For få bed på krogen: Serviceplatformen udbydes igen-igen

5. juli 2018 kl. 05:124
For få bed på krogen: Serviceplatformen udbydes igen-igen
Illustration: Kombit.
Der var for få leverandører, der bed på, da Kombit sendte kommunal integration i udbud første gang. Så nu prøver selskabet igen.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det var flere faktorer, der spillede ind, da det kommunale indkøbsselskab Kombit ikke var i stand til at få leverandørerne til at bide på krogen, i forbindelse med at serviceplatformen blev udbudt første gang.

»Udbuddet var i konkurrence med en række andre store offentlige infrastrukturudbud, ligesom flere leverandører efterfølgende har udtrykt usikkerhed omkring, om de havde en reel chance i forhold til den nuværende leverandør,« skriver Kombits markeds- og innovationschef Inge Speiermann-Vognsen i en mail til Version2.

Data og funktionalitet fra kommunale fag- og kildesystemer som eksempelvis Skat, CPR- og CVR-registret udstilles på Serviceplatformen, så kommuner, ATP og it-leverandører kan benytte dem til kommunale fagsystemer.

Serviceplatformen er nu sat i udbud igen, for en halv milliard kroner. Platformen drives i dag af Systematic.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Helt konkret handler udbuddet om overtagelse af driften af Serviceplatformen og den fortsatte videreudvikling af platformen.

»Vi har allerede en løbende og tæt dialog med leverandørmarkedet og har normalt god interesse for vores udbud. Men det er klart, at i en situation hvor der er højkonjunktur på markedet for offentlige udbud, skal vi være ekstra opmærksomme på de signaler, vi får fra markedet via vores leverandørdialog.«

Mulighed for mere cloud

Men det er ikke fordi der er de store forandringer i det nye udbud.

»Udbuddet er grundlæggende det samme som sidst, men justeret på nogle væsentlige områder – bl.a. på baggrund af de input til det oprindelige udbudsmateriale, som leverandørerne er kommet med. Det har vi lyttet til og ændret i materialet, hvorefter vi har lagt udvalgte dele af det reviderede udbudsmateriale ud til orientering og med opfordring til kommentering.«

Hun forsætter:

»Vi har justeret i vores pris og vederlagsmodeller, så leverandørerne nu får større frihed til at designe vederlagsmodellen for drift i genudbuddet ud fra deres egne forretningsmodeller. Eksempelvis er der åbnet yderligere op for anvendelsen af cloud i vederlagsmodellerne.«

Kombit skal, logisk nok, som minimum have to ansøgninger om prækvalifikation, før der er tale om en reel konkurrence.

»Men efter de meldinger, vi har fået fra leverandørmarkedet, har vi en realistisk forventning om, at flere end to leverandører vil byde.«

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
6. juli 2018 kl. 13:05

Bed beder bedede?

3
5. juli 2018 kl. 11:20

.. at den pris Systematic tager i dag allerede er så fornuftig at andre har svært ved at underbyde?

Dét havde jeg ikke overvejet, og det er bestemt muligt.

Der er ofte et underligt "misforhold" i mellem "Hvor mange penge vil du bruge på at få en ny (stor) kunde ?", og "Hvor meget vil du bruge på at fastholde din (store) kunde ?" Ofte kunne man holde den kunde som man allerede har glad og 'i folden', for mindre end det ville koste at indfange en ny af samme størrelse. Måske det er hvad Systematic har indset ?

Men....hvorfor er man villig til at ændre på de krav man har til en god løsning, - udelukkende for at få flere til at byde ? Jeg mener; man vidste vel for pokker hvad det krævede at drifte platformen, da man udbød de første gange ? Hvorfor så ændre på løsningen blot for at andre kan komme til ? Er dét fordi de oprindelige specs ikke efterlod stort nok spillerum til at financiere en ordentlig representationskonto, der muliggør statusmøder på eksotiske lokationer ?? Eller er hver udbudsrunde en ny chance for at udvide netværket med et frisk sæt af nye personer ?

K

2
5. juli 2018 kl. 10:30

.. at den pris Systematic tager i dag allerede er så fornuftig at andre har svært ved at underbyde?

»Udbuddet var i konkurrence med en række andre store offentlige infrastrukturudbud, ligesom flere leverandører efterfølgende har udtrykt usikkerhed omkring, om de havde en reel chance i forhold til den nuværende leverandør,«

Jeg har ingen præference fsva. Systematic, men det kunne jo tænkes at pris og kvalitet bare er i orden.

If it ain't broke, don't fix it.

1
5. juli 2018 kl. 10:11

Kan vi ikke få det pis aflivet, der er ikke nogen cloud det er bare en anden mands computer! Det der til gengæld er meget mere tåget er aftalerne i forhold til klassisk outsourcing.