EU: 'Computerspil er ikke kulturprodukter'

Illustration:
Computerspil bliver holdt ude fra en ny omfattende EU-støtteordning til europæisk film.

»Krigsspil er ikke kulturprodukter,« lød svaret fra EU-Kommissionens næstformand, Joaquin Almuniatil, til journalister, efter at kommissionen havde vedtaget en ny og mere vidtrækkende støtteordning til europæisk film.

Journalisterne ville vide, hvorfor den stærkt voksende spilindustri ikke er omfattet af støtteordningen, der i sine nye klæder kaldes Europas audiovisuelle sektor, men altså ikke gælder den del af sektoren, der laver spil.

De nye regler betyder, at en medlemsstat kan støtte en lokal film med op til 50 procent af omkostningerne og kræve, at mellem 50 og 80 procent af en støttet films budget bruges i hjemlandet.

Der er tale om en opdatering af aftalen fra 2001 om støtte til biograffilm. Og fra kun at gælde statsstøtte til filmproduktion kan et EU-land støtte alle faser i det audiovisuelle arbejde, lige fra idé til biografpremiere. Således kan staten nu også støtte selve biograferne. Men ingen støtte til spil.

I et billag til meddelelsen angriber kommissionen netop spørgsmålet og svarer selv på, hvorfor computerindustrien ikke er dækket af aftalen. Her fremgår det, at kommissionen ikke mener at have nok erfaring med at støtte spil og derfor ikke kan definere de nødvendige kriterier til en eventuel støtte. Og så kvalificerer spil sig heller ikke altid ifølge kommissionen som audio-visuelt arbejde eller kulturprodukter, og det vil være for tidligt at integrere sektoren i ordningen, skriver kommissionen.

Samlet set har Europa verdens største filmproduktion med 1.299 film i 2012. Indien følger lige i hælene med 1.255 film i 2012 sammenlignet med USA's 817 film.

Den samlede europæiske støtte beløber sig til godt 3 milliarder euro om året, hvis man både tæller direkte bidrag og skatteincitamenter med. Frankrig, Storbritannien, Tyskland, Italien og Spanien er de største film-støttere. Støtteordningen er da også fremlagt kort efter, at Frankrig truede med at boykotte arbejdet med at lande en frihandelsaftale med USA, medmindre filmbranchen blev holdt uden for dét arbejde.

Den danske computerspilbranche bestod i 2012 af 145 virksomheder, der tilsammen beskæftigede 728 fuldtidsansatte og omsatte for 598 mio. kr. Heraf gik 415 mio. kroner til eksport. Tallene er fra Producentforeningens analyse Danske Indholdsproducenter i tal november 2012.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (11)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Claus Petersen

Spørgsmålet er ikke hvorfor nogen ikke får.

Spørgsmålet er hvorfor EU overhovedet skal blande sig i de enkelte landes "kultur".

Min holdning er at hvis f.eks. Albanske noir-film ikke bliver finansieret af Albanien selv, så må resten af verden bare prøve at leve uden deres fantastiske bidrag.

Det kan ikke være et fælles europæisk "problem"

  • 11
  • 2
Claus Petersen

"Pro-tip: Albanien er ikke medlem af EU."

Fair nok, min fejl.. jeg skulle have skrevet Rumænien eller Ungarn.

Min pointe gik på at EU regulerer alt mellem himmel og jord UDOVER det der vedrører samhandel i det indre marked. Fra cigaretter til filmstøtte.

Man kan vel argumentere for at de enkelte landes uddeling af egne midler til film, opera eller elite sport er en del af et lands økonomi og derfor påvirker et lands samhandel med andre lande, men jeg mener ikke at det berettiger at EU regulere områderne.

Bortset fra det, så har jeg en stærk fornemmelse af at Albaniens medlemskab af EU kun er et spørgsmål om tid/politisk timing.

  • 2
  • 0
Claus Petersen

Som selv-erklæret rindalist vil jeg til enhver tid bede om definitionen på "kultur".

Er "Nazis at the Centre of the Earth (2012)" kultur? Er en penselsvingende maniodepressiv som engang sad og sniffede terpentin på Skagen, hvis malerier sælger for en bondegård?

Et par eksempler.

"Hvis du er gammel nok til at vide hvad kultur er, så er du for gammel."

"Kultur er de til enhver tid eksisterende psykofanters undskyldning for at eksistere."

"Kultur er blomsterbilleder og gamle pornofilm."

vælg en, eller find på en ny.

Krigsfilm er gode eller dårlige. Personligt foretrækker jeg "Kellys Helte", "Intet ny fra vestfronten", "Death on Wheels" og "Apocalypse now", men ingen af dem er kultur.

Krigsfilm bliver først kultur når en universitetsuddannet med forbindelser har analyseret sig frem til at disse film har betydet noget for fremtiden, f. eks. effekt på reklamer for smørprodukter, eller en hvis en vending indføjes som slang af sprognævnet, eller en politiker bevæger hånden til højre eller venstre på en måde der analyseres til at være et resultat af en film.

  • 3
  • 1
Tine Andersen

Der er da mange spil med flot grafik, der ikke er krigsspil, (jeg har ikke spillet den type, siden Wolfenstein 3D, det er nogen år siden! ;-D ) og som er generelt hjernetrænende (reflekser og mønstergenkendelse).
Men jeg kan forstå, at computerspil generelt ikke bevares og behandles temmelig stedmoderligt- også på nationalt plan. Så hvordan kan EU-politikerne så forstå, at det også er kultur?
Er teater kultur? Ja, men når forestillingen ikke kører mere- hvad er der så tilbage? Udover et manuskript og en oplevelse- alt det andet (instruktion, regi mm ) gemmes ikke. Men der kommer alligevel støtte til teater.

Mvh
Tine- der spiller spil- og ser på kunst

  • 0
  • 0
Allan Ebdrup

Uden at vide detaljerne om hvilke film der bliver støttet, giver det umiddelbart mening at at "lokale" film, som man må formode ofte er på det lokale lands modersmål, og som sikkert ofte repræsenterer en vinkel på noget i det lokale lands samfund, er mere støtteberettiget end de danske spil som jeg ser, der ofte er fuldstændig internationaliserede for at maksimere salgstal (og derfor bliver produceret med eller uden støttekroner).

Men det er lige firkantet nok at sige de ikke er kultur.

Støttekroner kunne sikkert også give liv til mere "lokale" spil der ville leve op til EUs definition af "kultur" - projekter der er mere eksperimenterede, og ellers ikke ville se dagens lys.

Og der er sikkert en fra spilbranchen der kan komme med eksempler på meget "Danske" spil? Hvad gør er spil "Dansk"?

  • 0
  • 0
Nikolaj Reibke

Vil sige at computer-spil ikke er lokal kultur, det er derinmod verdensomspændende kultur.

Desuden burde film intet have til fordel i forhold til støtte sammenlignet med spil da man ved spil har en "interaktiv" film med en ekstra dimension(at der er muligheder i spil). men okay, måske folk forstår basis logik når de indfører programmering i skolerne

  • 0
  • 0
Richard Foersom

@Claus Peteren

Fair nok, min fejl.. jeg skulle have skrevet Rumænien eller Ungarn.

Du har vist misforstået hvad det her handler om. Det her drejer sig ikke om at EU udbetaler filmstøtte til Rumænske eller Ungarske film. Det er de enkelte lande der støtter egne film.

Film-produktion nu om dage er temmelig international, også hvad du betragter som en national film. Det er helt almindeligt at der er investorer og filmselskaber fra flere lande er involveret i samme film-produktion. Det er med til at skabe et åbent marked for film produktion, hvor der er en vis konkurrence over lande-grænserne om at lave del-arbejde af film.

Prøv at læse presse-meddelelsen.

http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-13-993_en.htm

"The purpose of state aid control is to avoid that Member States grant selective advantages to companies to the detriment of others. This allows companies from all Member States to compete evenly and without undue barriers."

Man kan vel argumentere for at de enkelte landes uddeling af egne midler til film, opera eller elite sport er en del af et lands økonomi og derfor påvirker et lands samhandel med andre lande, men jeg mener ikke at det berettiger at EU regulere områderne.

Det kan de også langt hen ad vejen, se presse-meddelelsen.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere