EPJ-ejer i Region Syd: Vi tager bestik af situationen med Sundhedsplatformen i Region H

Niels Nørgaard
Region Syddanmark lægger i det igangværende EPJ-udbud til en milliard kroner vægt på, at det kommende system skal understøtte brugerne bedst muligt. Den amerikanske leverandør bag Sundhedsplatformen forventes at byde.

Administrerede sygehusdirektør Niels Nørgaard Pedersen, Odense Universitetshospital, der er systemejer på EPJ i Region Syd, fortæller, at man følger nøje med i projektet med Sundhedsplatformen i København, nu da leverandøren Epic efter al forventning vil byde på Region Syds udbud af EPJ-løsning for én milliard kroner.

»De oplever jo åbenlyst nogle implementeringsudfordringer i Region H, og vi holder os tæt opdateret via vores kolleger og de samarbejder, vi har med Region Sjælland og Hovedstaden. Men det er samtidig klart, at når vi gennemfører et sådant udbud, så foregår det på et objektivt grundlag,« siger han.

Giver den relativt store virak om Sundhedsplatformen i Region H anledning til bekymring hos jer?

»Det er et stort projekt at skifte EPJ – eller bare at skifte til en ny version. Det svarer til at skifte undervogn, mens man kører, og det er der udfordringer i. Det er de også rendt ind i Region Hovedstaden, og det forsøger vi at tage bestik af,« siger Niels Nørgaard Pedersen

Hvordan tager I bestik? Indretter I jer anderledes – ved f.eks. at tage nye kriterier med i jeres udbud?

»Det, vi blandt andet har sagt, er, at vi ikke går efter at udvikle et nyt EPJ-system – vi går efter et system, som vi kan se kan virke fra starten, sådan at vi ikke ender med at stå både med et stort it-udviklingsprojekt, et implementeringsprojekt og et organisatorisk projekt på samme tid. Der forsøger vi at risikominimere i forhold til vores forventninger til kommende samarbejdspartner.«

»I vores evalueringskriterier lægger vi også vægt på, at det kommende system skal understøtte arbejdsgangen bedst muligt, det skal give klinikerne gode overblik, det skal have gode svartider og så videre. Vi går altså efter, at løsningen bedst muligt understøtter de gode arbejdsgange og gode patientforløb, som vi jagter.«

Der har i forhold til Sundhedsplatformen været kritik – bl.a. her på Version2 – af dels, at der mangler empirisk dokumentation for de økonomiske gevinster, man forventer – og dels, at det tager år at implementere nye store fagsystemer, inden man når en normal driftssituation igen. Hvordan har I øje for det i jeres projekt?

»Vi trækker både på egne og andres erfaringer - og vi gør os ret grundige overvejelser omkring implementeringsprocessen. Vi udvikler eksempelvis også på den proces og tid, der kommer, efter vi har taget systemet i brug. Der opererer vi – som eksempel - med, hvilken efterimplementering der er brug for. Og det behov vil være der, uanset hvilket system vi ender med at vælge.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (1)

Michael Cederberg

Og at vælge det samme system som Danmarks rigeste region betyder at der er større chance for at man ikke selv kommer til at betale for alle customiseringer. At region syd ender med at blive "lillebror" i denne sag er nok ikke det store problem - der er alligevel ikke den helt store grund til at alle regioner skal gøre tingene på forskellige måder.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 2017

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017