Facebook lover overhaling af privacy-værktøjer: Nye genveje til at slette indhold

Illustration: Facebook
Facebook laver nye genveje til privacy-kontrol på det sociale medie. Tilbyder samtidig, at brugere kan tage data videre til andre tjenester.

Det skal være nemmere at kontrollere sine privacy indstillinger gennem Facebook - og nemmere at slette data, man ikke ønsker Facebook skal have.

Det lover Facebooks Erin Egan, der er selskabets Chief Privacy Officer, og jurist Ashlie Beringer i en pressemeddelelse.

Meldingen kommer over på sidste uges afsløring af misbrug af Facebook-data til psykologisk profilering i politiske kampagner.

Læs også: Nyhedsanalyse: Data blev råhøstet fra Facebook-brugerne - bag et videnskabeligt figenblad

Ifølge Egan og Beringer har bruger-feedback fortalt dem, at det skal være nemmere at gennemskue, hvilken data Facebook ligger inde med, hvad den bruges til, og hvordan man kontrollere den data som bruger.

Den første forbedring skribenter lister er en simpel designændring i app-menuen, der skal gøre det mere tydeligt for brugeren, hvor privacy-indstillingerne befinder sig.

De indstillinger har også fået deres egen genvejs-menu, der kan lede brugeren hen til muligheder for at begrænse, hvem der ser dine Facebook-data - herunder hvilke reklamer, du bliver præsenteret for.

Læs også: Appleboss efter Facebook-skandale: Det er tid til udførlig regulering af tech-branchen

Måske mest bemærkelsesværdigt etablerer Facebook et interface til at styre de data, du allerede har delt med og på Facebook. Her skal man angiveligt kunne slette specifikke informationer og opslag. Og man skal kunne hente alle de data, som Facebook har på brugeren - eventuelt for at flytte dem over på en anden tjeneste.

Endelig lover Egan og Beringer, at der inden for de kommende uger kommer en opdatering til Facebooks servicevilkår, der skal gøre den lange og komplicerede tekst mere forstålig.

Det er værd at bemærke, at både opdateringen af servicevilkår og muligheden for at flytte data, ikke kun tjener at mildne de kritiske røster. Begge dele er nødvendige for at tilfredsstille krav i GDPR, der træder i kraft til maj.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Dan Mygind

Det er godt, at der er kommet fokus på Facebooks (manglende) håndtering af brugernes data. Læsere af Version2 og andre IT-medier vil ikke være i tvivl om det, og nu bliver den viden spredt videre ud til alle.
Vi bør dog også huske at understrege, at det ikke kun handler om Facebook. Det er desværre mit indtryk af den generelle medie-dækning, at det er blevet spørgsmål om at Facebook skal stramme sig an.
Det er en grundlæggende ændring til data-ejerskab, som er nødvendig.
I går blev nogle af whistlebloweren Christopher Wylies dokumenter frigivet. Her kan man bl. a. se listen over data, som canadiske AggregateIQ vil fremskaffe til Cambridge Analyticas moderselskab SCL ifm. valg på Trinidad & Tobago:
"BEHAVIOURAL DATA ACQUISITION
Identify and obtain qualified sources of data that illustrate user behaviour and
contribute to the development of psychographic profiling in the region
! This data may include, but is not limited to:
o Internet Service Provider (ISP) log files
o First party data logs
o Third party data logs
o Ad network data
o Social bookmarking
o Social media sharing (Twitter, FB, MySpace)
o Natural Language Processing (NLP) of URL text and images
o Reconciliation of IP and User-Agent to home address, census tract, or dissemination area"
https://www.parliament.uk/documents/commons-committees/culture-media-and...

Bjarne Nielsen

Vi bør dog også huske at understrege, at det ikke kun handler om Facebook. Det er desværre mit indtryk af den generelle medie-dækning, at det er blevet spørgsmål om at Facebook skal stramme sig an.

Bruce Schneier er i et længere indlæg fuld af gode links inde på præcis det samme - tillad mig at citere:

But for every article about Facebook's creepy stalker behavior, thousands of other companies are breathing a collective sigh of relief that it's Facebook and not them in the spotlight. Because while Facebook is one of the biggest players in this space, there are thousands of other companies that spy on and manipulate us for profit.

Han låner ordene "surveillance capitalism" til at beskrive det.

Det er en grundlæggende ændring til data-ejerskab, som er nødvendig.

Der er brug for en grundlæggende forståelse af, at data om andre kun er noget man har til låns, at man skal passe godt på dem og huske at aflevere dem tilbage så snart man ikke har brug dem mere.

Og at det ikke er noget, som man må give videre uden at have fået lov, og da slet ikke for egen vindings skyld.

Desværre er der alt for mange, som har vænnet sig til at leve på nas i forhold til andres data: store firmaer, staten, politikere, forskere. De bytter som om at der var tale om samlekort. Så det bliver ikke uden megen piv og klynk at få genoprettet en naturlig balance. Og derfor er det på høje tid.

Et andet eksempel: Paypal synes at det er i orden, at dele oplysninger om os med ikke mindre end 600 andre firmaer! Hvordan er det kommet så vidt?

Så ja, det handler ikke bare om Facebook og en justeringen af nogle skærmbilleder. Der er brug for et paradigmeskift.

Bjarne Nielsen

Journalisten Ulrich Schäfer skriver i Süddeutsche Zeitung en kommentar med titlen "Facebooks fald minder om Lehman-konkursen" (på tysk: "Facebooks Sturz erinnert an die Lehman-Pleite"). Her har han en del interessante synspunkter, hvoraf jeg lige vil fremhæve nogle enkelte (det kan anbefales at læse hele hans kommentar):

Konkursen for Lehman Brothers var på mange måder et vendepunkt. Op til den kunne man nok fornemme, at deregulering af finansmarkederne måske var gået for vidt, men så længe at det gik godt, så var man et fjols, hvis ikke man spillede med. Efter konkursen fik vi Finanskrisen, senatshøringer med direktøren, og pludselig var der politisk vilje til at lave indgreb.

Og nu står vi med Schäfers ord med samme oplevelse: nok var der tegn på at indsamlingsgalskab og uhæmmet digital-kapitalisme var gået for vist, men den politiske erkendelse udeblev, fordi alle ville være med.

Det har ændret sig med Facebook-skandalen; Zuckerberg skal nu til høringer, og det er blevet klart, at det bliver nødvendigt med indgreb - ikke bare for bedre data- og privatlivsbeskyttelse, men også ved at sætte grænser for hvilke forretningsmodeller, der er acceptable.

Schâfer kommer med to advarsler:

For det første, så skal vi ikke lade os skræmme af, at Facebook virker "too big to fail". Der skal sættes grænser, for ingen må være så store, at vi ikke længere kan gribe ind, når de fejler.

For det andet, så må vi forvente at internet-koncernerne vil kæmpe imod enhver form for regulering. Vi skal ikke lade os skræmme af deres egennyttige advarsler om f.eks. tab af arbejdspladser. Det er nødvendigt med betydelige indgreb.

(Ulrich Schäfers synspunkter er udtrykt i den tyske artikel; jeg må stå på mål for de misforståelser, der måtte være i mine fortolkninger og oversættelser).

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize