Facebook lover at sige til, hvis du er stødt på russiske valgreklamer

Illustration: Facebook
I lyset af den russiske påvirkning af både Brexit og det amerikanske valg i 2016, vil Facebook nu udvikle et værktøj, som kan fortælle brugere, hvorvidt de har været i kontakt med den 'russiske propaganda'. Men der er ikke megen proaktivisme at se fra Facebooks side.

Facebook har nu lovet at udvikle et værktøj, som kan advare brugere, hvis de på nogen måde har interageret med reklamer, der er betalt af russiske selskaber.

Det skriver The Guardian.

Værktøjets formål er kort og godt at fortælle brugeren, hvis vedkommende på noget tidspunkt er ved at interagere med den såkaldte Internet Research Agency, den Sankt Petersborg-baserede og statsstøttede organisation, som stod bag en stor mængde misinformation under både Brexit og den amerikanske valgkamp.

»Det er vigtigt, at folk forstår hvordan udenlandske aktører forsøgte at så splittelse og mistillid ved hjælp af Facebook både før og efter det amerikanske valg i 2016,« skriver Facebook i en udmelding.

»Derfor har vi, i takt med, at vi har opdaget informationen, fortsætteligt stået frem for at dele det offentligt og givet det til kongressens efterforskere. Og af samme grund bygger vi det værktøj, som vi annoncerer i dag.«

Dog kan - eller vil - Facebook ikke advare samtlige brugere, der på et eller andet tidspunkt har været i kontakt med IRA. For langt størstedelen har blot fået informationen fra agenturet op i deres feed gennem bekendte eller Facebooks algoritme, og dem vil Facebook ikke bekymre sig om.

Samtidig skal man ikke forvente proafktive handlinger. Værktøjet bliver placeret i Facebooks 'help center' fremfor eksempelvis news feed.

Når værktøjet er klar, kommer det til at ligge tilgængeligt på Facebook.com/actionplan.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
Torben Mogensen Blogger

Hvis IRA betaler for en Facebookannonce, så kan Facebook godt markere den som russisk propaganda. Men hvis IRA som modtræk lader annoncerne blive betalt af mellemmænd (som IRA betaler for det), så har jeg svært ved at se det, specielt hvis disse mellemmænd bor udenfor Rusland.

Man kan sikkert lave kunstig intelligens, der kan genkende propaganda, men mange legitime valgannoncer kan være svære at skelne fra ren propaganda.

Den bedste løsning er helt at forbyde reklamer med politisk indhold -- uanset om der er en igangværende valgkamp eller ej. Men også her er der problemer: Det kan være svært at afgøre, om en annonce har politisk indhold, og det er heller ikke ideelt at overlade al politisk information til medierne, da de ofte har stærke politiske interesser.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder