Facebook beklager efter 'dopamin-kick'-kritik: Vi vidste ikke bedre

13. december 2017 kl. 16:144
Facebook beklager efter 'dopamin-kick'-kritik: Vi vidste ikke bedre
Illustration: TeroVesalainen/Bigstock.
Efter kritik fra tidligere chefer og en medstifter udtaler Facebook, at de arbejder på at forbedre sig.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

En tidligere topchef i Facebook, Chamath Palihapitiya, erklærede forleden på Stanford University, at det sociale medie ødelægger samfundet. Kommentaren kom en måned efter, at medstifter Sean Parker ligeledes angrede sin involvering med det sociale medie og kritiserede det for at udnytte menneskelige svagheder.

»De kortsigtede, dopamin-drevne feedback loops, vi skaber, ødelægger måden, vores samfund fungerer på,« sagde Chamath Palihapitiya og refererer til de hjerte- og ‘like’-drevne interaktioner, vi har online.

Det får nu Facebook til mikrofonen, hvor fortæller, at de vil prøve at forbedre sig:

»We take our role very seriously and we are working hard to improve. We've done a lot of work and research with outside experts and academics to understand the effects of our service on well-being, and we're using it to inform our product development,« skriver Facebook til Version2 via deres kommunikationspartner i Danmark, LEAD Agency. Og tilføjer:

Artiklen fortsætter efter annoncen

»We are also making significant investments more in people, technology and processes, and - as Mark Zuckerberg said on the last earnings call – we are willing to reduce our profitability to make sure the right investments are made.«

De forsvarer sig over for kritikken med, at de var et andet selskab, da Chamath Palihapitiya arbejdede der.

»Chamath has not been at Facebook for over 6 years. When Chamath was at Facebook we were focused on building new social media experiences and growing Facebook around the world. Facebook was a very different company back then, and as we have grown, we have realized how our responsibilities have grown too,« skriver Facebook i mailen.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
14. december 2017 kl. 20:47

Når der står $, £, € eller kr. i det ene øje og "mig mig mig" i det andet øje, så er fjolset tabt for den virkelige verden - for dem derude.

Nogen tid efter 68'oprøret hvor støvet lagde sig igen - så endte alle de gamles samt 68'ernes sutteklude[1] overalt i laser og pjalter.

MS, Æblet, Goble, Fjæsbog et al blev derefter den moderne verdens sutteklud[1] og føles som en erstatning til at udfylde utallige menneskers savn og tomgang.. de nævnte æder tid, så det virkelige liv ikke mærkes.

Man kan også fylde sig med fastfood / færdigretter samt sukkervand med farve, så man ligeledes der totalt slipper for at ane noget om den verden - råvarer og fødevarer.

[1] (idealerne.. religiøse/mystiker/politiske/name it grupperinger)

3
14. december 2017 kl. 15:37

“komisk og tankevækkende”

Nu kunne vi to jo påbegynde en fight. Men der får du mig ikke hen. For udover at nedgøre eller gøre lidt grin med mit indlæg, så mangler du fuldstændigt at tage stilling til de principielle vinkler jeg fremførte. Altså, hvad mener du egentlig? Og forsøg lige at minimere lixtallet. Din sidste sætning var en ordentlig svada. Og husk, jeg respekterer gerne alle holdninger, men ikke altid formen.

2
14. december 2017 kl. 12:29

Facebook og andre asociale medier, <strong>som jeg iøvrigt anvender mindst muligt og næsten kun kigger på hos nogle få familiemedlemmer</strong>

Det er nok bare mig, men jeg finder det både komisk og tankevækkende, hvordan kritiske debatindlæg om Facebook som hovedregel altid skal ledsages af debattørens koketterende udsagn om, hvor lidt/aldrig han/hun selv bruger Facebook. Det er som om, at folk ikke indser, at uanset hvor lidt, de måtte mene at bruge mediet, så er selve det faktum, at de finder det vigtigt at dele med os andre, hvor lidt/meget de bruger mediet, en anerkendelse af for ikke ligefrem at sige en kapitulation i forhold til dets indflydelse som kulturelt fænomen og salon-værdigt diskussionsemne.

1
13. december 2017 kl. 19:28

Når jeg ser på Facebook og andre asociale medier, som jeg iøvrigt anvender mindst muligt og næsten kun kigger på hos nogle få familiemedlemmer, så er der ingen væsentlig forskel over de mere end 10 år jeg har fulgt maskinen. At påstå andet er rent reklamegas. Maskinen tjener kun et formål, nemlig at fylde grådige menneskers pengetanke. Jeg gider ikke at følge bekendtes nye spædbørn, ferieture o.s.v., jeg vil hellere tale face to face med familie, venner og netværk, for mig er det det tætteste vi p.t. kommer på det virkelige liv, mens Facebook pusher en kunstig form for socialt liv. Desværre bliver jeg tvangsindlagt til at følge maskinen forskellige steder, først og fremmest i.f.m. læsning af nyheder på nettet. Undrer mig, at samtlige danske medier støtter et asocialt medie, der tømmer deres egne lommer. Så min opfordring til mennesker der tænker sig om er, boykot skidtet.