Epic åbner spilmotoren Unreal for 100 kroner - og en bid af kagen

20. marts 2014 kl. 16:025
Spilfirmaet Epic vil give adgang til kildekoden til den populære spilmotor Unreal 4. Prisen er 100 kroner om måneden og 5 procent af spillets royaltysalg.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Spiludvikleren Epic åbner for adgangen til den fulde version af sin populære spillemotor Unreal Engine, der netop har nået sin fjerde generation.

For et månedligt abonnementsbeløb på 19$ (omkring 100 danske kroner) og en 5 procents bid af spillets royaltysalg, får alle nu mulighed for at dykke ned i Unreal-motorens C++ baserede kildekode på GitHub.

Det betyder, at alle udviklere for første gang selv vil kunne tilpasse spilmotoren, som de har lyst og desuden udgive deres egne modifikationer, som andre udviklere kan bruge. Det skriver Ars Technica.

Unreal-motoren har været et populært valg for spiludviklere, der laver store og ressourcekrævende såkaldte AAA-udgivelser. I følge Epics medstifter Tom Sweeney har virksomheden hidtil kun givet få udvalgte spiludviklere adgang til kildekoden under krav om “streng fortrolighed”.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Men det ændrer sig altså nu med Unreal Engine 4.

»Dette er et dristigt nyt skridt for Epic, men vi mener, det er passende til spilindustriens nye form,« udtalte Tim Sweeney på spiludvikerkonferencen GDC, der finder sted i denne uge i San Francisco.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
21. marts 2014 kl. 09:52

Han hedder i øvrigt Tim Sweeney, ikke Tom Sweeney.

2
21. marts 2014 kl. 09:38

og en 5 procents bid af spillets royaltysalg

Det er vel ikke alle der hver får 5% af royalitysalget?

  • Så bliver det da et problem hvis der er mere end 20 udviklere på én måned.

Måske får de 5% til deling?

5
21. marts 2014 kl. 13:21

Det er vel ikke alle der hver får 5% af royalitysalget?</p>
<ul><li>Så bliver det da et problem hvis der er mere end 20 udviklere på én måned.</li>
</ul><p>Måske får de 5% til deling?

Jeg forstå godt misforståelsen. :) Da jeg først læste det, så jeg det også som om man ville modtage 5% af unreal's indtægter, hvilket jo ikke giver nogen mening.

Det er dem der skal have 5% af indtægterne fra det spil du laver, med deres engine.

4
21. marts 2014 kl. 10:10

Alle? Det er Epic der får 5% af royalties af det udviklede spil baseret på Unreal 4 motoren. Udviklerne af spillet beholder selv de resterende 95%.