Facebook delte brugerdata med en lang række industrigiganter

Illustration: Facebook
Selskabet har haft partnerskabsaftaler med 52 virksomheder, heriblandt Amazon, AT&T, Microsoft, Alibaba og Huawei.

Mark Zuckerberg blev allerede i april grillet grundigt i den amerikanske kongres angående Cambridge Analytica-skandalen, men alle spørgsmål blev alligevel ikke besvaret.

For nylig leverede Facebook så svar på en række ekstra skriftlige spørgsmål i et dokument på flere hundrede sider, der rummer en masse nye oplysninger. Det melder blandt andet The Verge.

I dokumentet, som er på over 700 sider, kommer det blandt andet frem, at Facebook gennem partnerskaber delte brugerdata med 52 teknologiselskaber, deriblandt en række store aktører som Apple, Microsoft og Amazon, i tillæg til asiatiske selskaber som Huawei, Lenovo og Samsung.

Læs også: Facebook tillader "særligt udvalgte" firmaer adgang til brugerdata

Der blev skrevet om sagen allerede i begyndelsen af juni af blandt andet The New York Times, men nu har Facebook selv bekræftet det. Partnerskaberne har været kendt før, men det nye dokument afslører et omfang som ikke tidligere var kendt.

Ifølge The New York Times skal aftalerne blandt andet have givet producenter adgang til data tilhørende venner af brugere uden deres eksplicitte samtykke.

38 af partnerskaberne er afsluttet

De aktuelle partnerskab kom på plads for mange år siden og meningen var at få Facebook-platformen til at fungere effektivt med virksomhedernes hardware og software - blandt andet funktioner som »like«-knapper og meddelelser - i tiden før Facebook-appen var udbredt på de mobile platforme.

I dokumentet hedder det, at partnerskaberne indebar, at selskaberne fik godkendelse til at bruge API'er til at bygge integrationer for både enheder, styresystemer og andre produkter for at tilbyde brugere Facebook-funktionalitet. Integrationerne blev lavet af partnerne, men godkendt af Facebook.

Læs også: Udvikler af Facebook-quizzer sætter 120 millioner brugeres data over styr

Selskabet skriver i dokumentet, at partnerskaberne er fundamentalt anderledes end de aftaler Facebook har med app-udviklere som benytter deres udviklingsplatform - som i Cambridge Analytica-sagen.

Aftalerne blev administreret af Facebook's egne Ingeniører, som godkendte hvordan API-licenser blev integreret med produkter udviklet af partnerne.

»Aftalerne gav begrænsede rettigheder til brug af API's til specifikke integration godkendt af Facebook, ikke selvstændige formål besluttet af partneren,« skriver Facebook.

Ifølge Facebook er 38 af de 52 integrationspartnerskaber allerede afsluttet, mens resten vil forsætte for en stund. For flere detaljer kan du fordybe dig i svardokumentet fra Facebook på de 747 sider.

The Verge har samlet listen over de 52 virksomheder og tilføjet *, hvor Facebook er ved at afslutte aftalerne og **, hvor Facebook fortsætter aftalerne, men uden at give adgang til data om brugeres venner.

  1. Accedo

  2. Acer

  3. Airtel

  4. Alcatel / TCL

  5. Alibaba**

  6. Amazon*

  7. Apple*

  8. AT&T

  9. Blackberry

  10. Dell

  11. DNP

  12. Docomo

  13. Garmin

  14. Gemalto*

  15. HP / Palm

  16. HTC

  17. Huawei

  18. INQ

  19. Kodak

  20. LG

  21. MediaTek / Mstar

  22. Microsoft

  23. Miyowa / Hape Esia

  24. Motorola / Lenovo

  25. Mozilla**

  26. Myriad*

  27. Nexian

  28. Nokia*

  29. Nuance

  30. O2

  31. Opentech ENG

  32. Opera Software**

  33. OPPO

  34. Orange

  35. Pantech

  36. PocketNet

  37. Qualcomm

  38. Samsung*

  39. Sony

  40. Sprint

  41. T-Mobile

  42. TIM

  43. Tobii*

  44. U2topia*

  45. Verisign

  46. Verizon

  47. Virgin Mobile

  48. Vodafone*

  49. Warner Bros

  50. Western Digital

  51. Yahoo*

  52. Zing Mobile*

Denne artikel stammer fra digi.no

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere