Facebook bandlyser brugen af deepfakes

7. januar 2020 kl. 09:321
Facebook bandlyser brugen af deepfakes
Illustration: Dean Drobot / Bigstockphoto.com.
Manipulerende og vildledende indhold er ikke længere velkomment på platformen.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Videoer og billeder, der manipuleres og redigeres med henblik på at vildlede platformens brugere, vil blive fjernet og blokeret fra Facebook.

Det skriver Facebook i et blogindlæg

Photoshop, kunstig intelligens og kreativ redigering kan eksempelvis anvendes således, at det i en video af en politiker ser ud, som om personen fremfører den modsatte pointe af, hvad de faktisk gjorde i den originale video og altså i virkeligheden.

Ligeledes kan samme software bruges til at lave såkaldte 'deepfakes', der eksempelvis kan være en computergenereret tale fra en statsminister, som den rigtige statsminister aldrig har holdt.

Ikke forbud mod Photoshop

Der er fra Facebooks side ikke tale om et kategorisk forbud mod software som Photoshop og deslige.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Facebook har eksempelvis ikke et problem med, at Photoshop anvendes til at gøre farverne på et model-billede skarpere.

Det er først, når denne type software bruges til at kreere såkaldte deepfakes, at det endelige billede eller den endelige video kan blive lukket ned.

1 kommentar.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
7. januar 2020 kl. 13:16

Hvis deres succeskriterie er det samme som da de sagde at de ville lukke fake annoncer, så ved de fleste jo godt at det ikke kommer til at fungere.

Facebook ejer adgang til masser af datakraft, som med lethed burde kunne filtrere fake annoncer, som ligner hinanden 90-100% Alligevel overdænges man med dem, og det virker som om det kun er brugernes anmeldelser af annoncerne der har en effekt.

Annoncørerne har mindre datakraft til rådighed end Facebook, men når alligevel at lave 100-vis af fake sider og kontoer, som først opdages ved manuel anmeldese fra brugerne. Jeg undrer mig over det, og tænker at Facebook er mere intereserede i pengene fra annoncørerne end i min irritation over at jeg skal belemres med det. Så jeg kigger ikke på deres sider mere.