og viden om fortiden som du åbenbart ikke har ret meget af.
Det kan være en god ting at basere en fremskrivning som det bedste bud, på en evidensbaseret fremskrivning. Jeg kan ikke gøre det meget bedre.

Hvem tænkte på at lave en smartphone som helt har væltet og forandret verden, for 10 år siden. Hvad er det i vælten ?

Det kan jeg ikke spå om, men selv om DU ikke brugte Yahoo og åbenbart kun kan forholde dig ting du selv kan lide eller har prøvet.

Yahoo var for 15-20 år siden tæt på hvad Facebook/Google nok er i dag.

Hvis vi tager 15-30 år tilbage var der Microsoft, IBM, Texas, Compaq, Dell, Atari, Sinclair, Commodore og en helt masse andre, sjove, søde, gode, kedelige, fine, tosset,... firmaer. Nogle er døde, andre lever hendøende, andre er det liv i. Men de er ikke længer firstmover.

I Dag er der kun Google, Amazon og Facebook. Men sådan behøver det ikke at fortsætte.

Der er ikke mange som for 10, 20 eller 30 år ikke regnet med Microsoft, IBM, HP som store spiller.

HINT: Der starter et dokumentarprogram om Silicon Valley på Silicon Valley: The Untold Story (S1E1) den 27/6 på Discovery Science - Det vil jeg se - Du kan bare lade være- Vi ser nærmere på de unikke årsager, der gjorde Silicon Valley til en verdensførende, teknologisk og økonomisk succes.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize