Erhvervsstyrelsen: Vi når ikke Digital Post-deadline

Virksomhedernes kommunikation med det offentlige skal foregå på Digital Post fra 1. november. Men det går trægt med oprettelserne, og Erhvervsstyrelsen erkender, at det ikke er realistisk at få alle med inden deadline.

Den obligatoriske oprettelse af Digital Post for alle landets virksomheder når ikke i mål inden 1. november. Ifølge tal fra Erhvervsstyrelsen er der pr. 14. oktober i år 107.000 virksomheder, der har oprettet digitale postkasser. Der mangler altså 553.000 oprettelser på 17 dage. Hvis det fordeler sig jævnt, så skal der oprettes 32.882 virksomheder om dagen hver dag op til skæringsdatoen.

Hidtil har gennemsnittet dog kun været på 1.500 om dagen, og hos Erhvervsstyrelsen regner man da heller ikke med, at migreringen er fuldført til deadline.

»Det er slet ikke realistisk. Men det har heller aldrig været et mål, at alle 660.000 skulle have en postkasse den 1. november. Der er et eller andet antal, som man kun kan gætte på, der er døde CVR-numre, som slet ikke er relevante for dette her. Det kan være bridgeklubber eller andre, der gerne ville handle i Metro,« siger Henning Steensig, der er vicedirektør i Erhvervsstyrelsen, til Version2.

450.000 er målet - og det er også urealistisk

Henning Steensig fortæller, at Erhvervsstyrelsen - via tal fra Skat, Epionion og Danmarks Statistik- anslår, at der er omkring 450.000 aktive CVR-numre. Men han erkender, at der er for stor usikkerhed til at kunne fastsætte et klart succeskriterium.

»Fordi vi har denne her usikkerhed om, hvor mange virksomheder der er levende og har brug for post, så har vi ikke fastsat et konkret måltal. Men ud fra de oplysninger, vi har kunnet indhente fra Epinion, Skat, Danmarks Statisik og Digitaliseringsstyrelsen, så mener vi, at vi vil være nogenlunde i mål, hvis vi har 450.000 postkasser. Men det når vi heller ikke til 1. november, det ved vi godt,« siger han.

Henning Steensig forklarer, at de virksomheder, der ikke er oprettet 1. november, ikke vil have adgang til deres post fra det offentlige, men at de vil få påmindelser sendt med papirbrev om, at nu har de post, og at de derfor bør se at blive oprettet.

»Vi havde håbet, at der var flere, der ville være gået i gang tidligere. Vi har både worst case- og best case-forløb for de her ting. Og vi ligger sådan set lige midt mellem,« siger Henning Steensig til Version2

Flasken peger på Nets

Henning Steensig peger på, at en flaskehals hos Nets er en af grundene til, at det går så langsomt med at få oprettet virksomhederne.

»Nøgletallet for os er antallet af medarbejdersignaturer. Det er det, der er akilleshælen, det er der, der danner sig en flaskehals, og det er der, at vi har den store udfordring,« siger Henning Steensig, der dog ikke vil præcisere, hvad akilleshælen består af. Han henviser til Nets, da det er dem, der står for at udstede digitale signaturer.

Hos Nets genkender man dog ikke det billede, som Erhvervsstyrelsen giver.

»Vi er ikke en flaskehals. Jeg synes egentlig, at vi er ret godt med i forhold til at få sendt de digitale signaturer af sted. Men så skal de jo aktiveres, og der kan jo opstå problemer i processen. Jeg synes, der er rigtig god information på Virk.dk om, hvad man skal gøre,« siger Ulrik Marschall, der er kommunikationskonsulent i Nets, til Version2.

Erhvervsstyrelsen oplyser, at Nets i den sidste uge har fået mere end 6.000 opkald vedrørende problemer med signaturer til Digital Post. Og Ulrik Marschall erkender også, at der er et voldsomt behov for hjælp til at komme videre.

»Vi oplever et meget stort pres på supporten. Jeg har ikke noget indtryk af, hvad henvendelserne drejer sig om, jeg kan bare se at antallet stiger,« siger Ulrik Marschall til Version2.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (35)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Martin Nielsen

Selv modtog jeg først brev fra Erhvervsstyrelsen i starten af oktober. Hvis billedet er det samme hos andre virksomheder, kan jeg godt forstå at Erhvervsstyrelsen er bagude. For et par måneder siden var jeg inde på Virk.dk, men kunne da ikke finde rundt på siden - og efter jeg modtog brevet med linket til virk.dk/postkasse havde jeg lidt problemer med at finde rundt. Da jeg endelig fandt frem til det rigtige link til Nets, var oprettelsen nemt og hurtig. Modtog nøglekort og aktiveringskode indenfor ca. en uge, hvilket jeg synes er okay. Hastigheden hos Nets kan derfor ikke kaldes en flaskehals i min optik. Men Erhvervsstyrelsen kunne have været ude med information/brev til virksomhederne for måneder siden.

... og Erhvervsstyrelsen kunne også have sparet millioner. De har allerede min email adresse gennem SKAT. Havde jeg fået en email for et par måneder siden og en opfølgende email for en måned siden, kunne de kunne have sparet brevet jeg modtog her i oktober.

  • 8
  • 0
Bjørn Sune Bruun Andersen

Nu gør erhvervsstyrelsen det jo heller ikke lettere for sig selv når man kritikløst skærer alle over den samme kam. Der findes jo et utal af små foreninger med et CVR nummer fordi foreningen skal have en forsikring eller et internetabonnement - men derudover er foreningen komplet uinteressant for erhvervsstyrelsen.

Nu kaster man sig ud i at pålægge dem digitalt ID med administration af det og "the whole nine yards" - hvad er mon sandsynligheden for at det virker om 5 - 10 år når formands- / kassererposten har skiftet et par gange og der så kommer et "brev" til foreningen?

Fair nok at erhvervsstyrelsen vil kunne kommunikere med "de professionelle CVR numre", men sådan en "one size fits all" virker skudt helt over målet,

Bjørn

  • 17
  • 1
Henrik Secher Jarlskov

Det kan man tydeligt se... Jeg er formand i en Grundejerforening, som også har et CVR-nummer. Foreningen har så fået et brev fra Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, som er kommet os i hænde den 10. oktober - dateret den 8. oktober om at vi også skal have en livpligtig Digital Postkasse.

Brevet gør opmærksom på at det kræver en medarbejder-signatur fra NemID for at gøre dette og det kan tage 2-3 uger.

Samtidig skal det hele være bragt på plads inden den 1. November...

Tjaa, hvis jeg regner frem giver det reelt set foreningen 2 dage at reagere i - forudsat at man læser brevet den første dag det når frem.

Ja, det er åbenbart helt i orden at behandle foreninger på den måde i Dagens Danmark!

  • 8
  • 0
Magnus Alkil

Sidder netop og er igang med oprettelse af Digital postkasse til min enkelmandsvirksomhed - og deler hermed mine oplevelser

1) Hvorfor skal jeg have en digital postkasse, når det offentlige allerede kender min email og min private digitale postkasse. Jeg har ikke behov for en fælles postkasse for min enkelmandsvirksomhed.

2) OK - jeg erkender at det er et krav og begynder at registrere mig. Hov jeg skal først oprette en medarbejder signatur, før jeg kan oprette en digital postkasse. Hvorfor er det nødvendigt at lave endnu et login med et ekstra nøglekort, når jeg fx kan lave årsregnskab på skat med min private nemID signatur?

3) OK - Nu er NemID Medarbejdersignatur bestilt og brevet er kommet med posten. Nu skal jeg gå ind på www.nets-danid.dk/udstednoeglekort og aktivere dette. Her finder jeg ud af, at jeg skal have en midlertidig adgangskode, som er ankommet med posten. ( Nej det er den ikke)

4) Forsøger at ringe til support for at finde ud af hvordan jeg forholder mig. Læser brevet fra nets som beder mig kontakte deres erhvervssupport på (+45) 8030 70 90 ----> Nummeret er ændret og virker ikke.

5) Forsøger at ringe til virk.dk for at få hjælp med opgiver at komme igennem, grundet for lang ventetid..

Set på mine egne erfaringer med dette forløb, undrer det ikke mig at der stadig mangler 553.000 oprettelser, for at de kommer i mål. Løsningen og opskrivningsforløbet er simpelthen dårlig tænkt fra starten af.

  • 16
  • 0
Thomas Nielsen

Punkterne 1-3 var præcist som jeg oplevede det, mens 4-5 blev erstattet af en ugelang række af forsøg på at komme ind og foretage oprettelsen, kun mødt af en rød kasse på hjemmesiden hvor der på godt dansk stod "Error". Punkt 758 blev så endelig en success og nu har jeg en officiel postkasse. Hurra! Måske jeg skulle prøve at sende en lykønskning til Erhvervsstyrelsen igennem Digital Post og se om de svarer?

  • 5
  • 0
Tauno Suikkanen

....også lidt erfaringer.

For mit eget vedkommende, så var jeg nok ikke opmærksom på hvor stor koncentration det kræver.
Min første fejl var at bruge min virksomheds nemid til at oprette en medarbejder signatur med.
Efter at have spildt tid med det, fik jeg bestilt en medarbejder signatur vha min private signatur.

Medarbejdersignaturen skulle så aktiveres og her svigtede min hukommelse lige lidt igen, så jeg fik byttet om på den brugerid og adgangskode som jeg ønsker at bruge. Det opdagede jeg dog undervejs, inden det blev aktiveret. Det var jo så bare at trykke "tilbage" i browseren og taste ind igen. Der tog jeg så fejl; medarbejdersignaturen blev ubrugelig - en eller anden fejlmeddelelse med røde bogstaver, uden link til hvad jeg så skulle gøre. Så vidt jeg kunne se og erfare, så var der kun hjælp, hvis jeg ville betale kr 250 for telefon support pr opringning.

Så, nu har jeg bestilt en ny medarbejder signatur til næste forsøg. Postkassen er jeg så ikke nået til at få erfaringer med, men håber inderligt at den kan synkroniseres med virksomhedens mail. Man er vel optimist.

...og så er jeg nået til at skulle holde styr på mellem 3 og 6 kodekort. Og så lige eboks og andre som f.eks Telenor er også begyndt at presse deres postsystem ned over os, hvis vi ikke vil betale ekstra.

Og så lidt erfaringer med en bekendt. En rigtig dybt ordblind landmand på over 80 år, der i sagens natur hverken kan betjene mobil telefon eller pc. Har dog klaret sin post indtil nu med en læsemaskine - jo der findes også "adgangforalle" til pc'ere, men han har ikke en jordisk chance for overhovedet at komme så langt og er af samme grund heller ikke motiveret til at bruge penge på pc og internet.

Den eneste officielle mulighed for ham er at gå på biblioteket og lade dem oprette, administrer og bruge hans personlige id. At jeg så ikke tror på de har bemanding (kompetence) til at være administratorer for diverse handicappede, det er så min subjektive fornemmelse. Han har så brugt tid og bil på at køre op til biblioteket (hans mulighed for at kommunikere) og fået den besked, at han skulle bestille tid.

Men det offentlige Danmark er da begyndt at sende breve med oplysninger om, at han kun kan få del i støttemidler på lige for med andre, hvis han søger gennem den digitale postkasse. Han skal vel bare lukke sin virksomhed ?

  • 7
  • 1
Pelle Söderling

Jeg er ikke nået igennem Step 2 endnu - jeg får en fejl om at jeg allerede har registreret medarbejdersignatur i systemet, hvilket jeg er ret sikker på jeg ikke har, jeg har ihvertfald aldrig modtaget et nøglekort - men jeg har tidligere anvendt den gamle "Digital Signatur" løsning, som så er udløbet ..

I fejlen påstår de at Nets vil vende tilbage pr. email til mig - det venter jeg så fortsat på sker.

Det gør så heller ikke tingene bedre at jeg bor i Schweiz og skal have nøglekort etc. tilsendt eller (Gud/Nets forbyde det) nogen til at indscanne det for mig ;)

Jeg forventer på ingen måde at være klar pr. 1 November.
Hvis de havde været en måned tidligere ude med at informere om det her havde jeg måske haft en chance.

  • 4
  • 1
Gustav Brock

"Jeg har ikke noget indtryk af, hvad henvendelserne drejer sig om, jeg kan bare se at antallet stiger,« siger Ulrik Marschall."

Tjah, Ulrik, hvad med at komme lidt uden for Nets' mure og den hyggelige kantine, ud i virkeligheden, hvor Danmarks 100.000 virksomheder sidder og spilder deres tid på at kæmpe sig gennem Nets' uforståelige sider, hvor brugeren føler sig magtesløs, fordi man hurtigt kører i ring, hvis det ikke lige kører efter bogen. Selv almindeligvis besindige og tålmodige mennesker bliver drevet til vanvid af dette.

Hvis man så må give op og ringe efter hjælp, får man kun ét svar: Prøv igen! Det har alle prøvet, men så får man at vide, at der vil blive afkrævet en dummebøde på 250 kr.

Det skulle være lige omvendt. Alle CVR-numre skulle tildeles 500 kr. for at spilde kostbar tid på Nets' makværk af hjemmesider.

  • 12
  • 0
Anonym

Jeg kan slet ikke genkende alt den her kritik af proceduren. Jeg synes, der var glimrende vejledninger. Jeg havde ingen problemer med at registrere min enkeltmandsvirksomhed.

  • 1
  • 4
Carsten Stenberg

Mit bud på, hvorfor så få har tilmeldt sig - mange er sløve i røven. Jeg tror ikke mest det skyldes teknik.

Næh du kan også se det som civil ulydighed overfor et grundliggende tåbeligt projekt, hvor alle uanset nytteværdi tvinges til samme løsning.

Jeg har som ejer af en enkeltmandsvirksomhed modtaget under 5 breve fra det offentlig på 15 år, når man ser bort fra Skat.

Og da Skat har en OK digitalløsning, hvor man (endnu) ikke er tvunget til brug SlemID eller digitalsignatur, og som godt kan finde ud af sende emails, så ser jeg absolut ingen grund til at aktiverer en digitalpostkasse hverken som erhvervsdrivende eller som privatperson.

  • 10
  • 0
Tauno Suikkanen

Som nævnt i tidligere indlæg, så bestilte jeg en medarbejder signatur.

Det afstedkom så en mail med oplysning om at den er bestilt og jeg skal logge på nemid for at behandle bestillingen.

Nu har jeg så spildt min tid med at lede en masse sider igennem på nemid, uden at finde et sted til at "behandle bestillinger".

Mailen jeg modtog er selvfølgelig "no-reply" -godt gammel dansk ord ?

Så jeg kan vel bare sætte mig ned og være "sløv i røven" ?

  • 3
  • 0
Pelle Söderling

Jeg valgte at prøve at oprette en sekundær aftale med dem nu.

Men heller ikke det er muligt:

KOMMUNIKATIONSFEJL MED CVR

Der er sket en fejl i kommunikationen med CVR, og vi kan derfor ikke behandle din ordre i øjeblikket. Prøv venligst igen senere.

Nu er jeg snart ved at være træt af at spilde tid på det her - især fordi jeg ikke forventer nogensinde at modtage noget i min såkaldte "digitale postkasse".

Er det civil ulydighed at give op fordi deres systemer ikke virker?

  • 5
  • 0
Helge Svendsen

Det skulle være lige omvendt. Alle CVR-numre skulle tildeles 500 kr. for at spilde kostbar tid på Nets' makværk af hjemmesider.

Nu er det jo ikke Nets, der står bag den her post løsning. Jeg er sikker på, Nets hellere ville have, at der blev brugt e-boks, det er nemlig deres løsning.

Man kan så spørge sig selv, hvad man skal med "fælles postkasser", når hver større spiller i det digitale Danmark ser ud til at lave deres egen løsning.

På den her løsning kan jeg specielt gode lide, at "videresend" (til ens egen email), kræver at man udpeger en nøglefil (til upload) og skriver den email adr. man vil bruge derfra.

Jeg er jyde, så ironi kan forekomme i det ovenstående.

  • 2
  • 1
Jakob Ferløv Greth

Tilmed understøtter den digitale postkasse ikke videresendelse af post til en alm. e-mail adresse, medmindre man har tilknyttet et certifikat til sin e-mail-adresse (hvilket langtfra alle systemer understøtter). Godt tænkt Danmark! (ironi kan forkomme). Dette burde folkene bag løsningen også have en dummebøde for!

  • 1
  • 1
Christian Nobel

Næh du kan også se det som civil ulydighed overfor et grundliggende tåbeligt projekt, hvor alle uanset nytteværdi tvinges til samme løsning.

Jeg har som ejer af en enkeltmandsvirksomhed modtaget under 5 breve fra det offentlig på 15 år, når man ser bort fra Skat.

Og da Skat har en OK digitalløsning, hvor man (endnu) ikke er tvunget til brug SlemID eller digitalsignatur, og som godt kan finde ud af sende emails, så ser jeg absolut ingen grund til at aktiverer en digitalpostkasse hverken som erhvervsdrivende eller som privatperson.

Helt enig.

Min holdning er at de kan rende og hoppe.

Jeg modtager aldrig breve fra Erhvervsstyrelsen (ud over brevet der pålægger at have en "digital postkasse"), reelt er den eneste kontakt til det offentlige Skat (de vil jo gerne have vores penge!), som faktisk godt kan finde ud af at sende en mail og huske en på at nu skal der betales moms.

Og man kan jo heldigvis stadig logge ind med tast-selv kode hos Skat (det kunne i øvrigt være ret interessant med en statistik over hvor meget Skats tast-selv er blevet kompromitteret, men de vil sikkert ikke ud med hvor lavt det er, for det ville jo sætte hele NemID konstruktionens grundlag i et dårligt lys).

Men nu har man måske forestillet sig, at i stedet for at Skat fremsender en ikke sensitiv mail til mig, så skal jeg modtage en advisering om at nu er der ny post fra Skat, så skal jeg logge ind med NemID, for slutteligt at finde ud af at der bare er tale om en reminder om moms - det er Ebberød Bank.

Og lur mig om ikke også Erhvervsstyrelsen vil spamme den såkaldte digitale postkasse med ligegyldige skrivelser om hvor åh-så-gode de selv synes de er.

  • 9
  • 1
Allan Clifford

Hvem i hede hule h...... har fundet på at enkeltmandsfirmaer skal have flere NemID - hvad skulle fordelen være ved det. Kan kun være opfundet af nogen som glimrer ved fravær fra den virkelige verden!!!

Og proceduren med at få yderligere et nemID er tåbeligt langsommeligt!!

Vor herre bevare's ;(

PS: Hvorfor lærer man ikke at Skat - de har både et kundevenligt toneleje, og fornuftige løsninger!!

  • 1
  • 2
Christian Nobel

PS: Hvorfor lærer man ikke at Skat - de har både et kundevenligt toneleje, og fornuftige løsninger!!

Træerne gror jo desværre ikke ind i himlen.

Så selv om man har Skats udmærket fungerende tast-selv kode til at klare sine skatteanliggender, så skal man bruger "NemID" hvis man skal omregistrere en bil via Skat - logik for bureaukrater!

  • 1
  • 0
Allan Astrup Jensen

Nu når vi kun i fremtiden kan komme i kontakt med myndighederne digitalt, og nærhedsprincippet er elimineret, så kan alle de offentlige institutioner med fordel flytte til Indien eller Nigeria, så man kan spare endnu flere penge. Man kan også ligeså godt slå alle kommunerne sammen til én, når de alligevel ikke vil have besøg af borgerne. Folketinget og ministerierne behøver heller ikke at være i centrum af København, og folketingsmedlemmerne kan deltage i debatterne hjemmefra og stemme digitalt!! Osv. osv.
Jeg tror de bestemmende politikere har mistet enhver forbindelse med det virkelige liv og enten er ubegavede, dovne, ligeglade, eller kun tænker på sig selv på 1. klasse.

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Der var lige en interessant udsendelse på P1 omkring fibernet, hvor Lars Barfod to gange sagde følgende:

"Vi skal tilsikre os at vi har et menneskeligt system, og man skal altid kunne få fat i et levende menneske.
Systemet må ikke komme før borgerne, men skal være til FOR borgerne"

Det udsagn skal han holdes fast på.

Det kan anbefales at høre udsendelsen (P1 business 17/10 13.00) når Dr får lagt den op som podcast, især hvis man også interesserer sig lidt for om Danmark skal blive med med at ligge i slæbesporet med forældet infrastruktur, eller bygge fremtidssikret infrastruktur.

  • 0
  • 0
Kristian Sørensen

Jeg har en enkeltmandsvirksomhed.

De eneste breve firmaet modtager fra det offentlige er fra skattevæsenet og de klarer sig tilsyneladende fint uden det her system.

Hvis der en dag skulle komme et elektronisk brev i den postkasse vil der være gået så lang tid siden jeg blev tvunget til at oprette den, at jeg enten har glemt kodeordene til den, eller også vil min adgang være blevet spærret "pga inaktivitet igennem længere tid".

Hvem sidder og finder på den slags? Er det opfundet for at skabe arbejdspladser til dem der skal administrere systemet?

  • 0
  • 1
Leif Mejlbro

Jeg er enig med Martin Koch Andersen i, at procedurebeskrivelsen var udmærket. Problemet var blot, at forbindelsen hele tiden blev afbrudt, hvorefter jeg blev bedt om at vente og starte forfra på et senere tidspunkt. Jeg startede øvelsen lidt "sent", nemlig den 26. september, hvor jeg første gang fik denne besked. Efter 5-6 forsøg gennem den seneste måned er det da lykkedes at få alt til at fungere forleden nat kl. 5, et tidspunkt, hvor der ikke er nogen teletrafik, så den undskyldning kunne ikke bruges bagefter af Nets eller Erhvervsstyrelsen!

En typisk hurdle ved login var, at jeg hele tiden blev bedt om at installere seneste version af Java og så prøve igen. Altså installerede jeg Java endnu engang og prøvede igen at logge ind. Samme resultat hver gang! Prøv igen! Dvs. efter tredje-fjerde forsøg kom der en rød kommentar om, at "Der er sket en fejl!"

Efterhånden efter mange forsøg fik jeg så postkassen oprettet med masser af glade lykønskninger fra Nets DanId A/S. Da jeg bagefter tjekkede min sædvanlige email, lå her en besked om, at jeg "ikke længere var administrator(!) for min elektroniske postkasse. Hvis dette var en fejl, skulle jeg henvende mig til administratoren," som også var mig! Det fik så en af mine IT-venner til at bryde hulkende sammen af grin. Dvs. han var nu også lidt rystet, for den slags skulle altså ikke kunne lade sig gøre!

Næste problem var, at postkassen godt nok var oprettet, men jeg havde absolut ingen tilladelse til at læse den! Jeg skulle da hente RID-nummeret fra Mit virk.dk. Det var naturligvis umuligt at logge ind på virk.dk, fordi man påstod, at jeg ikke havde seneste version af Java, "så installer Java og begynd forfra" var meddelelsen. Mod alle odds slap jeg trods alt igennem til sidst. Og så gik det stærkt!

Som nævnt i starten var procedurebeskrivelsen udmærket, og jeg fik jo også set den nogle gange undervejs, så det blev til sidst nærmest til en gammel kending. Det virker snarere, som om der hele tiden har været en eller flere IT-fejl blandet ind i sagen. Java og virk.dk spillede overhovedet ikke sammen. Jeg kunne ikke logge ind med Windows Explorer, men det gik så godt nok ved at skifte til Google Chrome.

Oveni, men det er så ikke Nets eller Erhvervstyrelsens skyld, var der også svare problemer med Windows 8, så det har været IT-mæssigt en hård måned. Men nu føler jeg mig også som en "erfaren" 70-årig med et enmandsfirma. Der lå tre meddelelser til mig i indbakken. Ingen af dem ophidsende. Den ene var NemId's glade lykønskning med udtalelser om, at det var det allerbedste system i Danmark.

Nu kan jeg puste ud og læne mig tilbage med god samvittighed - med mindre naturligvis Nets finder på at afmelde min elektroniske postkasse. Man ved jo aldrig ...

  • 0
  • 0
Connie Andersen

Vil lige tilføje, at "den gamle digitale signatur" stadig virker....og det gør den indtil man får besked fra Nets....men den bliver afviklet i nær fremtid. Har selv oprettet digital postkasse i det firma jeg er ansat i med den gamle signatur, og kan tilføje til alle kommentarerne, at det bestemt IKKE er svært at oprette selve postkassen...det er den forbandede medarbejdersignatur og installeringen af denne, som volder alle problemerne. i "mit" firma har vi en virkelig dygtig it mand, og det tog ham 2 dage og en opringning til suppurt, som vi måtte betale 250,00 for, da vi ingen support aftale har, blot for at få at vide, at når han havde prøvet alle de ting, som hun foreslog ham, så var vi nødt til at vente på en ny mail fra dem. Den kom så 23 dage efter, hvor han så igen kunne gå igang, og det tog han så et par timer, før han var igennem med installationen.......og SÅ kunne jeg oprette postkasse til holdingselskabet også, uden problemer. Men det hører ingen steder hjemme, at vi alminde dødelige ikke kan finde ud at af installere noget, som der bliver stillet som et lovkrav !!!!!!!

Men igen, den gamle digitale signatur virker altså endnu.....

  • 0
  • 0
Connie Andersen

Vil lige tilføje, at "den gamle digitale signatur" stadig virker....og det gør den indtil man får besked fra Nets....men den bliver afviklet i nær fremtid. Har selv oprettet digital postkasse i det firma jeg er ansat i med den gamle signatur, og kan tilføje til alle kommentarerne, at det bestemt IKKE er svært at oprette selve postkassen...det er den forbandede medarbejdersignatur og installeringen af denne, som volder alle problemerne. i "mit" firma har vi en virkelig dygtig it mand, og det tog ham 2 dage og en opringning til suppurt, som vi måtte betale 250,00 for, da vi ingen support aftale har, blot for at få at vide, at når han havde prøvet alle de ting, som hun foreslog ham, så var vi nødt til at vente på en ny mail fra dem. Den kom så 23 dage efter, hvor han så igen kunne gå igang, og det tog han så et par timer, før han var igennem med installationen.......og SÅ kunne jeg oprette postkasse til holdingselskabet også, uden problemer. Men det hører ingen steder hjemme, at vi alminde dødelige ikke kan finde ud at af installere noget, som der bliver stillet som et lovkrav !!!!!!!

Men igen, den gamle digitale signatur virker altså endnu.....

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Skat vitterliggjorde forleden, at fra 1. november skal man have den obligatoriske digitale postkasse, blah, blah, blah.

Den eneste kommunikation jeg har med Skat er at de engang hvert halve år sender en reminder om at nu er det tid at betale moms - ikke just noget der kræver "Statens sikre kommunikation".

Og hvordan fik jeg så denne vitterliggørelse? -- jojo, den kom per e-mail!!

  • 0
  • 0
Pelle Söderling

Min gamle digitale signatur var just udløbet, så den kunne jeg desværre ikke bruge og jeg havde ikke gjort noget for at forny den eftersom jeg aldrig bruger den til noget som helst alligevel. Alt der har med SKAT at gøre ordner jeg med deres tastselv kode som altid har virket og er langt lettere.

Jeg ved helt ærlig ikke hvad jeg skal bruge en medarbejdersignatur til udover det her bureaukratiske tiltag, men jeg skulle få det sidste brev med aktiveringskoden en eller anden gang i næste uge - så der er da en chance for jeg rent faktisk når det inden 1. november.

Men jeg har stadig svært ved at se hvad problemer er når min eneste kommunikation er med SKAT som fint formår at sende mig emails og for hvilke jeg har en udmærket tastselv kode løsning til at tilgå deres systemer.

Det er hul i hovedet at hive den her slags ned over små enmandsvirksomheder, det burde kun have været et krav for selskabskonstruktioner med en hvis minimum-omsætning hvis du spørger mig.

  • 2
  • 0
Christian Nobel

Min gamle digitale signatur var just udløbet, så den kunne jeg desværre ikke bruge og jeg havde ikke gjort noget for at forny den eftersom jeg aldrig bruger den til noget som helst alligevel. Alt der har med SKAT at gøre ordner jeg med deres tastselv kode som altid har virket og er langt lettere.

Præcis, tastselv koden fungerer ganske glimrende.

Det kunne være rigtig rart hvis der var lidt ærlighed omkring tastselv kodens sikkerhed, men jeg har et umiddelbart gæt på at den faktisk fungerer rigtig sikkert, al den stund man har holdt meget lav profil - hvis den havde være usikker så skulle de nok have plapret op med den som del af "NemID" argumentationen.

Så lidt ærlighed fra Skats side (men det er nok at forvente lidt for meget) ville være på sin plads.

Jeg ved helt ærlig ikke hvad jeg skal bruge en medarbejdersignatur til udover det her bureaukratiske tiltag, men jeg skulle få det sidste brev med aktiveringskoden en eller anden gang i næste uge - så der er da en chance for jeg rent faktisk når det inden 1. november.

Min eneste kontakt med Skat er når der skal indberettes moms, det ved jeg godt hvornår er, så de kan rende og hoppe med deres "Digital Pest".

Men jeg har stadig svært ved at se hvad problemer er når min eneste kommunikation er med SKAT som fint formår at sende mig emails og for hvilke jeg har en udmærket tastselv kode løsning til at tilgå deres systemer.

Uha e-mail er jo ikke sikker - det er meget mere sikkert at kommunikere via en Facebook pendant, så vi er sikker på NSA kan være med på en lytter.
Det vil vi jo blive glade for i længden siger Helle.

--

Det allerværste ved hele dette cirkus er at det i den grad er ved at ødelægge sammenhængskraften i Danmark, fordi det deler landet op med en helt klar "dem og os" holdning, hvor de fleste erhvervsdrivende i højere og højere omfang mener at centralmagten i den grad modarbejder dem.

Og jeg tror vi er alt for naive og historieløse, hvis vi bliver ved med at tro at den situation er holdbar - historien har vist at for grådige regimer ikke holder, så jeg må indrømme er jeg ser ikke lyst på fremtiden for mine børn og børnebørns vedkommende.

  • 0
  • 0
Carsten Stenberg

Politiken har idag en kommentar til "eksperterne" der ikke kan styrer "folket":

http://politiken.dk/debat/profiler/hansdavidsen/ECE2112893/folkebevaegel...

Heldigvis har en ikke ubetydelig del af befolkningen bevaret sin anarkistiske sans for humor og det skarpe blik for at belønne samfundets undertippede.

Man kunne håbe, at denne anarkisme også viste sig overfor tvangsdigitaliseringen og alt dets uvæsen ;-)

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere