Fire europæiske teleselskaber er gået sammen om at skabe en digital marketing-platform, der skal gøre det muligt for »forbrugeren at aktivere kommunikation fra brands via udgivere« uden at vedkommendes data indsamles, distribueres og opbevares af ikke-europæiske selskaber.
Med andre ord skal platformen muliggøre skræddersyede reklamer, uden at data ender hos selskaber som Google, Facebook, Apple og Amazon.
Det skriver The Register efter, at Europa-Kommissionen fredag godkendte, at teleselskaberne Deutsche Telekom, Orange, Telefónica og Vodafone går sammen i et joint venture. Selskaberne er fra henholdsvis Tyskland, Frankring, Spanien og UK.
»Såfremt brugeren giver samtykke vil projektet generere en unik digital kode, der stammer fra brugerens mobil- eller fastnetabonnement. En sådan kode vil give brands og udgivere mulighed for at genkende brugere på deres hjemmesider eller applikationer på et pseudonym basis, gruppere dem under forskellige kategorier og skræddersy deres indhold til specifikke brugergrupper,« skriver Europa-Kommissionen.
»De eneste data, der deles, er et pseudo-anonymt digitalt token, der ikke kan reverse-engineeres. Forbrugere kan frit tilmelde sig eller nægte samtykke med et enkelt klik, ligesom de kan tilbagekalde alle andre givne samtykker enten på brandets eller udgiverens hjemmeside eller via en dedikeret, let tilgængelig privacy-portal,« skriver Vodafone i en pressemeddelelse.
Læs også: Erhvervsakademier står til ekstraregning på 35 millioner kroner for forsinket it-system
Vodafone har allerede kørt forsøg med platformen i Tyskland, og de fire selskaber har forpligtet sig til at gøre platformen tilgængelig for andre. Joint venture-selskabet drives fra Belgien.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.