Facebook beskyldes for snedig Brexit-manipulation

Britiske brugere af Facebook kunne som status-aktivitet udvise støtte til at træde ud af EU, men ikke til at blive. Facebook afviser beskyldninger om forskelsbehandling op til den længe ventede afstemning næste uge – men fjerner alligevel 'in favor of leaving the EU'-ikonet

Beskyldninger om politisk partiskhed har den senere tid sendt flere af nettets giganter på overarbejde i den gode presseomtales tjeneste.

Tidligere måtte Facebook tage afstand fra beskyldninger om at nedprioritere konservative meningsdannere i USA i deres instant article-funktion. Kort efter måtte Google forsvare lignende beskyldninger om at opprioritere søgeresultater, der favoriserede Hillary Clinton i forhold til Bernie Sanders og Donald Trump.

Læs også: Anklager om søgemanipulation mod Google går viralt - men holder ikke vand

Nu er Facebook atter mistænkt for at spilde malurt i den offentlige debat. Denne gang af den mere diskrete slags og på den anden side af Atlanten.

Flere britiske brugere undrede sig denne uge over, at man på det sociale medie kunne vælge en aktivitet, der tilkendegav, at man var 'in favor of leaving the EU' - forsynet med et lille megafon-ikon. Det skriver The Guardian.

Brexit-tagget dukkede op, når man i følelese/aktivitets-menuen klikkede på ”more”. Her lå det blandt mere ordinære tilkendegivelser som ”sleeping”, ”shopping” og ”feeling sick”.

For dem, der omvendt ville blive i unionen, var der intet ikon at vælge, medmindre man aktivt søgte efter det.

Skadeligt for den offentlige debat og et signal om partiskhed, mener forfatter og politisk kommentator Jon Worth, der blandt andre gjorde opmærksom på ubalancen onsdag på sin Twitter-profil.

»Jeg kan ikke forestille mig, at særlig mange benytter en følelsestilkendegivelse, der ligger så dybt begravet i Facebooks menu. Men det bekymrer mig, at Facebook har taget den med i deres app – og at det er en nøglefunktion og ikke bare en brugergenereret tilføjelse – uden at tænke over den tydelige partiskhed, det udstiller. Endnu en gang stiller det spørgsmål ved privatejede sociale mediers neutralitet, når det gælder politisk debat«, skrev han onsdag.

En spontan efterprøvning foretaget af journalister fra The Guardian 'afslørede' ganske rigtigt, at muligheden for at vise støtte til unionen ikke eksisterede. Interessant nok var muligheden for overhovedet at synes noget om Brexit kun til stede i mobilversionen og ikke i desktoppen.

Facebook: De mest benyttede humørikoner får højest placering

Ifølge Facebook er problemet dog slet ikke så alvorligt endda.

»Folk, der bruger vores status-værktøj og søger efter 'EU', vil se den fulde liste, der både giver mulighed for at støtte at blive i eller forlade EU. Folk, der i stedet scroller gennem hele aktivitetslisten, ser det mest populære, baseret på hvad deres venner og andre har benyttet«, oplyste en talsperson fra Facebook til The Guardian som forklaring.

Alligevel valgte Facebook kort efter kommentaren helt at droppe pro-brexit-tagget.

For en kort bemærkning fandtes i øvrigt den små-forvirrede statusmarkering; 'in favor of leaving/remaining in the EU'. Den blev ligeledes fjernet onsdag.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Dave Pencroof

Klart nok, et splittet Europa kan jo intet stille op overfor FB ! FB oplever jo at få hænderne bundet på ryggen her i Europa, både af enkelt personer og EU-kommisionen, hvilket FB sandsynligvis gerne er foruden !

  • 4
  • 2
#2 Allan S. Hansen

Dog vil flere juridiske entiteter i EU give FB endnu mere at slås med; Så eet samlet EU vil være nemmere at arbejde med (og mod) - så jeg tror ikke det ville være en motivation såfremt FB rent faktisk forsøger manipulation i dette.......

  • 1
  • 0
#3 Kasper Grubbe

Facebook kan motivere og påvirke ret mange mennesker, man kan selv se grafen her: http://www.dailymail.co.uk/sciencetech/article-3629397/How-Facebook-sway...

Hvis du har en fjern idé om folk vil stemme for eller imod, så kan du påvirke et valg ret kraftigt ved kun at influere Ja- eller Nej-siden.

Radiolab har et afsnit om dette kaldet "The trust engineers", som man kan lytte til her: http://www.radiolab.org/story/trust-engineers/ Det handler om en A/B-test som Facebook kørte, som sendte positivt indhold til nogle personer, og sendte negativt indhold til andre, de spekulerer så i om Facebook i yderste konsekvens kan påvirke personer der har selvmordstanker til at begå selvmord.

  • 2
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere