Epic åbner spilmotoren Unreal for 100 kroner - og en bid af kagen
Spiludvikleren Epic åbner for adgangen til den fulde version af sin populære spillemotor Unreal Engine, der netop har nået sin fjerde generation.
For et månedligt abonnementsbeløb på 19$ (omkring 100 danske kroner) og en 5 procents bid af spillets royaltysalg, får alle nu mulighed for at dykke ned i Unreal-motorens C++ baserede kildekode på GitHub.
Det betyder, at alle udviklere for første gang selv vil kunne tilpasse spilmotoren, som de har lyst og desuden udgive deres egne modifikationer, som andre udviklere kan bruge. Det skriver Ars Technica.
Unreal-motoren har været et populært valg for spiludviklere, der laver store og ressourcekrævende såkaldte AAA-udgivelser. I følge Epics medstifter Tom Sweeney har virksomheden hidtil kun givet få udvalgte spiludviklere adgang til kildekoden under krav om “streng fortrolighed”.
Men det ændrer sig altså nu med Unreal Engine 4.
»Dette er et dristigt nyt skridt for Epic, men vi mener, det er passende til spilindustriens nye form,« udtalte Tim Sweeney på spiludvikerkonferencen GDC, der finder sted i denne uge i San Francisco.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.