Facebook forsøger at vride flere penge ud af WhatsApp

Illustration: dennizn/Bigstock
Facebook tilbyder nu virksomheder flere muligheder for at forbinde med potentielle kunder på WhatsApp, mod betaling naturligvis.

Efter sidste uges udmelding fra Facebook om faldende indtægter og milliardinvesteringer i bekæmpelsen af fake news - der fik aktien til at falde med 20 procent - har Facebook nu taget skridt mod at skabe skabe en indtægtsgivende forretningsmodel på virksomhedens beskedtjeneste WhatsApp.

Læs også: Nu betaler Facebook prisen for deres mange problemer

De består af nye tilbud til virksomheder, der vil bruge tjenesten til at forbinde med potentielle kunder, heriblandt en genvej til WhatsApp-brugere, der fører dem direkte ind i en samtale med en virksomhed, mulighed for at virksomheder kan sende informationer (som et boarding pass) til kunder samt løbende support.

Det skriver The Verge.

Derudover vil Facebook nu også vise annoncer, der linker til WhatsApp. Det vil sige, at virksomheder kan købe Facebook-annoncer, der fører brugere direkte ind i en chat-samtale med virksomheden. Her tjener Facebook penge, når en virksomhed svarer kunderne, efter der er gået 24 timer.

Læs også: Blodige WhatsApp-rygter hærger Indien - nu udlover virksomheden penge til forskning

Besked-funktionen på WhatsApp er næsten identisk med den på Facebook, der lader Facebook-brugere indlede en chat-samtale med virksomheder på deres Facebook-side.

WhatsApp gav virksomheder adgang til platformen sidste september, og har endnu ikke offentliggjort, hvor mange virksomheder, der benytter sig af tilbuddet.

Læs også: Facebook vender på en tallerken - i en retssag er selskabet nu pludselig en 'udgiver'

Facebook oplevede i sidste uge et rekordstort dyk i aktieprisen, efter at virksomheden udmeldte, at væksten i selskabet fremover bliver sløvet voldsomt af milliardstore investeringer i bekæmpelse af Fake News, hadefulde ytringer, falske konti og manipulation af valg.

Også virksomhedens indtjening på annoncer vakte bekymringer blandt investorer. For selv om Facebook fortsat kunne fortælle om høje priser per annonce, så er væksten af brugere i Europa og USA - hvor annoncer er dyrest - gået i stå.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (2)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Münster

Har de overvejet, at bygge et rigtigt produkt til erhvervsbranchen og ikke bare maksimere mulighederne for endnu flere reklamer?
Sådan ét branchen gider betale penge for, fordi det fremmer virksomhedens daglige virke?

Jeg foreslår de gør Whatsapp til den direkte konkurrent af Skype For Business.

Microsoft er modellen i mange virksomheder, hvilket betyder Skype For Business er de facto standard for chat internt. Folk der arbejder med SFB til hverdag, ved det har sine store udfordringer og er umenneskelig tungt sammen med Outlook på domæner.

Gør nu WhatsApp vildt lækker med hurtig opstart, integration, multithreading, kommunikation til virksomhedskalender, simpelt interface osv. Nej; i skal ikke kopiere Snatcrack eller hvad de nu hedder.

En vis mand fra Kina sagde engang:
Hvis ikke du ændrer retning, ender du, hvor du er på vej hen.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere