Efter sidste uges udmelding fra Facebook om faldende indtægter og milliardinvesteringer i bekæmpelsen af fake news - der fik aktien til at falde med 20 procent - har Facebook nu taget skridt mod at skabe skabe en indtægtsgivende forretningsmodel på virksomhedens beskedtjeneste WhatsApp.
De består af nye tilbud til virksomheder, der vil bruge tjenesten til at forbinde med potentielle kunder, heriblandt en genvej til WhatsApp-brugere, der fører dem direkte ind i en samtale med en virksomhed, mulighed for at virksomheder kan sende informationer (som et boarding pass) til kunder samt løbende support.
Det skriver The Verge.
Derudover vil Facebook nu også vise annoncer, der linker til WhatsApp. Det vil sige, at virksomheder kan købe Facebook-annoncer, der fører brugere direkte ind i en chat-samtale med virksomheden. Her tjener Facebook penge, når en virksomhed svarer kunderne, efter der er gået 24 timer.
Besked-funktionen på WhatsApp er næsten identisk med den på Facebook, der lader Facebook-brugere indlede en chat-samtale med virksomheder på deres Facebook-side.
WhatsApp gav virksomheder adgang til platformen sidste september, og har endnu ikke offentliggjort, hvor mange virksomheder, der benytter sig af tilbuddet.
Facebook oplevede i sidste uge et rekordstort dyk i aktieprisen, efter at virksomheden udmeldte, at væksten i selskabet fremover bliver sløvet voldsomt af milliardstore investeringer i bekæmpelse af Fake News, hadefulde ytringer, falske konti og manipulation af valg.
Også virksomhedens indtjening på annoncer vakte bekymringer blandt investorer. For selv om Facebook fortsat kunne fortælle om høje priser per annonce, så er væksten af brugere i Europa og USA - hvor annoncer er dyrest - gået i stå.