Facebook: Brugere skal kunne skrue ned for mængden af politiske annoncer

Illustration: nopparat.k / Bigstockphoto.com
Nye tiltag fra Facebook skal også skabe mere transparens med hensyn til, hvor politiske annoncer stammer fra, samt give brugere kontrol over, hvordan annoncører kan nå ud til dem.

Facebook er på vej med nye tiltag, som skal give brugere mulighed for at se færre politiske annoncer, når de anvender det sociale medie.

Det skriver Facebook på sin egen blog.

I dag kan brugerne vælge at skrue ned for annoncemængden angående specifikke politiske og sociale emner, men fremover bliver det muligt at skrue ned for mængden af alle typer annoncer, som adresserer politiske kampagner eller sociale problemer.

Læs også: Facebook-direktør i lækket notat: Vi var ansvarlige for Trump-sejr i 2016

Fremover får Facebook-brugerne også mulighed for at få et større indblik i, hvor mange personer en politisk annoncør forsøgte at nå ud til med de enkelte annoncer.

Det kan man tjekke på Facebooks værktøj under Ad Library.

Undgå annoncer med kundeliste

Senere på måneden kommer der også nye tiltag, der gælder alle typer annoncer og annoncører.

På denne front får Facebook-brugerne fremover mulighed for helt at undgå annoncer, som de bliver præsenteret for, fordi brugeren optræder på en såkaldt kundeliste fra den enkelte annoncør.

En kundeliste er en brugerdefineret målgruppe, som den enkelte virksomhed opretter på baggrund af kontaktinformation som telefonnummer og e-mail, som virksomheden allerede har på brugere i forvejen.

Læs også: Ny persondatalov: Retten til indsigt og til at blive glemt gælder nu også i Californien

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere