It-startups kan spare 460.000 kroner ved at vælge Linux

Den korte nyhed er, at det er billigst at bruge Linux hvis du er en start-up virksomhed, der skal købe alt fra ny.

IDG Sverige har lavet et tankeeksperiment. De forestillede sig, at de skulle banke et firma op fra bunden i Sverige. I firmaet skulle der være 200 arbejdsstationer og 30 fysiske servere.

Resultatet blev at det over en treårig periode koster 1.676.900 svenske kroner at benytte Windows, mens Linux med tilsvarende ydelser koster Linux: 1.110.733 svenske kroner. I danske kroner svarer det rundt regnet til henholdsvis 1.366.000 og 905.000 – altså en forskel på cirka 460.000 kroner.

Resultatet er fremkommet ved at se på support, indkøb af software, licenser og så videre. Altså hele omkostningspakken for firmaet i tre år.

I eksperimentet gik man ud fra, at en af serverne skulle fungere som e-mailserver, fem som internetservere, og en som installations- og konfigurationsserver. Al Software skulle også indkøbes og alt skulle understøttes. Der skulle yderligere ansættes fire teknikere i virksomheden; to til at arbejdemed serverne og to skal hjælpe de 200 medarbejdere med opsætning af computerne.

IDG Sverige skriver, at en prissammenligning mellem Windows og Linux aldrig kan blive helt nøjagtig, da både teknologi og licensregler er forskellige. For eksempel indeholder Red Hat Enterprise Linux server-funktioner i et antal, der får Windows Server 2008 R2 til at synes helt funktions-forladt.

Men Microsoft Exchange er totalt overlegen i forhold til den e-mail service, der følger med Red Hat. Så hvis man vil have en fornuftig og understøttet e-mail-server på Linux, skal man købe det hos en tredje part.

Microsoft Enterprise Agreement, som IDG Sverige sammenligner med her, minder meget om Red Hats abonnement-model. Microsofts aftale er en lejekontrakt, hvor kunden binder sig til tre år og betales månedligt. Mens Red Hat tilbudt kontrakter i tre år, med den forskel, at man punger ud fra dag ét.

En vigtig forskel er, hvad der sker fra det fjerde år i kontrakten og fremefter. For mens man kan fortsætte med at bruge Red Hats produkter uden at betale mere, skal du opgradere hos Microsoft, der også tilbyder, at man kan købe licenser permanent, men så mister man retten til opgraderinger og support.

Support er inkluderet i begge muligheder, selv om vilkårene ikke er nøjagtig ens. Red Hat har valgt at tilbyde support i kontortiden til servere, men ingen af klienterne. Microsoft-priserne i eksemplet omfatter teknisk support. Man kan ringe til Microsoft døgnet rundt, men kun ringe med 50 episoder i løbet af de tre år.

Se alle forudsætninger og udregninger hos IDG Sverige.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Lund

Men Microsoft Exchange er totalt overlegen i forhold til den e-mail service, der følger med Red Hat. Så hvis man vil have en fornuftig og understøttet e-mail-server på Linux, skal man købe det hos en tredje part.

Hvad er det som er så fantastisk på en Exchange server i forhold til en af de mange IMAP servere der kommer med en hvilken som helst Linux distibution? (eksempler: dovecot, courier, cyrus, etc)

Jørgen Henningsen

Hvad er det som er så fantastisk på en Exchange server i forhold til en af de mange IMAP servere der kommer med en hvilken som helst Linux distibution? (eksempler: dovecot, courier, cyrus, etc)

Ja jeg tænkte netop det samme da jeg læste artiklen. Exchange og outlook har ofte givet mig kvaler med forvanskede vedhæftede filer og meget andet bøvl.

Log ind eller Opret konto for at kommentere