Facebook og Google stadig på kant med GDPR

Illustration: Bigstock
14 af de største internetfirmaer bruger uklart sprog, tiltager sig problematiske rettigheder og giver utilstrækkelig information til brugerne, mener europæisk forbrugergruppe.

Facebook, Google, Amazon og andre store teknologivirksomheder opfylder ikke kravene til GDPR, mener den fælleseuropæiske forbrugerorganisation BEUC.

En analyse af brugerregler fra 14 af de største internetfirmaer viser, at virksomhederne bruger uklart sprog, tiltager sig potentielt problematiske rettigheder og giver utilstrækkelig information til brugerne om, hvad de siger ja til.

»En måned efter at GDPR trådte i kraft, kan mange privatlivspolitikker ikke opfylde lovens krav,« siger BEUC's generaldirektør til avisen The Guardian.

»Det er meget bekymrende. Det er af central betydning, at myndighederne kigger nærmere på dette.«

Organisationen analyserede privatlivspolitikkerne sætning for sætning.

Når Google eksempelvis fortæller brugerne, at »vi indsamler oplysninger om din aktivitet på vores tjenester, som vi bruger til at gøre ting som at anbefale en YouTube-video, du måske vil lide,« markeres den som 'uklar', fordi den ikke angiver, hvad oplysningerne bruges til.

Amazon advarer brugere om, at »vores forretning ændrer sig konstant, og vores fortrolighedserklæring ændres også,« en formulering, der indeholder problematiske tilladelser, fordi det kunne give selskabet ret til at ændre privatlivspolitikken uden at sikre yderligere samtykke fra brugeren.

BEUC håber på at kunne optræne en kunstig intelligens-model i samarbejde med European University Institute i Firenze, som automatisk skal kunne scanne privatlivspolitikker og opdage betingelser, der måske ikke opfylder GDPR-kravene.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere