Facebook klar med e-mail og chat til 500 millioner brugere

Alle med en Facebookprofil kan se frem til at få en gratis @facebook.com emailadresse.

De mere end 500 millioner brugere af Facebook får snart en ny @facebook.com mailadresse. Facebook vil nemlig forsyne samtlige af alle sine brugere med en emailadresse.

Det bekendtgjorde Mark Zuckerberg mandag til flere amerikanske medier i San Fransisco.

Emailadressen er en del af et nyt system kaldet Project Titan, som er en form for sammensmeltning af chat, email og sms. Ideen med systemet er, at brugeren ikke skal bekymre sig om at vælge, hvilken platform han vil kommunikere på.

»Man burde ikke behøve huske på, hvem der foretrækker at chatte frem for at emaile eller at bekymre sig om, hvilken teknologi man skal bruge. Bare vælg navnet og skriv en besked,« skriver Joel Seligstein, der er ingeniør for Facebook, på sin blog om det nye projekt.

Facebook forventer at emailtjenesten, som er en del af Project Titan, bliver rullet ud inden for de næste par måneder.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Ole Wolf

Selve ideen er fin: Det skal ikke være så afhængigt af det specifikke stykke teknologi, om man vælger den ene eller den anden kommunikationsform.

Der kommer dog jævnligt rapporter om nye sikkerhedsbrud hos Facebook, hvor folk har fået adgang til private data. Der har også været tale om, at Facebook har ændret i privatlivsindstillingerne, så folk har været nødt til at justere dem påny for at holde informationer private. Hvor meget, der er om snakken på dette sidste punkt tør jeg dog ikke sige. Med sådanne ting i baghovedet kunne jeg godt være lidt bekymret for at bruge Facebook til mail, der havde nogen væsentlig personlig eller erhvervsmæssig betydning.

  • 0
  • 0
#2 Deleted User

Udover at Facebook i alle andre sammenhænge, har fuld rettighed til hvad du lægger op (også efter at du "sletter" det), og ikke alle må bruge og videresælge dine informationer, men også gør det.

Man må formode at samme "sikkerhed" gælder for deres email-løsning.

  • 0
  • 0
#4 Anonym

Jørgen

Problemet er at det ikke drejer sig om privatliv mere - nu drejer det sig om benhård konkurrenceevne.

Virksomheder kan ikke konkurrere hvis deres kunde- og andre relationer mappes via infrastrukturen.

I-Lande kan ikke konkurrere på produktudvikling hvis deres efterspørgselsprofiler gøres transparante og deres indenlandske innovationsmiljø ikke har fordelen af et avanceret hjemmemarked.

Medievirksomheder - de få som stadig leverer kvalitet - bliver kørt over, når Google betaler alt for lidt for de kundeprofiler som udleveres gratis samtidig med at de betaler efter klik og ikke efter kvalitet. Mediemarkedet er for størstedelens vedkommende simpelthen ødelagt og i lodret forfald.

I stedet for at diskutere privatliv, så er det simpelthen et spørgsmål om overlevelse. Og paradoksalt nok er privatliv (teknisk, ikke legalt) det eneste som kan virke.

Problemet er ikke reklame inden for den kontekst, man agerer - men opsamling og misbrug af data på tværs af transaktioner og services.

Man er simpelthen nødt til at slå mafiametoderne ihjel for at få markederne til at fungere igen. Hvordan er så et helt andet spørgsmål for der er stærke kræfter på spil.

Det er lidt ligesom at man må holde op med at smide toxisk affald over hækken til naboen i den naive tro på at det ikke rammer en selv, når alle gør det.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere