Facebook køber de data, du ikke vil give dem

Facebook er begyndt at købe data fra dataforhandlere for at lukke hullerne i din kundeprofil, men vil ikke fortælle den enkelte bruger, hvilke informationer giganten har købt om dig.

Det kan meget vel være gode, spildte kræfter, når du prøver at begrænse, hvad Facebook ved om dig, for Facebook har indgået et partnerskab med dataforhandlere. Data fra firmaer som Datalogix, Acxiom, Epsilon, og BlueKai giver Facebook hidtil usete muligheder for at skabe en så fuldkommen profil af deres brugere som muligt. Det skriver lifehacker.com.

Læs også: Facebook kickstartede falsk nyhed om eksplosion i Bangkok med sikkerheds-funktion

Dermed ligger netgiganten ikke kun inde med data om, hvad du gør, når du er online og interagerer med dine venner og bekendte, men også hvad du køber, når du slår et smut forbi Super Brugsen efter job.

Selv hvis din telefon er løbet tør for strøm og din computer er slukket, kan Facebook følge din færden. De ovenstående firmaer har også specialiseret sig i at indsamle data fra offentlige registre. De ved blandt andet hvor du bor, og hvor du er døbt.

Læs også: USA beder indrejsende om brugernavne til sociale medier

Normalt sælger firmaerne disse data til selskaber, der eksempelvis skal i gang med at føre en marketingskampagne, men kombineret med det mange data fra Facebook, er der tale om en langt mere omfattende viden om, hvad den enkelte forbruger foretager sig hvornår. Fra hvilken samfundsklasse, man tilhører, til hvad man tjener.

Facebook skjuler, hvor meget de ved

Ifølge propublica.org er der sådan set ikke noget odiøst i, at Facebook ved en masse om os, både når vi er online og når vi er offline. Problemet er, at man som forbruger ikke kan få oplyst, hvad internetgiganten ved om en.

»Facebook er simpelthen ikke ærlige,« siger administrerende direktør i Center for Digital Democracy til propublica.org.

For når den enkelte facebookbruger beder om at få oplyst, hvilke tredjepartsdata, der indgår i Facebooks omfattende profilering af vedkommende, vil Facebook ikke give brugeren indblik i så meget som en bit af de mange data.

Læs også: Snowden: Censur er ikke løsningen på falske nyheder

Ifølge internetgiganten er der tale om data, som mange virksomheder har adgang til, og som i øvrigt ikke er indsamlet af Facebook.

»Der er en forskel (i åbenhed omkring indsamlede data, red.) mellem de data, Facebook selv indsamler, og de data vi køber fra tredjeparts-firmaer,« siger Steve Satterfield, der blandt andre administrerer privacy og public service for Facebook.

»Det skyldes, at dem vi køber data af tilbyder deres data til mange forskellige platforme, ikke kun Facebook.«

Vil man ikke have, at den slags tredjeparts-data bruges af Facebook, skal man altså kontakte de enkelte dataforhandlere. Hvordan man skal vide, hvem man skal kontakte, når man ikke ved, hvilke data Facebook har indkøbt til at lukke hullerne i ens egen brugerprofil, fremgår ikke af Facebooks svar.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Thomas Hedberg

Jeg så gerne en Europæisk vinkel på denne artikel.

Fremgangsmåden ville efter min personlige vurdering være dybt problematisk og forhåbenligt ende med store bøder til FB, såfremt de gjorde dette i EU. Kan version2 kaste lys over, om dette er tilfældet eller om der er tale om et Amerikansk fænomen.

  • 9
  • 0
Thomas Hedberg

Havde du tænkt dig at EU skal stævne FB i USA i en domstol i USA for brud mod EU lovgivning ?

Nej, Jeg bad om en europæisk vinkel på artiklen, så vi får at vide om de gør det i Europa eller om det udelukkende er et amerikansk fænomen.

Skal de stævne Facebook, skal de da naturligvis gøre det i Irland hvor Facebook har deres europæiske afdeling, men de må da gerne vente til Facebook kan idømmes en bøde på 4% af deres årsomsætning.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere