EU strammer reglerne for webbutikker: Forbud mod opt-out-bokse

En ny EU-lovpakke skal hjælpe forbrugerne på nettet, så det fremover blandt andet bliver forbudt for netbutikker at forsøge at prakke kunderne noget på, uden at kunderne selv har bedt om det.

Har du forsøgt at købe en flybillet hos de billigste selskaber, kender du turen: Man skal igennem en sand labyrint af forslag om en bedre plads eller rejseforsikring, før man til sidst får lov at købe sin billet.

Men nogle steder sker mersalget ikke bare som forslag, men med præ-afkrydsede bokse, man som kunde skal spotte og afmelde, hvis man ikke skal ende med en meget større regning. Altså at man skal ’opt-out’ i stedet for at ’opt-in’.

Nu sætter EU en stopper for den slags tricks med nye regler for handel på nettet. De rummer helt specifikt et forbud mod bokse, som kunder selv skal framelde. Det fremgår af EU-Kommissionens melding om de nye regler.

Andre forbedringer i kundernes rettigheder bliver, at det fremover ikke er tilladt for en netbutik at opkræve højere gebyrer for brug af betalingskort, end firmaet selv skal betale til betalingstjenesterne. Heller ikke hotlines må være overtakserede.

Det skal i det hele taget være meget tydeligt fra starten af, hvad man som kunde kommer til at betale i sidste ende. Og så får alle EU-lande nu minimum 14 dages returret for varer købt på nettet, ligesom Danmark allerede har.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Janus Knudsen

Mere bureaukrati, lovgivning og regler, sikke en udvikling vores "frie" samfund gør sig.

Hvad med om man ikke bare lod de butiksdrivende være i fred og ro og så ellers overlade resten til markedet.

Hvis man som bruger oplever en irriterende webbutik så er det jo tilladt at fravælge at handle der.

At vælge hvor man vil købe sine varer er heldigvis stadig nogenlunde frit, modsat den tvang vi er udsat for dagligt igennem skat og stat.

Kontrol, kontrol og atter kontrol.

Lad nu for pokker da folk forsøge at tjene deres penge som de har lyst til.

  • 2
  • 26
#3 Claus Wøbbe

ja, og netop "forstyrrelser" i det frie og åbne marked som disse nye EU-regler skaber uigennemsigtighed og et dårligere fungerende marked.

For hver spilleregel, forbrugerne skal forholde sig til, gøres gennemsigtigheden ringere. Det bedste EU og andre kan gøre er derfor at holde sig langt væk og lade markedet fungere som dét, det er beregner til: at fortælle forbrugeren hvad den bedst opnåelige pris for en vare er.

Dårlige netbutikker, der prøver at "liste" ekstra salg i varekurven, afsløres og straffes af forbrugernes reaktioner.

  • 1
  • 22
#5 Christian Estrup

Dit argument er super godt, og beskriver virkeligt præcist hvorfor ingen folk flyver med Ryan Air...

At mange flyver med Ryan Air, viser, at Ryan Airs samlede produkt, service og pris af mange er vurderet til at være det bedste valg.

At nogle kunder, ikke-kunder og EU-politikere så 'ideelt set' gerne ville justere enkelte elementer i produktet, servicen eller købsoplevelsen, er fint nok. Men EU skal generelt blande sig uden om, hvad voksne mennesker frivilligt foretager sig med hinanden, og kunderne skal påvirke leverandøren - og evt. skifte leverandør, hvis de REELT er tilstrækkeligt utilfredse.

Ikke-kunder kan selvfølgelig også prøve at påvirke leverandøren - "Kære Ryan Air - lige præcis den dér opt-out-box er så hamrende irriterende, at hvis I bare fikser dén, så vil dét i sig selv få os til at flyve med jer". Dét kan Ryan Air jo så forholde sig til, som de vil...

  • 2
  • 10
#6 David Rechnagel Udsen

Gisp ja. Det er også pænt irriterende at nogen har bestemt der skal være 14 dages fortrydelsesret. Hvorfor kan man som butik ikke gøre det til et salgsargument? Så kan man bare vælge butikker fra der har for lidt eller ingen fortrydelsesret.

Eller hvad med at fødevarestyrelsen skal tjekke grillbare og restaurationer for hygiejne? Hvis jeg finder hård i min mad, så kan jeg godt selv finde ud af at forlade butikken. Nu kan jeg desværre ikke få mine penge tilbage da vi har afskaffet fortrydelsesretten og forbrugerklagenævnet, men mindre regulering af markedet er jo kun godt for alle.

Så nu da jeg er død af madforgiftning, har en hotelreservation jeg ikke skal bruge og sidder inde med en masse skrammel der ikke viste sig at virke, men ikke kunne sende tilbage, er jeg i det mindste glad for at bureaukratiet ikke tog pusten ud af det fri marked. Når den har kollapset igen om 10 år skal de nok starte forfra.

  • 10
  • 2
#7 Vagn Sønderup

Der sker meget "svindel" med sider hvor man har afkrydset eller skrevet med meget småt til sidst hvad man egentlig har bundet sig til. Det kan mange gange være svært at se. Specielt for dem som ikke har en vis skepsis over for hvad man kan blive udsat for. Det viser jo også de mails hvor folk bliver bedt om det ene og det andet. Det er der jo også menesker der hopper på

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere