Sproget var tydeligt da Datatilsynet i sidste uge fortolkede en ny skelsættende EU-dom.
Virksomheder, organisationer og myndigheder har nu også ansvar for om den amerikanske IT-gigant Facebook indsamler og behandler besøgendes persondata i overensstemmelse med loven.
Det kommer ikke mindst til at ramme alle de danske medier, der får nyheder ud til danskerne gennem den sociale platform.
Ved mediernes organisation, Danske Medier, er de uenige i dommen, men råder deres medlemmer til at tage den “til efterretning” og nøje overveje, om man vil påtage sig ansvaret sammen med Facebook.
»Man skal vide, at dommen ligger der, og at Datatilsynet vurderer, som de gør. Så det er noget man ikke bare kan sidde overhørigt overfor på ubestemt tid,« siger Allan Sørensen, der er digital chef i Danske Medier.
»Vi forventer dog også, at de giver os tid, da der er tale om en ny og mildest talt overraskende dom,« fortsætter han.
Facebook må tage første skridt
Danske Medier sendte i dag alle medlemmer en orientering om den nye situation, og her skriver foreningen, at de har “rettet henvendelse til Facebook”. Den amerikanske IT-gigant bliver nemlig nødt til at tage første skridt.
Datatilsynet kræver blandt andet, at alle de danske sideadministratorer på Facebook indgår en aftale om fælles dataansvar med virksomheden.
»Det mest nærliggende ville selvfølgelig være, at det var Facebook, der sørgede for, at de her lovformalia bliver opfyldt i første omgang. Så vi forventer, at de får lavet en standardaftale,« siger Allan Sørensen.
Derfor håber foreningen nu på en hurtig afklaring fra IT-giganten.
»Viser det sig, at man ikke kan få nogen hurtig afklaring, så efterlader det jo os medier med en uafklarethed omkring et juridisk ansvar, og det er jo aldrig sundt for noget,« siger han.
Vidtgående fortolkning af 'Dataansvarlig'
Helt konkret betyder den nye dom, at medierne nu er fælles dataansvarlige med Facebook.
Det skyldes blandt andet, at de som sideadministratorer “bidrager til at afgøre til hvilket formål og med hvilke hjælpemidler, der foretages behandling af personoplysninger om brugerne på fansiden,” skriver Datatilsynet i deres fortolkning af EU-dommen.
Dermed er medierne blandt andet ansvarlige, når Facebook via langtidsholdbare cookies indsamler data om både brugere og ikke-brugere, der klikker ind på deres sider.
Det skal virksomheder på Facebook nu som dataansvarlige orientere om og i nogle tilfælde indhente samtykke til. Dommens “vidtgående fortolkning” af 'dataansvarlig' er Danske Medier dog meget uenige i.
»EU-Domstolen går meget vidt i deres fortolkning, og vi kan simpelthen ikke se det rimelige i, at en administrator af en Facebook-side på nogen måde skulle være Dataansvarlig,« siger Allan Sørensen.
Ikke en del af GDPR-forberedelser
Allan Sørensen har blandt andet hjulpet foreningens medlemmer i optakten til den nye Databeskyttelsesforordning (GDPR), der trådte i kraft i slutningen af maj.
GDPR indeholder nemlig nye krav til oplysning og samtykke i forbindelse med behandling af persondata.
Det er for eksempel relevant for danske medier, når de på deres hjemmesider indsamler persondata gennem cookies og deler det med tredjeparter for at målrette markedsføring.
Men at de også var ansvarlige på Facebook, havde Allan Sørensen ikke på nogen måde regnet med.
»Det her specifikke eksempel har vi ikke haft oppe i vores GDPR-forberedelser,« siger han.
DR skærer ned i antallet af sider
De fleste større danske medier benytter Facebook’s platform aktivt, og blandt andet Danmarks Radio har gjort sig bemærket med en massiv tilstedeværelse på den sociale platform.
I et skriftligt svar til Version2 udtaler DR’s databeskyttelsesrådgiver, Tina Skov Gretlund, sig, at selskabet undersøger, hvad dommen betyder for deres tilstedeværelse på det sociale medie.
»Vi har taget EU-dommen og Datatilsynets efterfølgende fortolkning til efterretning. Vi tager vores ansvar meget alvorligt, og vi er derfor i fuld gang med at se på, hvad det kan have af betydning for vores tilstedeværelse på Facebook. Samtidig afventer vi Facebooks reaktion på dommen,« skriver hun.
Deres tilstedeværelse er dog blevet væsentligt mindre i 2018, kunne digital chef i DR Medier og stedfortrædende mediedirektør i DR i sidste uge fortælle til Mediawatch. Public Service-selskabet har således lukket over 50 profiler.
Skridtet har dog ingen sammenhæng til EU-dommen, oplyser DR til Version2, men skyldes, at DR har valgt at fokusere deres tilstedeværelse på den sociale platform om yngre målgrupper.
Forventer, at Facebook tager ansvar
Også medierne Version2, Ingeniøren og Jobfinder - der alle hører under virksomheden Mediehuset Ingeniøren - benytter Facebook’s fanside-funktion til at nå ud til potentielle læsere på det sociale netværk.
Mediehusets ansvarshavende chefredaktør Trine Reitz Bjerregaard udtaler sig skriftligt til Version2, at hun forventer, at Facebook tager et ansvar.
»Vi er opmærksomme på sagen og undersøger for øjeblikket, hvordan vi skal forholde os. Det er selvfølgelig vigtigt, at vi med vores tilstedeværelse på Facebook kan have tillid til, at data fra vores brugere ikke bliver misbrugt. Her forventer jeg, at Facebook tager et ansvar og kommer med en udmelding om, hvordan de vil sikre det oven på den tyske dom,« udtaler hun.