EU-kommissær vil banke Apple på plads

Apple skal mærke EU’s samlede styrke og stoppe vildledningen af forbrugerne. Sådan lyder det nu fra EU’s justitskommisær, som vil have sat gang i flere retssager mod Apple.

Alt får mange Apple-kunder i EU-landene kan stadig ikke få den garanti på deres køb, som loven giver dem ret til. Apple nægter simpelthen at følge EU-reglerne, og den praksis skal stoppes.

Det mener i hvert fald EU’s justitskommissær Viviane Reding, skriver Berlingske.

I flere EU-lande har forbrugerorganisationer faktisk kørt sager mod Apple for kun at tilbyde ét års reklamationsret, selvom loven siger to. I Italien udløste det en bøde på 6,7 millioner kroner til det stenrige it-firma, men sagen er ikke afsluttet endnu. Derudover er der sager i Tyskland, Portugal, Belgien og Luxembourg.

Men det er ikke nok for Viviane Reding, som derfor opfordrer flere lande til at gå i kødet på Apple.

»I mindst 21 EU-medlemslande informerer Apple ikke forbrugerne korrekt om de juridiske rettigheder, som de har. Det er simpelt hen ikke godt nok,« sagde kommissæren, ifølge Berlingske.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Joakim Koed

Nu er jeg nok lidt farvet af den "anden side" men det er bare heller ikke i orden det her. (Var det selvfølgelig heller ikke hvis f.eks. Samsung havde lavet samme nummer) Selvom man er populært firma, hvor kunderne til tider gerne betaler overpris for, skal man stadig følge loven.

Forstår slet ikke at det er noget de skal diskutere i EU. De skal bare starte en stor sag mod dem omgående og få det ud af verden.

  • 17
  • 0
#4 Anonym

@Troels

Det er to vidt forskellige sager. Sagen mod Microsoft drejer sig om at Microsoft udnyttede deres markedsdominans på OS markedet til at "gennemtvinge" standard valget af browser til at være IE.

I et marked hvor Android har den største markedsandel, så har Apple ikke nogen markedsdominans den udnytter. Hvis Apple sad på 98% af smartphone markedet og kontrollerede det via deres app politik, så ja, men den situation er de ikke i.

Men derud over, ja så er Apple nødt til at overholde de love og regler der er i EU længere er den såmænd ikke.

  • 6
  • 1
#6 Deleted User

Jeg ser din pointe, men jeg forstår ikke meningen. Jeg mener bestemt også, at denne monopol løsning fra Apples side af bør løses med samme restrektioner som bliver brugt mod Microsoft. Det der irriterer mig er, at Apple kan gå under radaren hver eneste gang, fordi virksomheden har store ressourcer indenfor det juridiske. Det er blevet helt usmageligt, at Apple fremstår som en virksomhed der fører sin markedsføring gennem patenter og lovgivninger i stedet for at udvikle sig selv. Når det var mit lille sure opstød. Hav en god weekend, folkens.

  • 4
  • 3
#7 Anonym

Jamen Apple har ikke et monopol, så der er ikke nogen monopol sag at køre mod dem. Ja de har låst nogle ting på deres telefoner, men det har absolut intet at gøre med monopol at gøre. Kunderne har et valg kan man ikke lide Apples måde at håndtere tingene på så er der et hav af andre valgmuligheder. Der er Android som sidder på den største markedsandel inden for smartphone os. Der er Windows Phone, Symbian, WebOS, Ubuntu osv osv.

Hvis ikke der var alternativer, ja så var der tale om monopol, men der er et hav af alternativer hvor man kan gøre hvad man vil.

Det er rigtig populært at være anti Apple, men at kalde det for en monopol virksomhed er måske lige at strække den langt nok.

  • 4
  • 5
#8 Gunner Juul-nyholm

Jo, Apple's garantiperiode er alt for kort, rent pålydende. Men,

For det første er det jo højkvalitetsprodukter, der yderst sjældent får brug for garantien. Jeg kender kun ét tilfælde i mine 24 år som Mac bruger. Den pågældendes iMac havde en fejl på bundkortet, men det blev repareret, og maskinen kører nu på 7' år.

For det andet: Min MacBook Air knækkede det ene hængsel, 30 måneder efter købet. Jeg kontaktede Apple Care, og de sagde, jo, de vedgik at hængslerne var svage på de første eksemplarer, og reparerede det uden omkostninger for mig!

Naturligvis skal Apple følge de europæiske normer for garantitid. Men det er måske ikke så betydningsfuldt?

  • 2
  • 13
#9 Jakob Damkjær

Så er det lidt overaskende at se at EU mener at de kun tilbyder 1 års reklamation... For så længe jeg kan huske har der været 2 års reklamation og et års garanti...

At der så godt kan være nogen semantiske detaljer i garantiaftalerne som EU får deres trusser helt krøllet over kan man som forbruger være ret ligeglad med for Apple har alle år haft en overlegen kundeservice mht garantien.

Det som sagens kerne er nok at Apple kalder det (i amerikansk tradition og nomenklatur) en "limited warrenty" så de kan sælge deres udvidede AppleCare pakke (3 års garenti, dog stadig med et maksimum antal gange man gratis kan få fikset sit gear). Den semantiske forskel (ikke den faktiske service kunderne modtager) har EU helt oppe i det mørkerøde felt... Sørgeligt spild

PS! Humac er nogle røvere som snyder deres kunder men alle jeg kender der har haft problemer med de russiske svindlere har jeg rådet til at gå direkte til Apple og det har løst deres problemer.

  • 0
  • 3
Log ind eller Opret konto for at kommentere