EU-Kommissionen annoncerede i går en række tiltag, der skal bekæmpe misinformation i forbindelse med Europa-parlamentsvalget, der finder sted i maj 2019.
Det skriver TechCrunch.
Den såkaldte 'aktionsplan mod misinformation' blev præsenteret på et pressemøde onsdag og indeholder i alt fire tiltag.
Blandt andet vil EU-Kommissionen styrke indsatsen for at opdage og adressere misinformation med blandt flere midler og øget mandat til de såkaldte 'Strategic Communication Task Forces.'
Desuden vil de oprette et såkaldt 'Rapid Alert System', som skal bruges af medlemslandene til at dele data om trusler.
Slutteligt vil kommissionen sørge for, at en række store teknologivirksomheder som Facebook, Google og Mozilla lever op til forpligtelserne i den såkaldte 'Code of Practice on Disinformation,' som virksomhederne skrev under på tidligere på året.
De inkluderer blandt andet gennemsigtighed i forbindelse med politiske reklamer samt bekæmpelse af falske konti.
Ifølge kommissionen er 67 procent af borgere i EU i dag bekymrede for, at deres persondata bruges i forbindelse med målretning af politiske reklamer og budskaber, mens 80 procent ønsker øger gennemsigtighed i forhold til, hvor mange penge politiske partier bruger på reklamekampagner på sociale medier.