Nørdrabat: Skift IP-adresse og få billigere billeje i udlandet

Biludlejningsselskaber bruger IP-adresser til at give besøgende fra andre lande en højere pris. Det ødelægger enhedsmarkedet og skal bremses, mener EU-kommissionen.

Hvis man lejer en bil hjemmefra, inden turen går sydpå, kan det være klogt at undersøge, om prisen er den samme for dig som for de lokale kunder. For eksempel ved at lade din webtrafik gå gennem en proxy i det land, du vil leje bil i.

Flere biludlejningsselskaber bruger nemlig din IP-adresse til at finde ud af, hvor du bor og give dig en særligt tilpasset pris - typisk en højere pris, hvis du er fra et af de rige EU-lande. Det er pris-diskrimination, skriver EU-kommissionen i et åbent brev til seks store biludlejningsselskaber.

Selskaberne bruger i flere tilfælde IP-adressen til at omdirigere brugeren til en side med andre priser. Alternativt bliver kunden bedt om at angive sit hjemland eller forhindres helt i at tilgå hjemmesiden på baggrund af IP-adressen.

Dobbelt-pris til tysker

Pris-diskrimination går imod EU’s princip om, at markedet skal give de bedste priser til borgeren, og at ændre på prisen ud fra kundens nationalitet strider også imod unionens Servicedirektiv. Hvis udlejningsfirmaerne ikke efterkommer kravene, vil EU-kommission ifølge en meddelelse gøre, hvad end der skal til, for at få det til at ske.

Det er heller ikke småpenge, der lægges oven i prisen, hvis du kommer fra et land, som biludlejningsfirmaet tildeler en højere pris. En tysk mand oplevede for nyligt, at prisen blev fordoblet på en britisk biludlejningside, efter systemet registrerede, hvor han kom fra.

Ud af de seks biludlejningsfirmaer, der er blevet kontaktet, har Europcar, Hertz og Avis endnu ikke givet et svar, der kan tilfredsstille kommissionen, som derfor har valgt at offentliggøre brevet.

De berygtede regler om at advare besøgende om brugen af cookies stammer også fra EU-lovgivning, blandt andet ud fra en ønske om at beskytte forbrugerne mod misbrug af cookies til at hæve priserne. For eksempel kom det frem, at nogle flyselskaber - ved hjælp af besøgshistorik baseret på cookies - hævede priserne på en rejse for besøgende, som flere gange havde tjekket prisen på én bestemt afgang. Når prisen steg ved hvert besøg, var kunderne mere tilbøjelige til at købe, af frygt for yderligere stigninger.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (17)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jens Jönsson

Det er altså ikke kun biludlejningsfirmaer der benytter det tricks.

Har man adgang til computere på udenlandske IP-adresser, så er det ret sjovt at checke priser ud. Der kan være stor forskel at kende forskellen.

Jeg skulle købe noget dyrt hårpleje til min bedre halvdel på en udenlandsk webside (det allerede der, var billigere end herhjemme), så prøvede jeg for sjov at gå på fra en IP i samme land.
Der var prisen excl. fragt ca. 15% billigere, end når jeg kom fra en dansk IP.
Det blev lidt af en sport at finde den største forskel i pris på diverse produkter...

Jan Andersen

Det er da foregået - og foregår - helt åbenlyst med software, hvor blandt andet Adobes produkter har været prissat forskelligt i mange år, afhængigt af hvilket land du kommer fra. Så det er da fint de griber ind, men noget nyt fænomen er det da på ingen måde.

Rasmus Petersen

Der var prisen excl. fragt ca. 15% billigere, end når jeg kom fra en dansk IP.

Lige i det tilfælde er det nok meningen, for en udenlandsk netbutik skal opkræve og betale dansk moms, så snart deres salg overstiger en hvis grænse (jeg mener det er ~50.000 DKK). Når det alligevel lægges på ved betaling, er det kun dejligt, at den korrekte pris også vises undervejs!

Rasmus Malver

Har man adgang til computere på udenlandske IP-adresser, så er det ret sjovt at checke priser ud. Der kan være stor forskel at kende forskellen.


Ja. Man kan også bruge åbne proxyer (el. HideMyAss). Når jeg køber ting online, checker jeg altid på tværs af unionen. Prisen kan variere med mere end 100 pct., så man kan spare mange penge. Polen er ofte dyrere, Tjekkiet er ofte billigere. Spanien og Italien varierer, mens Tyskland ofte har gode priser. Her er min google-url.

...så snart deres salg overstiger en hvis grænse (jeg mener det er ~50.000 DKK)


Grænsen er 100.000 €, så ≈ 750.000 kr. Og det er årligt salg. Det er værd at huske, for det gælder ikke på koncernniveau. Altså kan en vare på Amazon.co.uk være momspligtig, men ikke hvis man køber den samme vare på Amazon.de, Amazon.fr, Amazon.es eller Amazon.it.

Det samme gælder andre tværkontinentale onlinekæder, eks. Redcoon og Zooplus. Sidstnævntes tyske butik er oftest billigst (inkl. transport).

Er godt klar over det med moms, men helt ærligt, hvor mange udenlandske webshop har du set overholder det ?


Bare fordi vi har et indre marked, betyder det ikke at Skat er nedlagt. De registrerer stadig dine pakker, og fører omfattende tilsyn med onlinekøb.

Det sker bl.a. gennem samarbejde med de andre toldmyndigheder, så når et selskab i EU afleverer momsregnskab, er det ret nemt at se hvor meget er gået til eksport og forsendelse. Er det mere end 100.000 €, kan myndigheden se om det er fordelt på flere EU-lande.

I mange år har der været en pæn besparelse ved fx at købe Stena Lines billetter fra .no i stedet for .dk.


Ja, transportselskaber har længe gjort den slags. Dels pga. prisdiskrimination, men også pga. eks. lufthavnsskatter. Hvis man vil fra København til Bangkok, er det billigere at købe en flybillet København - Bangkok - Ho Chi Minh City, og lade være med at boarde flyet videre fra Bangkok.

Kenn Nielsen

Hmm..

EU og åbent marked..

Jeg havde en oplevelse, hvor jeg eftersøgte nogle espressokapsler til DolcheGusto.
Jeg brugte ingen proxy.

Jeg fandt dem så - på Amazon.de .
De var vel ca. 25% billigere end i butikkerne herhjemme.
Alt var vel - lige indtil jeg indtastede leveringsadresse.
Nu fik jeg bare en popup om at man desværre ikke kunne levere til DK.

K

Rasmus Malver

Måske skidt eksempel, da alle ovennævnte er samme biks under samme momsnummer: Amazon EU Sarl.


Ja, de har for nyligt lavet om på systemet. Tidl. skulle man have separate logins til hver EU-Amazon, men nu duer ét login til det hele.

Det er rigtigt at de har momsregistrering i Luxembourg, og jeg har lige checket. Modsat tidligere opkræver de nu dansk moms på den franske, spanske og den italienske, men på den tyske slipper man med tysk moms (20%).

Måske er det afhængigt af varens placering?

Alt var vel - lige indtil jeg indtastede leveringsadresse.
Nu fik jeg bare en popup om at man desværre ikke kunne levere til DK.


Ja, det er en pine. To ting ift. Amazon; siden ovenfor nævnte system-ændring, står der på alle varer, om de kan leveres til din standardadresse.

Hvis de ikke kan, og varen er til salg på deres Marketplace, kan man klikke på prisen (“new from”) og se en liste over sælgere. I delivery-kolonnen står der enten “domestic” eller “international” delivery rates. På den måde kan man lettere finde en sælger der vil sende varen til Danmark.

I øvrigt kan jeg ikke rigtig lide Amazon. De er lidt nogle røvhuller. Men de er oftest billigst, og de er meget effektive.

Rasmus Malver

Sidst jeg handlede i Tyskland, betalte jeg kun 19% MwSt. Derimod passer de 20% meget godt på den danske moms. Det er præcis den del, 25% moms udgør af den samlede pris.

Ja og nej. Ja, den tyske MwSt.-grundsats er 19 %, men nej, jeg er ikke talblind. Problemet var at jeg havde valgt en fransk leveringsadresse, så de opkrævede den franske moms. Som er 20 %.

Så Jan havde ret. Amazon har samlet alle deres europæiske forretninger under én momshat. Det var mærkeligt. Har checket kvitteringer fra 2011, og dengang var det kun den britiske der opkrævede dansk moms.

Men der er selvfølgelig ikke dansk moms på hovedparten af varerne solgt på deres Marketplace.

Henrik Biering Blogger

... sparede man med Orbitz i 1.000-2.000 DKK T/RT på SAS(/StarAlliance) rejser fra København til San Francisco. Altså i forhold til billetbestilling på diverse bookingsider, der kendte til Danmark.

Danmark manglede simpelthen i lande-rullefeltet, så jeg valgte istedet "Sverige" med "København DANMARK" som by. Så snart Danmark kom på landkortet hos Orbitz forsvandt fordelen uanset hvad jeg valgte i rullefeltet. Om forskellen så skyldes rullefeltet - IP-adressen eller en kombination har jeg ingen anelse om.

Log ind eller Opret konto for at kommentere