Få styr på tallene før du køber BI

17. juni 2011 kl. 13:362
BI-tema: Der skal være tjek på din virksomheds data, før det giver mening at investere i et Business Intelligence-system. Læs her hvordan.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

BI-systemer ligger højt på mange lederes ønskeseddel, hvis de da ikke allerede har indkøbt et system, som mange andre virksomheder har gjort i skyggen af finanskrisen.

Men før du farer ud og køber det første BI-system i nabolaget, er der ifølge konsulent og stifter Herbert Nathan fra rådgivningsvirksomheden HerbertNathan & Co nogle ting, som du bør have på plads først.

»Først og fremmest er det vigtigt at forstå, at BI ikke er et it-projekt, men et forretningsprojekt. Du skal altså begynde med at sætte dig ned og finde ud af, hvad det er for nogle informationer, din virksomhed har brug for og hvorfor. Hvad er det for eksempel for nogle ting, som du gerne vil have styr på i din virksomhed ved hjælp af BI? Det kunne for eksempel være dine kunder, dine produkter og så videre,« siger Herbert Nathan til Version2.

For at et system kan præsentere sådan et overblik, er det vigtigt at din virksomhed har styr på, hvor den får sine data fra, og om de er konsekvente og sammenlignelige. Der skal med andre ord være styr på datagrundlaget, for at din virksomhed kan få et troværdigt resultat ud af systemet.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Der kan være et behov for at rydde lidt op i sine data, der oftest kommer internt fra interne kilder via for eksempel ERP-, CRM- og HR-systemer. Det vigtigste er, at man får styr på, hvor man har sine data og i givet fald hvilken kilde, de kommer fra, så man kan sikre, at de er konsistente,« siger han.

Først når man både har defineret kravet til hvilke informationer, man gerne vil have om sin virksomhed, og har lokaliseret de data, man vil kunne bruge som grundlag for en analyse, kan man begynde at kigge efter hvilket konkret BI-system, der bedst kan varetage opgaven.

»Jeg vil anbefale, at man får styr på sine krav, og derefter indhenter maks tre tilbud på mulige løsninger. Tag et godt kig på løsningerne, leverandørerne, deres teknologier - det kan være, du har nogle af dem i forvejen - og selvfølgelig prisen,« siger han.

Han fortæller, at det kan være svært at sætte tal på, hvor meget et BI-system koster. Alt efter løsningen og dets størrelse, kan licensbeløbet ligge på alt mellem 100.000 kroner og langt op i millionklassen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Når systemet er valgt kommer selve implementeringen. Og det skal man ikke regne med, bliver en billig proces.

»Som hovedregel skal man regne med, at hvis systemlicensen for eksempel har kostet en million kroner, så vil implementeringen koste mellem en-to millioner kroner oveni,« fortæller Herbert Nathan.

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
1
20. juni 2011 kl. 09:21

Synes det lyder voldsomt at der det koster så meget mere at lave en implementering efter man har købt produktet. Det er samtidig meget tankevækkende at det er der hvor den reelle udgift er. Se eventuelt denne video hvor Dennis de Gier hos TARGIT integrerer til Navision (understøtter også SAP, SuperOffice og GreatPlains) på få minutter. http://tv.targit.com/video/1821855/targit-bia-tutorial-the

2
29. august 2011 kl. 09:44

Det er kompliceret, for de fleste større BI løsninger integrere ikke kun til eks. Navision eller SAP, men integrere til systemer hele virksomheden igennem. En standard løsning ovenpå f.eks. Navision er nok det billigste man kan købe, men er langt fra hvad de fleste har behov for. Udover selv integrationen til back-end systemer og data kilder, kommer så hele udtræk og beregningsdelen, sapport definition mm. Denne del er også omkostningsfuld.

Men det er rigtigt at selve konsulentprisen på BI området (og SAP området) er alt for dyr. Timeprisen for konsulenter i den branche er for høj, alt for høj.