Mere spam i din indbakke: Erhvervsministeren vil lempe reglerne

En ny markedsføringslov er på vej. Alt tyder på, at det bliver OK at sende spam emails, hvis afsender og modtager i forvejen har en 'relation'.

Fremover får danske virksomheder lettere ved at kontakte både forbrugere og hinanden via e-mail - også kendt som spam e-mails..

Markedsføringslovens bestemmelser om spam er nemlig på vej til at blive lempet, og dermed bliver der gjort op med nogle af de forskelle, der er på at tage kontakt per telefon, fysisk brev og e-mail.

Erhvervs- og vækstministeriet har offentliggjort en rapport med forslag til en ny markedsføringslov, der allerede kan træde i kraft 1. juli 2017. Bag rapporten står et udvalg på 15 medlemmer, som har repræsenteret erhvervs- og forbrugerorganisationer samt myndigheder.

Rapporten skal nu i høring, men der er udsigt til, at markedsføringsloven bliver lempet på flere væsentlige områder. Bl.a. bliver det i flere tilfælde tilladt for virksomhederne at kontakte forbrugerne per e-mail uden deres forudgående samtykke.

Helt konkret anbefaler et flertal af udvalget, at der »indføres lempeligere regler for uanmodet elektronisk post i visse indbyrdes forhold mellem to erhvervsdrivende, hvor der er et særligt praktisk behov for at kunne kommunikere elektronisk mellem de erhvervsdrivende, uden at der nødvendigvis er et forudgående formelt samtykke, og hvor risikoen for misbrug er lav, dels på grund af den forudsatte relation mellem afsender og modtager, dels på grund af de øvrige kriterier for bestemmelsens anvendelse.«

Med andre ord er der lagt op til, at virksomheder fremover kan sende e-mails med markedsføring, hvis der er tale om et kundeforhold, eller hvis der i forvejen har været en kontakt.

Erhvervsministeren bakker op

Meget tyder på, at erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen, er enig:

»Markedsføringsloven berører alle danske forbrugere og virksomheder. Loven skal både sikre, at virksomheder kan konkurrere effektivt, og at forbrugerne er hensigtsmæssigt beskyttet mod for eksempel meget aggressiv markedsføring. Den skal også sikre en god balance mellem, at forbrugerne får den relevante information, de har behov for, så de kan træffe aktive valg, og samtidig skal virksomhederne ikke pålægges overdrevne og overflødige oplysningskrav,« udtaler Troels Lund Poulsen, ifølge en pressemeddelelse.

Eva Aaen Skovbo, der er partner og advokat i Patrade, kalder ændringerne en markant liberalisering af loven, men samtidig en uundgåelig én af slagsen.

»Det virker jo fuldstændig ulogisk, at man må sende alle de breve man vil til en virksomhed, men man må ikke sende en e-mail,« siger Eva Aaen Skovbo, der er specialistforfatter til markedsføringsloven i Karnov, ifølge en pressemeddelelse.

Hun understreger, at det er mere end 30 år siden den første e-mail blev sendt, og at det er mange år siden, at e-mailen blev lang mere almindelig end det fysiske brev.

»De stramme markedsføringsregler for e-mails blev skabt for at beskytte forbrugerne og virksomhederne mod ”det nye medie”, men i dag er der ikke længere behov for, at samfundet regulerer i samme udstrækning. Det kan forbrugerne og virksomhederne godt klare selv,« mener hun.

Eva Aaen Skovbo advarer dog mod en fuldstændig liberalisering, idet regler om, at man skal kunne frabede sig e-mail-henvendelser jo netop er det styringsredskab, der betyder, at forbrugerne og virksomhederne selv kan regulere, hvad de vil modtage.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (26)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Pelle Lauritsen

"»Det virker jo fuldstændig ulogisk, at man må sende alle de breve man vil til en virksomhed, men man må ikke sende en e-mail,« siger Eva Aaen Skovbo, der er specialistforfatter til markedsføringsloven i Karnov, ifølge en pressemeddelelse."

Godt nok en underlig betragtning. Der er den væsentlige forskel at det koster omkring 20 kr at sende et brev (alle omkostninger taget i betragtning), hvor imod det næsten er gratis at sende en e-mail.

  • 29
  • 0
Poul-Henning Kamp Blogger

Godt nok en underlig betragtning. Der er den væsentlige forskel at det koster omkring 20 kr at sende et brev (alle omkostninger taget i betragtning), hvor imod det næsten er gratis at sende en e-mail.

Og der var måske den bedste løsning af alle:

Lad modtageren bestemme om det var spam.

Hvis modtageren mener det var spam skal afsenderfirmaet sende 20kr til statskassen.

  • 37
  • 0
Jesper Nielsen

Lad modtageren bestemme om det var spam.

Hvis modtageren mener det var spam skal afsenderfirmaet sende 20kr til statskassen.

Alternativt: Afsenderen skal indbetale 20 kr. ved afsendelse. Hvis modtageren ikke markerer mailen som spam inden for X dage (enten automatisk med et spamfilter eller manuelt), returneres pengene.

Så kender afsenderen sin maksimale omkostning for kampagnen på forhånd, men vil - hvis de holder sig til at sende mails til folk, som vil have dem - få størstedelen tilbage.

  • 7
  • 0
Steen Thomassen

her: http://www.kfst.dk/~/media/KFST/Publikationer/Dansk/2016/2016juli%20Rapp...

Det er kapitel 3, §9 i forslaget. Der skal være et salg, hvor kunde godkender det (stk 2) eller, hvis det er imellem 2 erhvervsdrivende hvis det er relevant for medarbejdes arbejdsfunktion og firmaet er kunde hos dem (stk 3). Så vidt jeg kan se er spillerummet stadig meget lille....

  • 0
  • 0
Bent Jensen

http://www.ft.dk/Folketinget/findMedlem/MedlemmernesAdresser.aspx

*@ft.dk Hvis der kommer nok, så bliver lovene nok reguleret, de har jo penge nok til at administre og læse posten, da de som de eneste ikke skal spare, da deres afdeling er en af de små.

""Nej, det har det faktisk ikke. Vores budget er meget beskedent i forhold til regeringsmagtens. Det har der været stor enighed om. Vi har en lille biks her,""

http://tidende.dk/?News=P&Id=106358

Man kan vel selv spørge PK. om hun har tid til at sotere når, mår de ikke skal spare.
postformand@ft.dk / dfpksekr@ft.dk

  • 0
  • 1
Gert Madsen

Så vidt jeg kan se er spillerummet stadig meget lille


Det har du sikkert ret i.
Det der skærer i øjnene er argumentet fra Eva Aaen Skovbo.

Mange af de problemer, som vi slås med i forbindelse med digitaliseringen, skyldes at de omkostninger, som tidligere har holdt tingene i ave, pludseligt er faldet til småpenge. Det gælder tracking/overvågning, registrering af overflødige oplysninger, og altså også afsendelse af reklamer/marketing.
Det bør man altså kunne se, hvis man skriver love i dette land.

  • 12
  • 0
René Nielsen

Betyder der ikke bare at vi får flere e-mail-adresser? En til rigtigt post og en til "slam".

Allerede i dag har hver person i min familie en "rigtig email" og en fælles slam-email boks med hver sit alias.

Den sidste bruger vi hver gang man skal oplyse en email-adresse til hjemmesider, spam og lignende. Og der bliver de automatisk slettet efter 7 dage.

  • 1
  • 0
Steen Thomassen

*@ft.dk Hvis der kommer nok, så bliver lovene nok reguleret, de har jo penge nok til at administre og læse posten, da de som de eneste ikke skal spare, da deres afdeling er en af de små.


Der kommer en høringperiode - det er bedre at bruge den end at spam-folketingsmedlemmer nu, hvor den ikke kommet ind til dem formelt. Og send gerne et ordentlig høringssvar.

  • 9
  • 0
Henrik Biering Blogger

Hvis modtageren mener det var spam skal afsenderfirmaet sende 20kr til statskassen.

Det er den bedste ide jeg længe har hørt og den burde også omfatte telefonspam og snailmailspam også.

Bill Gates m.fl. har foreslået en afgift på emails for mange år siden. Hvor det selvfølgelig blot var tjenesteudbyderen, der skulle høste gevinsten. Indtil videre er det dog vist kun implementeret af e-boks.

At blande staten ind i forhold om hvorvidt en mail er spam eller ej vil dog være at sammenligne med molbohistorien om at få 8 mand til at bære bonden ind på kornmarken for at jage storken væk. Hvad skal der f.eks. ske når forbrugeren spammelder en lovpligtigt fremsendt faktura?

Så er det langt lettere at give mailmodtagere mulighed for at selv opkræve et valgfrit elektronisk overført beløb af afsenderen for at acceptere mailtransaktionen, medmindre afsenderen som led i selve transaktionen kan dokumentere en tidligere opnået tilladelse.

På den måde kan man let håndtere individuelt skønnede trade-offs mellem besvær og nytteværdi ved reklamer. Det kunne jo passende udvikles/indføres ifm næste generation digital post.

  • 2
  • 0
Robert Voje

Det meste af irriterende spam jeg får pr. i dag kommer fra tredjeparts leverandører.

Dersom jeg tilmelder mig en leverandør af reklame, så vil jeg gerne slippe for at blive tilmeldt 50 andre leverandører, som måske har tilhold i udlandet, og så lægger de mig til nye lister uden at komme i konflikt med dansk lov.

Hvornår kommer myndighederne til at kikke på dette problem?
Det kan være at det allerede findes regler for videresalg af e-mails, men problemet er at de bliver ignoreret af de fleste, fordi der er ingen straf eller bøder.

  • 2
  • 0
Kaare Schou

....for at undgå reklamepresset.
Papir: "Nej-tak til reklamer og lokalaviser" skilt på postkassen. Fjerner næsten alt. De, der ikke respekterer det får en opringning eller en mail med diverse trusler.
Mail: Anvend "Anmeld spam" på Gmail. Der er sikkert noget tilsvarende på andre mail systemer.
Telefon: Tilmeld jer Robinsonlisten og hvis der er nogle skvadderhoveder, der ringer, så giv jer tid til at forklare om Robinsonlisten. Det virker selvfølgelig ikke for Microsoft Tech. Support i Ghana, men det kan man som regel se på nummerviseren :-)

  • 0
  • 1
Laurids Pedersen

Det undrer mig, at der ikke for længst er opstået en "first class" mailservice. For at få en mail igennem til modtageren betales x øre, som afsenderen betaler, et beløb akkurat så stort, at det ikke kan betale sig at spamme.

  • 1
  • 0
Dave Pencroof

Vil det så sige, at vi trods svindende ressourcer, af politiks vej skal tvinges til at forbruge massivt gennem fremtidig uønskede mail-reklamer, måske selv fra de mest obskure firmaer, som vi har haft en minimalistisk forbindelse for 10 år siden, for de har afgjort ikke smidt mine data ud !

Er det her andet end et trick for at optrappe den frie markedsøkonomi, med f.eks mere aggressiv "indbygget forældelse" samt øgning af "brug og smid væk ideen", hvor skal ressourcerne komme fra ?
Får vi så samtidigt en nej tak til reklamer til vores e-mail, må indrømme at jeg tvivler !

Der er allerede webshops der til trods for at jeg har fjernet fluebenet ved, ja til marketings info, sender "info om kommende produkter" mindst en gang om ugen, og som de nægter at forholde sig til når jeg ringer/mailer dem !

BTW så er det sådan, at når køber jeg noget hos en webshop i DK, så har jeg observeret at disse webshops bruger samme mail.adr til både reklamer og oplysninger om mit indkøbs forløb, så hvis jeg opsætter et spam filter på en reklame fra webshop.dk så ryger al kommunikation fra denne webshop i spamboksen, hvilket ikke er gangbart !

Som med så meget andet stupidt her til lands, så vil vores "alternativt begavede" politikkere selvfølgeligt vedtage dette, bla fordi vi er kun forbrugere, og de vil have penge i statskassen, og med øget salg/omsætning, får de klart nok flere penge i statskassen, og fuck så ressourcerne !

  • 1
  • 0
Kjeld Flarup Christensen

Som sædvanlig tungt stof, men det vigtigste er at reglerne er til at forstå. Når der står at man godt må markedsføre mere tøj, men ikke et hjul til en bil, så ved man ikke om må eller ej, før man har været i retten og risikeret en kæmpe bøde.
Vi har flere gange haft gode tilbud til kunderne som de kunne spare penge på. Men for ikke at risikere bøden, gik kunderne glip af det.

Jeg har egentligt den opfattelse at blot der er en klar afsender, så regulerer det sig selv. Vi sender i hvert fald ikke mails til aktive kunder som generer dem, det ville da være at skyde kunder fra os.

  • 0
  • 0
Kjeld Flarup Christensen

Godt nok en underlig betragtning. Der er den væsentlige forskel at det koster omkring 20 kr at sende et brev (alle omkostninger taget i betragtning), hvor imod det næsten er gratis at sende en e-mail.


Som forbruger bør man egentligt være glad for at det er så billigt. Der er jo altså kun et sted som pengene til reklamer kan komme fra, og det er køberne af produktet. Jo billigere det er at gøre kunderne opmærksom på produktet jo billigere kan produktet blive. Billige reklamer øger vores muligheder for at vælge nye og spændende produkter, og så må vi acceptere at der kommer spam med.

  • 0
  • 0
Gert Madsen

Som forbruger bør man egentligt være glad for at det er så billigt


Så vi skal være glade for at modtage 700 mails om dagen, med reklame for produkter, som vi ikke har bedt om ?
Uden det, ville jeg være fuldstændigt uvidende om alle de enorme muligheder der er indenfor penisforlængelse, og giftemodne ukrainske kvinder.

Der er en grund til at man har et begreb, som hedder Spam.
Og den dybereliggende årsag, er at disse mails er dyrere/mere besværligt for modtageren at håndtere, end for afsenderen.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere