Facebook-dom rammer danske medier - de må nu vente på IT-giganten

Illustration: Dessin de Tjeerd Royaards, Cartoon Movement, Pays-Bas
Foreningen Danske Medier er uenig i EU-dom, der blandt giver dens medlemmer medansvar for Facebook's dataindsamling, når medierne prøver at nå læsere med såkaldte 'fansider' på den sociale platform.

Sproget var tydeligt da Datatilsynet i sidste uge fortolkede en ny skelsættende EU-dom.

Virksomheder, organisationer og myndigheder har nu også ansvar for om den amerikanske IT-gigant Facebook indsamler og behandler besøgendes persondata i overensstemmelse med loven.

Det kommer ikke mindst til at ramme alle de danske medier, der får nyheder ud til danskerne gennem den sociale platform.

Læs også: Datatilsynet til virksomheder på Facebook: I skal indgå aftale om fælles dataansvar

Ved mediernes organisation, Danske Medier, er de uenige i dommen, men råder deres medlemmer til at tage den “til efterretning” og nøje overveje, om man vil påtage sig ansvaret sammen med Facebook.

»Man skal vide, at dommen ligger der, og at Datatilsynet vurderer, som de gør. Så det er noget man ikke bare kan sidde overhørigt overfor på ubestemt tid,« siger Allan Sørensen, der er digital chef i Danske Medier.

»Vi forventer dog også, at de giver os tid, da der er tale om en ny og mildest talt overraskende dom,« fortsætter han.

Facebook må tage første skridt

Danske Medier sendte i dag alle medlemmer en orientering om den nye situation, og her skriver foreningen, at de har “rettet henvendelse til Facebook”. Den amerikanske IT-gigant bliver nemlig nødt til at tage første skridt.

Datatilsynet kræver blandt andet, at alle de danske sideadministratorer på Facebook indgår en aftale om fælles dataansvar med virksomheden.

Læs også: Frontkæmper i persondatakampen: Nu skal IT-giganter kunne bevise deres uskyld

»Det mest nærliggende ville selvfølgelig være, at det var Facebook, der sørgede for, at de her lovformalia bliver opfyldt i første omgang. Så vi forventer, at de får lavet en standardaftale,« siger Allan Sørensen.

Derfor håber foreningen nu på en hurtig afklaring fra IT-giganten.

»Viser det sig, at man ikke kan få nogen hurtig afklaring, så efterlader det jo os medier med en uafklarethed omkring et juridisk ansvar, og det er jo aldrig sundt for noget,« siger han.

Vidtgående fortolkning af 'Dataansvarlig'

Helt konkret betyder den nye dom, at medierne nu er fælles dataansvarlige med Facebook.

Læs også: Facebooks skræmmende metoder: Sådan snager de i dine data

Det skyldes blandt andet, at de som sideadministratorer “bidrager til at afgøre til hvilket formål og med hvilke hjælpemidler, der foretages behandling af personoplysninger om brugerne på fansiden,” skriver Datatilsynet i deres fortolkning af EU-dommen.

Dermed er medierne blandt andet ansvarlige, når Facebook via langtidsholdbare cookies indsamler data om både brugere og ikke-brugere, der klikker ind på deres sider.

Det skal virksomheder på Facebook nu som dataansvarlige orientere om og i nogle tilfælde indhente samtykke til. Dommens “vidtgående fortolkning” af 'dataansvarlig' er Danske Medier dog meget uenige i.

»EU-Domstolen går meget vidt i deres fortolkning, og vi kan simpelthen ikke se det rimelige i, at en administrator af en Facebook-side på nogen måde skulle være Dataansvarlig,« siger Allan Sørensen.

Læs også: Vil et dataproletariat udvikle sig på toppen af den kommercielle datahunger?

Ikke en del af GDPR-forberedelser

Allan Sørensen har blandt andet hjulpet foreningens medlemmer i optakten til den nye Databeskyttelsesforordning (GDPR), der trådte i kraft i slutningen af maj.

GDPR indeholder nemlig nye krav til oplysning og samtykke i forbindelse med behandling af persondata.

Det er for eksempel relevant for danske medier, når de på deres hjemmesider indsamler persondata gennem cookies og deler det med tredjeparter for at målrette markedsføring.

Læs også: Det bliver en årelang kamp: Facebook har foreløbig vundet 7-0 over GDPR

Men at de også var ansvarlige på Facebook, havde Allan Sørensen ikke på nogen måde regnet med.

»Det her specifikke eksempel har vi ikke haft oppe i vores GDPR-forberedelser,« siger han.

DR skærer ned i antallet af sider

De fleste større danske medier benytter Facebook’s platform aktivt, og blandt andet Danmarks Radio har gjort sig bemærket med en massiv tilstedeværelse på den sociale platform.

I et skriftligt svar til Version2 udtaler DR’s databeskyttelsesrådgiver, Tina Skov Gretlund, sig, at selskabet undersøger, hvad dommen betyder for deres tilstedeværelse på det sociale medie.

»Vi har taget EU-dommen og Datatilsynets efterfølgende fortolkning til efterretning. Vi tager vores ansvar meget alvorligt, og vi er derfor i fuld gang med at se på, hvad det kan have af betydning for vores tilstedeværelse på Facebook. Samtidig afventer vi Facebooks reaktion på dommen,« skriver hun.

Læs også: Nye Facebook-tal: 40.000 danskeres data kan være høstet af Cambridge Analytica

Deres tilstedeværelse er dog blevet væsentligt mindre i 2018, kunne digital chef i DR Medier og stedfortrædende mediedirektør i DR i sidste uge fortælle til Mediawatch. Public Service-selskabet har således lukket over 50 profiler.

Skridtet har dog ingen sammenhæng til EU-dommen, oplyser DR til Version2, men skyldes, at DR har valgt at fokusere deres tilstedeværelse på den sociale platform om yngre målgrupper.

Forventer, at Facebook tager ansvar

Også medierne Version2, Ingeniøren og Jobfinder - der alle hører under virksomheden Mediehuset Ingeniøren - benytter Facebook’s fanside-funktion til at nå ud til potentielle læsere på det sociale netværk.

Mediehusets ansvarshavende chefredaktør Trine Reitz Bjerregaard udtaler sig skriftligt til Version2, at hun forventer, at Facebook tager et ansvar.

»Vi er opmærksomme på sagen og undersøger for øjeblikket, hvordan vi skal forholde os. Det er selvfølgelig vigtigt, at vi med vores tilstedeværelse på Facebook kan have tillid til, at data fra vores brugere ikke bliver misbrugt. Her forventer jeg, at Facebook tager et ansvar og kommer med en udmelding om, hvordan de vil sikre det oven på den tyske dom,« udtaler hun.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jørgen Elgaard Larsen

Det har længe virket, som om diverse medier ikke har forstået forskellen på Facebook og en egenhostet hjemmeside.

De fatter simpelthen ikke, at Facebook er et privat firma, som har egne interesser og som forsøger at tjene penge på oplysninger om besøgende.

Især tidligere oplevede man folk, som sagde "jeg går ind på nettet", når de i virkeligheden mente, at de besøgte Google, Yahoo eller Jubii. Nu om dage er det mere Facebook, som bliver opfattet som næsten synonym med WWW.

Det kan til nød gå for almindelige mennesker, men virksomheder, der bruger Facebook kommercielt burde vide bedre.

Og det er vel i grunden det, dommen siger.

  • 10
  • 0
Per Larsen

Hvis de forskellige medier havde taget ansvar tidligere, var man formentlig ikke havnet i den "sump" man nu står i?
Man kræver svar fra FB, og de skal tage ansvar. Hmmm.... det kan man formentlig skyde en hvid pil efter.
Bl.a. DR har jo gennem årene væsentligst i radio reklameret for FB, ved aktivt at be' lytterne anvende FB i forskellige udsendelsers sammenhænge. Det har man formentlig fået kredit for på den ene eller anden måde af FB? Noget for noget, ellers holder FB' forretninsmodel ikke!
Man kan spørge sig selv om det er ansvarlighed.
Den hype der i adskellige år har været hos borgere, mendier, brugere med de såkaldt sociale(asociale) medier er antageligt helt død. eksisterende. Det er glædeligt at se, at GDPR nu efter lovindgreb tages alvorligt, og man genovervejer engagementerne med FB i medieverden. Det skete ikke tidligere!!

  • 7
  • 0
Hans Nielsen

med en DOM


Men for nogen er der jo også meget af ens forretningsmodel som smulder.

Ligesom med mærkeligt kringelkroge for google søgninger som bliver lukket, så man ikke længere ved "snyd", ligger øverst. Man ikke skal satse alt på en 3 parts leverandør, hvor man heller ikke har ejerskab til noget som helst.

Så måske skulle medierne vågne op til den nye virkelighed. I stedet for at være kede af at miste de meget få "klik" penge som de prostituerer sig for. Rigtigt reklame hvor man rammer den rigtige målgruppe, som fremkommer ved at man har noget af værdie at sælge, som ordentlige nyheder og informationer. Det kan man sikkert også leve af... Hvis man prøver.

  • 1
  • 0
Kjeld Flarup Christensen

Forventer, at Facebook tager ansvar

Jeg tænker om intentionen bag dommen er, at virksomheder, partier og organisationer skal holde op med at bruge facebook, og dermed svække facebooks udbredelse.

Hvis det er for besværligt, så er det det som sker.
Men mon ikke facebook snart sender et link, hvor man kan downloade en databehandler aftale.
De har ikke råd til at lade være

  • 0
  • 0
Emil Jørgensen

Hej alle :-)

Jeg håber bestemt, at Facebook kommer med et hurtigt udspil. Det er ikke godt for nogen parter, at en sag som denne bliver trukket i langdrag.

Der er massevis af sideadministratorer på Facebook, der i øjeblikket befinder sig i en limbo-tilstand, hvor de er usikre på, hvordan de skal agere.

Fart på - tak!

De bedste hilsner fra

Emil Jørgensen
https://makeitmedia.dk/

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere