Erhvervsskolerektor om statsligt it-system: Det får mine ansatte til at gå ned med stress

Nedbrud, fejl og omlægninger i det studieadministrative it-system Easy er på landets erhvervsuddannelser gået udover skolernes administrative medarbejdere. Skolernes forening vil gerne væk fra systemet så hurtigt som muligt.

Trods navnet, oplever rektor for erhvervsuddannelserne på København Nord, Rikke Skov-Nielsen, det statsejede it-system til studieadministration, Easy, som alt andet end brugervenligt.

»Jeg har administrative medarbejdere, der har været ved at gå ned med stress på grund af omlægninger i Easy. De har måttet sidde og arbejde om aftenen, fordi der har været så mange omlægninger om dagen, at de slet ikke kunne komme ind i systemet,« siger Rikke Skov-Nielsen.

Samtlige landets erhvervsuddannelser anvender Easy til at foretage indberetninger til Undervisningsministeriet. Det er eksempelvis indberetninger om studieaktivitet, eksaminer og sygdom, der i sidste ende er udløsende for de tilskud, som skolerne modtager.

Særligt i perioden januar til juni 2015 har driftsforstyrrelserne i Easy været store, fortæller Rikke Skov-Nielsen, som også forklarer, at efter sommerferien er det ikke længere nødvendigt for medarbejdere at arbejde om aftenen. Men der er stadigvæk mange fejlmeddelelser og systemet lukker stadig ned uden varsel.

Systemproblemerne vækker genklang hos vicedirektør på Erhvervsuddannelsescenter Nordvestsjælland, Lars Halberg.

»Det har været nedbrud på nedbrud her op til sommeren. Det har været enormt besværligt for de administrative medarbejdere,« siger Lars Halberg.

Næstformand i Erhvervsskolernes forening, Danske Erhvervsskoler, Peter Enevold, genkender problematikken med driftsforstyrrelser i Easy:

»Jeg har fuld forståelse for, at det har været enormt arbejdskrævende og har forstyrret dagligdagen i et urimeligt omfang ude på skolerne. Hvis vi havde et andet system, der kunne træde i stedet og kunne klare det for dem, så ville vi anbefale dem alle sammen at løbe skrigende bort fra Easy,« siger Peter Enevold og henviser til, at der i dag ikke er et it-alternativ, der kan overtage de administrative opgaver, som Easy håndterer.

Easy er ejet af Styrelsen for It og Læring (STIL), men udviklet af Logica/CGI. I dag står KMD for support, vedligeholdelse og videreudvikling.

Vicedirektør Aino Olsen, STIL, medgiver, at der har været en del driftsforstyrrelser på det seneste i forhold til systemet.

»Ja. Det kan jeg godt genkende. Og det er også noget, vi har kæmpet bravt med. Lige nu er vi ved at implementere den store erhvervsuddannelsesreform, hvilket betyder, vi har skullet ændre en masse i et meget gammelt system. Det har voldt os nogle problemer, det har desværre haft konsekvenser for driftsstabiliteten. Det kan vi sagtens genkende, og det beklager vi jo også,« siger hun.

Rikke Skov-Nielsen, København Nord, ser frem til en dag helt at kunne slippe af med Easy.

»Hvis jeg kunne slippe ud af Easy i morgen, så gjorde jeg det,« siger hun.

(Artiklen er præciseret med information om hvem der vedligeholder og udvikler Easy i dag, red.)

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (10)

Lars Frisdahl

Det kunne også være en interessant historie, at høre om hvordan de pædagogiske platforme er blevet indført? Så vidt jeg har hørt føler mange undervisere sig som gidsler i dette spil.

Mogens Lysemose

Der er alt for mange af en slags systemer.
Kan nogen overhovedet nævne nogle nyere danske statslige IT-systemer som ubetinget er en success - indenfor budget og planlagt tid?

Har embedsmænende og politikerne mon nogensinde tænkt over hvem der er de vigtigste når man skrive BRUGER-krav? Dem der skal BRUGE systemet eller dem der skal betale og drive projektet?

Benny Jensen

Er der ikke nogle nat-ugler ansat sådanne steder der kan sørger får at få sat opgraderinger/ændringer i værks om aftenen/natten hvor brugerne ikke er så afhængige af systemet?

Michael Jørgensen

Er det rigtigt, at de udruller nye funktioner:
- som ikke er testet tilstrækkeligt (læs: de virker jo tilsyneladende ikke ordentligt)
- midt i en travl driftperiode (læs: i dagtimerne)
- uden varsel (læs: uden at inddrage brugerne)
???
Eller har jeg misforstået noget?

Citat fra artiklen:

Vicedirektør Aino Olsen, STIL, medgiver, at der har været en del driftsforstyrrelser på det
seneste i forhold til systemet.

»Ja. Det kan jeg godt genkende. Og det er også noget, vi har kæmpet bravt med. Lige nu er
vi ved at implementere den store erhvervsuddannelsesreform, hvilket betyder, vi har
skullet ændre en masse i et meget gammelt system. Det har voldt os nogle problemer,
det har desværre haft konsekvenser for driftsstabiliteten. Det kan vi sagtens genkende,
og det beklager vi jo også,« siger hun.

Hold kæft, hvor amatør-agtigt! For det burde da forbydes.
ARGH!!!! Sådan nogle ånds-pygmæer!

Findes der virkeligt professionelle IT-firmaer som agerer sådan? Jeg håber virkelig, jeg tager fejl....

Mikkel Stendevad

Ja det gjorde du desværre... Unfortunetly det er std. EASY :( det er noget garbage fordi det kræver en java6(ihvertfald her hvor jeg arbejder) for at køre. Så hvis du opdaterer til den nyeste Java så virker det ikke og man er nød til at reverse det >.<

Benny Jensen

java 6!?? JAVA 6 ?!?!?
Nu har vi som borgere fået tudet ørene fulde i årevis om at vi død og pine skulle sørge for at opdatere vores java. Og så kommer sådanne klaphatte her med deres java 6 bras?!

Hvem er det lige der ikke har sørget for at holde det system opdateret?

Leif Charmoth

Kære Mogens Lysemose.
Det er nemt at generalisere. Måske skulle du sætte dig ind i tingene.
Jeg tvivler ikke på at brugerne af EASY er frustrerede.
Men kommentaren omkring brugerinddragelse rammer ved siden af. Da EASY for mange år siden blev skabt, var det med en meget stor og aktiv brugerinddragelse.
Systemet har tidligere været drevet af UNI-C, som også lavede brugertilfredshedsundersøgelser blandt alle brugerne. Da var over 90% tilfredse eller meget tilfredse.

Mickey Rasmussen

Det må simpelthen være muligt for en gangs skyld at nedsætte et kompetent projektteam, som kan tænke hele arbejdsprocessen igennem, så der bliver udviklet ET system i moduler til skolerne.

Hele systemet udvikles med samme bagvedliggende kode, og de enkelte moduler programmeres op mod modtagerens API.

Modul 1 til bl.a. undervisere: Fraværsregistrering, elevjournaler, afleveringer etc.
Modul 2 i stil med fronter
Modul 3 til administrationens fraværsregistrering, som er programmeret op mod undervisningsministeriets (?) API så de kan indberette til dem.

Når modulet skal opdateres, udvikles opdateringen, testes og evt. rulles ud. Måske brugertests.

Ja, det er et kæmpe projekt, men kan man for en gangs skyld ikke bare prøve at lave det ordentligt fra starten af?

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 2017

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017