Europæiske forbrugerråd kræver transparens om algoritmer og datasæt i computerspil

3. juni kl. 07:544
Der kan være utroligt mange penge i de mest sjældne digitale skins fra CS:GO.
Illustration: Screenshot, Counter-Strike: Global Offensive.
Pakker med tilfældigt fordelt ekstra indhold i spil - bedre kendt som loot boxe - er forbrugerfjendtlige og skal reguleres. Det konkluderer en ny rapport, og Forbrugerrådet Tænk støtter op om konklusionen.
Artiklen er ældre end 30 dage

En ny rapport, der er udarbejdet af det norske forbrugerråd, konkluderer, at pakker med tilfædigt ekstra indhold - det der i spil bliver kaldt loot boxe - udnytter forbrugerne. 

Forbrugerråd i 18 europæiske lande har bakket op om rapporten og opfordrer til, at spilområdet reguleres kraftigere. Heriblandt den danske forbrugerorganisation Forbrugerrådet Tænk. 

Hvad er en "loot box"?

En loot box er en pakke med ekstra indhold til et givent spil, der ofte kan købes for virkelig valuta. Pakkerne kan indholde alt fra kosmetiske genstande til nye karakterer, våben eller udstyr til spillet.

Du ved ikke, hvad du køber, når du køber en loot box, for indholdet bliver tilfældigt fordelt. Nogle genstande forekommer dog sjældnere end andre, og vil derfor have større værdi end de andre. Lidt ligesom man kender det fra pakker med samlekort.

I fodboldspillet FIFA, kan man eksempelvis købe en pakke til spillets online del, FIFA Ultimate Team (FUT). I pakken er der en række spillere, som du derefter kan sætte på dit FUT-hold. Der er større chance for at få spiller fra den danske Superliga, end der er for at få stjernespillere, som eksempelvis Cristiano Ronaldo eller Lionel Messi. Derfor har brugerne incitament for at købe en ny pakke, for at gå på jagt efter den store gevinst.

I rapporten bliver fodboldspillet FIFA 22 og mobilspillet Raid: Shadow Legends brugt som cases til demonstrere de mange forskellige måder, spiludviklere kan få spillere til at jagte sjældne digitale genstande gennem disse disse loot boxe. 

Rapporten konkluderes med en række specifikke anbefalinger til politiske beslutningstagere. Det anbefales blandt andet, at alt ekstra indhold skal have priser i valuta fra den virkelige verden istedet for spillets egen valuta, at loot boxe bliver forbudte i spil, der bliver spillet af mindreårige, og at der skal være større transperens om de algortimer og datasæt, der bliver brugt i loot boxene.

Remote video URL

For nylig er den nye mobil-udgave af spilklassikeren Diablo ikke udkommet i Belgien og Holland, da begge lande har love imod loot boxe.

Gode penge i ekstra indhold

  • Electronic Arts har i det finansielle år 2021 tjent 1,62 milliarder dollars, svarende til 10,4 milliarder danske kroner, på ekstra køb i online-delen af deres sportsspil, Ultimate Team.
  • Største delen af disse penge kommer fra FIFA.
  • Det udgør 29% af alle Electronic Arts indtægter.
    (Kilde: vg247.com)

 

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
8. juni kl. 23:54

Nå, er det.

3
5. juni kl. 11:56

Nej, nej, nej. Politikere skal holde deres klamme hænder væk fra spilindhold.

2
3. juni kl. 15:50

Lyder som om vi skal lade os inspirere af Belgien og Holland. Jeg tænker at Blizzard kan tillade sig at ignorere et enkelt par lande, men hvis deres praksis bliver ulovlig i hele EU, må det være noget, der kan mærkes på bundlinjen.

1
3. juni kl. 13:22

Det bliver interessant at følge, hvordan dét slagsmål kommer til at spænde af.