Ethernet fylder 40: Fra datacenter til F16-fly

Det gode, gamle ethernetkabel har nu 40 år på bagen. Siden introduktionen har det blandt andet været brugt i F16-fly, og så er den officielle farve på kablet gul.

For 40 år siden begyndte Robert Metcalfe og David Boggs at udvikle på ethernettet. Den tekonologi, de fleste kender som netværkskablet, der tilslutter computeren til resten af nettet, har i en stor periode været den mest udbredte datanettype.

I forbindelse med markeringen af 40-års fødselsdagen, blev der afholdt en såkaldt Ask-Me-Anything på internetforummet Reddit, hvor Robert Metcalfe deltog. Blandt andet blev der spurgt, hvad det underligste produkt, der bruger ethernet er.

»Alt bruger ethernet, så det er svært at vælge en,« skriver Robert Metcalfe efterfulgt af et kortfattet svar:

»F16.«

Herudover fremgår det, at han ikke har tjent flest penge på patenter, men stedet på at sælge ethernet i et årti til folk, der ikke vidste, de havde brug for det. Noget, han gjorde gennem netværksvirksomheden 3Com, som han var med til at starte. I 2010 blev 3Com købt af HP. Og så kan det nævnes, at hans yndlingsfarve på ethernetkabler er gul, som er den officielle farve for ethernetkabler.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Baldur Norddahl

Nutidens Ethernet har kun navnet og pakkeformatet til fældes med den oprindelige teknologi. Det er også meget godt at påstå at Ethernet er 40 år gammel men den blev først kommercielt tilgængeligt i 1980. Det var i øvrigt 6 år efter at F16 fløj første gang, så det fly kan ikke være født med Ethernet-teknologi.

Den første udgave af Ethernet hedder 10Base5 http://en.wikipedia.org/wiki/10base5 og består af et 1 cm diameter coax kabel der kan være op til 500 meter langt. Computere tilsluttes med en ekstern transceiver der igen tilsluttes computeren med et AUI kabel: http://en.wikipedia.org/wiki/Attachment_Unit_Interface

Netværket var CSMA/CD hvilket vil sige at kun en computer kunne sende ad gangen. Faktisk tilsvarende WIFI.

Moderne Ethernet bruger andre kabler, andre stik, indbygget/ingen transceiver, fuld duplex i stedet for CSMA/CD, bruger switche i stedet for et fælles medie og er op til 1000 gange hurtigere.

  • 6
  • 0
Jørgen Skov Rasmussen

forskellen mellem CSMA/CD og CA er avoidance versus detection. på Wifi har du CA hvilket simplificeret betyder at man afsætter et tidsrum til hvert device, hvor dette device, og kun dette kan få lov til at sende. På denne måde undgår man kolisioner, tilgengæld koster det noget overhead at vedligeholde dette. Det minder på mange måder om Token-ring.
CD=Detection betyder at netkortet lytter efter kollisioner. Hvis en kollision bliver opdaget, sendes der en advarsel, som gør alle enheder på segmentet stopper med at sende pakker - for at få ro på linien igen. herefter starter hver enhed en randomiseret timer, før de igen begynder at sende.

Igen så gør jeg opmærksom på dette er en simplificeret udlægning.

  • 0
  • 0
Michael Christensen

CA er nødvendigt på 802.11 da det ikke er sikkert, at de enkelte nodes kan høre hinanden.

fra: http://www.tutorialspoint.com/wi-fi/wifi_access_protocols.htm

IEEE 802.11 wireless LANs use a media access control protocol called Carrier Sense Multiple Access with Collision Avoidance (CSMA/CA). While the name is similar to Ethernet.s Carrier Sense Multiple Access with Collision Detection (CSMA/CD), the operating concept is totally different.

Wi-Fi systems are half duplex shared media configurations where all stations transmit and receive on the same radio channel. The fundamental problem this creates in a radio system is that a station cannot hear while it is sending, and hence it impossible to detect a collision. Because of this, the developers of the 802.11 specifications came up with a collision avoidance mechanism called the Distributed Control Function (DCF).

According to DCF, A Wi-Fi station will transmit only if it thinks the channel is clear. All transmissions are acknowledged, so if a station does not receive an acknowledgement, it assumes a collision occurred and retries after a random waiting interval.

The incidence of collisions will increase as the traffic increases or in situations where mobile stations cannot hear each other.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere