Umbraco-hus år 1 efter svær tilbagetrækning: Det var rigtigt gjort

Det danske CMS Umbraco måtte for et år siden trække en ny version tilbage og starte forfra. Men det har overhovedet ikke påvirket kunderne, lyder det fra webbureauet HTML24.
Illustration: Jesper Kildebogaard

Efter fire måneder på markedet blev version 5 af open source-CMS’et Umbraco aflivet i juni 2012. Der var for store problemer med denne version, som var skrevet helt om fra bunden af, så Umbraco-folkene endte med at bide i det sure æble og trække den helt tilbage.

Læs også: Umbraco skrotter 4 måneder gammelt CMS

Læs også: Derfor begik dansk CMS samme dødssynd som Netscape i 90'erne

Læs også: CMS-ekspert raser over Umbraco-kaos: Fuldstændig uhørt

Omtrent samtidigt begyndte webbureauet HTML24 at udvikle til Umbraco-platformen - men selvom det fejlslagne forløb omkring version 5 gav rystelser i miljøet, har det vist sig overhovedet ikke at give problemer i praksis, siger projektleder Jon Persson fra HTML24.

»Vi har ikke kunnet mærke, at forløbet med version 5 af Umbraco er gået ud over tilliden til CMS’et. Vi synes stadig, det er et fedt CMS, og vi har ikke hørt noget fra kunderne,« siger han til Version2.

Beslutningen om også at udvikle Umbraco-websites blev taget efter, at version 5 blev droppet, så diskussionen hos HTML24 gik dengang på, om nogen kunder ville være bekymrede over brugen af Umbraco. Men de fleste er faktisk slet ikke interesserede i teknikken bag, så længe de får noget, som virker.

»Kunderne er som regel ligeglade, hvis bare løsningen dækker deres behov. Og vi har næsten kun haft gode erfaringer med Umbraco,« siger Jon Persson.

HTML24 blev skabt for tre år siden, med Dynamicweb-løsninger, som siden hen blev suppleret med Wordpress, fordi der kom efterspørgsel på det fra kunderne. Sidste år blev porteføljen altså udvidet med Umbraco, der ligesom Dynamicweb kodes i .Net.

Både Dynamicweb og Umbraco er danskudviklede CMS’er, og det har også haft betydning.

»Vi har en god dialog med både Umbraco og Dynamicweb. Vi kan altid skrive til dem, hvis der er et problem, og Niels Hartvig (Umbracos stifter) har været forbi her. Det giver lige et løft til udviklerne, at de kan tale med ham direkte,« siger Jon Persson.

Aftaler, man dårligt kan skrive ned - for eksempel om ikke at stjæle en andens kunde - er også langt nemmere med danske firmaer.

»Det er vigtigt for os, at der kan være en gensidig loyalitet. Vi har en god mavefornemmelse med dem, som vi ikke kunne have med store udenlandske firmaer,« siger projektlederen.

Denne artikel er en del af Version2's sommertour, hvor vi flytter redaktionen ud til en stribe danske it-firmaer. Se hele tour-kalenderen

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kasper Birch Olsen

"Aftaler, man dårligt kan skrive ned - for eksempel om ikke at stjæle en andens kunde - er også langt nemmere med danske firmaer"

Jeg er sikker på at Jon Persson ikke mente at de indgår aftaler med konkurrenter om ikke at "stjæle" kunder fra hinanden. Den er ikke på kanten af konkurrenceloven, den er LANGT over!

  • 2
  • 0
Mads Brunn

Enig, men mon ikke det han mente, var at der i branchen eksisterer en u-skreven regel (gentleman aftale) om ikke at kapre kunder fra hinanden - dvs. opsøge andres kunder og få dem til at skifte leverandør? Det kan jeg umiddelbart ikke se noget problem i.

  • 0
  • 0
Jens Pedersen

Man kan vel sagtens lave en gentleman agreement om at man ikke udnytter kendskab til kunder man har fået ved samarbejde mellem 2 firmaer til at "kapre" dem over til sig selv uden at det er kartel?

Med så mange firmaer der udbyder at bygge hjemmesider ser jeg ikke det store problem...

  • 0
  • 0
Kasper Birch Olsen

"Man kan vel sagtens lave en gentleman agreement om at man ikke udnytter kendskab til kunder man har fået ved samarbejde mellem 2 firmaer til at "kapre" dem over til sig selv uden at det er kartel?"

Nej. En sådan aftale vil være ulovlig. Det er ikke ulovligt at undlade at kapre konkurrenters kunder, men det er ulovligt at aftale (herunder også uformelle aftaler) det med konkurrenten. Det er altid godt at huske på "Rødvinsreglen" (som ikke er begrænset til kun at omhandle priser) :)

"Hvis du (som topchef eller lignende) nogensinde befinder dig i en situation, hvor en konkurrent begynder at tale om priser og måske siger: »Vi regner med at hæve prisen i morgen, for det er godt nok svært det her marked. Er jeres omkostninger ikke også steget?«, så skal man tage sit rødvinsglas og kaste indholdet i hovedet på konkurrenten, tage afstand fra udtalelsen og smække med døren, når man går, så alle bemærker det. Hvis ikke man gør det så tydeligt, så vil det af myndighederne kunne blive tolket som om, at man er med i kartellet, hvis der efterfølgende viser sig at være et"

  • 2
  • 0
Jon Persson

Bare lige for at blande mig en smule - Nej det mente jeg bestemt ikke!

Vi har ingen aftaler med vores kunder eller samarbejdspartnere ang. kunder. Business er business og hvis vi mister en kunde til en konkurrent eller samarbejdspartner må det være sådan :)

  • 0
  • 0
Claus Jacobsen

for det er jo helt tydeligt at afsnittet om ikke at stjæle andres kunder som sådan IKKE er en del af artiklen. Det står fuldkommen for sig selv uden nogen form for kontekst omkring det? - Måske der skulle have været læst korrektur inden publicering?
For som det står der for sig selv - så antyder det i høj grad at der ligger noget med kundeaftaler/klausuler.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere