EU-domstol: Microsoft må ikke registrere Skype-logo som varemærke

Skypes navn og logo minder for meget om tv-producenten Skys ditto. Derfor må Microsoft ikke registrere hverken navn eller logo på sin kommunikationstjeneste som varemærke.

En EU-domstol har afgjort, at Microsoft ikke kan registrere Skype-navnet eller det tilhørende logo som varemærker.

Det skriver BBC.

Afgørelsen begrundes blandt andet med, at det sky-lignende design i Skype-logoet fører til, at ordet 'sky' bliver genkendt i navnet 'Skype', og derfor må Microsoft altså ikke registrere logoet som varemærke. Dommen dikterer dog ikke, at Skype skal skifte navn, og ifølge en talskvinde fra Microsoft bliver det heller ikke tilfældet.

»Vi føler os overbeviste om, at der ikke er nogen forvirring mellem de forskellige varemærker og tjenester, og vi vil appellere. Afgørelsen betyder ikke, at vi skal ændre produktnavn på nogen måde,« siger hun til BBC.

Læs også: Microsoft omdøber Skydrive til Onedrive

I 2014 omdøbte Microsoft sin cloud-tjeneste SkyDrive til OneDrive efter en lignende sag med BSkyB.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Michael Thomsen

Kunne dem, som producerer sky til dyrlægens natmad ikke se at sagsøge BSkyB, så idioterne i England skal finde et nyt navn istedet?

Hvordan nogen kan få den ide at Skype krænker BSkyB's varemærke er mig en gåde. Hvordan nogen dommer kan hoppe med på limpinden er bare jublende idiotisk.

  • 3
  • 0
Gustav Brock

Skypes logo er grimt og stikker ud fra Microsofts ellers topprofessionelle design, så det vil være fint med et nyt.
Når det er sagt, vil jeg nu mene, at selv oldinge og børnehavebørn kan skelne mellem Skypes logoer med enten ét S eller alle fem bogstaver og Skys regnbuefarvede med tre bogstaver.

  • 2
  • 0
John Bødker

Det handler bl.a. om forbrugerbeskyttelse:

"Trademark law is designed to fulfill the public policy objective of consumer protection, by preventing the public from being misled as to the origin or quality of a product or service. By identifying the commercial source of products and services, trademarks facilitate identification of products and services which meet the expectations of consumers as to quality and other characteristics."

Læs mere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Trademark

Andre firmaer beskytter også deres navn (og logo og produktnavne) selvom det er ord "fra ordbogen": Apple, Oracle, Visa, Fox, Kraft, Shell, Canon, Subway etc... ;-)

  • 0
  • 0
Christian Nobel

.. kan Microsoft så have produkter som vinduer, kontor, udveksling (børs), udsigt, adgang, overgå, mv, som produktnavne - det kan jo også forveksles med andre (endda mere fysiske) ting.

Måske EU burde bruge kræfterne på noget lidt mere vigtigt (og der er ved gud nok at tage fat på) end at beskytte et engelsk tv-selskabs grimme logo.

  • 1
  • 0
Knud Larsen

Temmelig idiotisk og et frygtelig spild af penge i EU systemet.
Skype har nu eksisteret i så mange år, at det ikke giver nogen mening.
Hvis det var så vigtigt skulle der være nedlagt fogedforbud fra start af.
Når man som jeg selv bruger sprogligt almindelige ord i firma navnet må regne med overlap. Sky er jo ikke ligefrem guddommeligt og brandet er da helt igennem temmelig ringe i forvejen. Det er måske derfor de nu har så travlt med at brande det på den dårlige måde.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder

Call to action

En EU-domstol har afgjort, at Microsoft ikke kan registrere Skype-navnet eller det tilhørende logo som varemærker. Det skriver BBC. Afgørelsen begrundes blandt andet med, at det sky-lignende design i Skype-logoet fører til, at ordet 'sky' bliver genkendt i navnet 'Skype', og derfor må Microsoft altså
ikke registrere logoet som varemærke. Dommen dikterer dog ikke, at Skype skal skifte navn, og ifølge en talskvinde fra Microsoft bliver det heller ikke tilfældet. »Vi føler os overbeviste om, at der ikke er nogen forvirring mellem de forskellige varemærker og tjenester, og vi vil appellere. Afgørelsen betyder ikke, at vi skal ændre produktnavn på nogen måde,« siger hun til BBC. Læs også: ...