Bornholmske betjente: Polsag kunne skære en uge af opklaringstiden

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
En digitalisering af politiets sagsbehandling vil gøre det langt nemmere at søge efter gamle sager på tværs af politikredse.

»Hvis Polsag havde virket efter hensigten, havde man haft et langt bedre efterforskningsredskab,« siger Henrik Wraae Schwarz fra Bornholms politi til Version2.

Han har været med til at teste det nu skrottede system Polsag og er ikke i tvivl om, at der er flere gode elementer i Polsag, som efter hans overbevisning bør følge med over i et nyt system, der på et tidspunkt skal afløse det nuværende Polsas.

Især sagsdeling på tværs af politikredse er stærkt tiltrængt. I dag kan det ifølge Henrik Wraae Schwarz tage op mod en lille uge at sende sag til en anden politikreds. Sagen skal nemlig først igennem den interne postfordeling for derefter at blive sendt med brevpost til brevfordeling i en anden politikreds. Med Polsag kunne man videresende elektronisk med få klik.

Læs også: Politiet dropper skandalesystemet Polsag

Søgning i gamle sager ville også være lettere med Polsag. Henrik Wraae Schwarz forklarer, at hvis man for eksempel efterforsker et indbrud, hvor tyven har haft en speciel fremgangsmåde, ville man kunne skrive det ind i systemet som en såkaldt modus, og derefter søge efter tidligere sager på tværs af politikredse med lignende modus.

Læs også: Rigspolitichef efter skrotning af Polsag: »Vi tror ikke på projektet«

Henrik Wraae Schwarz fremhæver også muligheden for at tilknytte dokumenter og billeder til sager digitalt som en stor fordel. I dag skriver man en bemærkning i det gamle Polsas om, at der er arkiveret dokumenter, som er relevante for sagen. Herefter kan betjenten gå en tur i arkivet og finde den rette skuffe med sagsmappen.

Læs også: It-ordfører (S): Ikke alle Polsag-millionerne er spildt

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Anonym

Jeg sad netop og forsøgte at formulere noget tilsvarende.

Tilsvarende opgaver løses i industrien, hver eneste dag. Det ligner til forveksling det samme man laver i forbindelse med kvalitetssikring, lagerstyring, produktionsstyring, og klassifikation.

Jeg kan ikke forstå, hvis det skal koste så mange penge, og tage så lang tid, uden at der er kommet et resultat.

  • 2
  • 0
#4 Klavs Klavsen

Ja - og til at løse, hvis de så bare kan overholde 3 ting: 1) lave casen så lille som mulig - ét skridt af gangen, istedet for de der gigantprojekter.

2) Undgå udbudsopgaver som de kører nu. Hyr istedet for et kompetent firma på timebasis til denne lille opgave - og hvis de virker lidt for grådige - er skaden begrænset. Hvis de er dygtige og rimelige prismæssigt - så tilføj dem til et firma det offentlige godt kan bruge igen.

3) Sørg for at alt udvikles, så andre firmaer kan fortsætte hvor det første slap. Dvs. velbeskrevne interfaces, baseret på anerkendte standarder og med kildekode som kunden ejer (gerne Open Source IMHO)

  • 1
  • 0
#5 Lasse Leegaard

Umiddelbart vil jeg gætte på at man godt kunne have moderniseret POLSAS hvis man havde smidt 400 mio efter det over de sidste 7 år (eller hvor længe de nu har fantaseret om POLSAG). POLSAS er trods alt en mainframebaseret databaseapplikation. Jeg tror ligefrem man ville have kunnet lave noget snedigt integration til web i den tid.

Lad mig se. Hvilke andre selskaber bruger CSC som leverandør på "lignende" systemer der faktisk fungerer fornuftigt (for ikke at sige godt) Jeg kan umiddelbart komme i tanke SKAT og SAS.

Verden er naturligvis ikke så simpel, men den bør heller ikke være så dum og kompleks som POLSAG.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere