Eniro mister kunders e-mails igen: 'Utilgivelig fejl'

Hundredevis af brugere af SOL-mail har fået slettet alle e-mails fra det sidste halvandet år, og der er ingen backup. Det er anden gang, det sker, på ét år.

Det skete første gang i april. Og i december ramte ulykken så igen: Hundredevis af e-mail-brugere hos SOL-mail mistede e-mails for altid, uden mulighed for at få dem igen.

Læs også: Sletter flere hundrede SOL-brugeres e-mailkonti ved en fejl

»Der blev kørt et planlagt oprydningsjob på serveren hos vores leverandør, og intentionen var at slette inaktive konti. Men ved en fejl blev nogle hundrede aktive mailkonti også slettet. Det er vi meget kede af. Det er en utilgivelig fejl, at det er sket to gange,« siger Kristoffer Apollo, kommunikationschef hos Eniro.

Det var nemlig samme fejl, der i april også førte til vrede kunder og hundredevis af slettede konti.

Normalt ville der være en backup, så man kunne gendanne de forsvundne e-mails, men selvom Eniro efter første gang e-mail-sletning i april var begyndt på en forhandling om backup-funktion hos leverandøren Redweb, blev det på grund af en misforståelse aldrig sat i gang.

»Derfor blev backup-funktionen aldrig etableret, så vi har ikke mulighed for at finde folks mails igen. Vi har opsagt samarbejdet med den nuværende leverandør, men vi vil ikke løbe fra, at det er os, der har ansvaret,« siger Kristoffer Apollo.

At samarbejde bliver afsluttet, hænger også sammen med, at Eniro sælger SOL fra.

De ramte brugere af den gratis tjeneste kan dog få alle e-mails fra 2012 og før genskabt, fordi hele e-mail-systemet blev skiftet mellem 2012 og 2013.

»Vi har den gamle server stående med mails fra 2012 og tidligere, så dem kan vi genskabe,« forklarer kommunikationschefen.

Men det formilder ikke de ramte personer ret meget. I SOL’s debatforum beskriver en, hvordan koncertbilletter og gavekort købt til julegaver for 2.500 kroner forsvandt i den blå luft, da hele indbakken blev ryddet. En anden har brugt en SOL-mail til firmabrug og har mistet dokumenter og kvitteringer, der skulle bruges til momsregnskabet.

Fremover bliver slettede e-mails i øvrigt ikke Eniros hovedpine, for hele SOL-portalen, der blev åbnet som internetportal i 1997 under navnet Scandinavia Online, bliver solgt fra. Det er dog ikke på grund af e-mail-problemerne, lyder meldingen.

»Vi sælger SOL.dk til en ny ejer, CM Consulting. Vores kerneforretning i Eniro handler om søgning, og SOL har primært sociale funktioner og debat, så det passer ikke rigtig ind i vores kerneforretning,« fortæller Kristoffer Apollo.

Første punkt på dagsordenen hos de nye ejere af SOL bliver at få skabt et mere stabilt teknisk fundament for brugerne, tilføjer han. E-mail-tjenesten på SOL.dk har omkring 40.000 brugere.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (19)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Johannes Sebastian

Endnu en møgsag for Eniro.
Nu siger Hr. Apollo at RedWeb pga. en misforståelse ikke tog backup.
Men havde Redweb skyld for det? Fordi hvis Redweb var uden skyld er det da et kæmpe slag for dem som hostingvirksomhed at blive hængt ud i en artikel der handler om tabt data..."Ahvs"

Pelle Söderling

Må nu indrømme jeg godt kan forstå de fortørnede brugere, jeg må da indrømme jeg også gemmer en del vigtige fakturaer og lign. der skal bruges til regnskabsbrug i min gmail - dermed ikke sagt at det ikke er dumt at stole så meget på sin udbyder, men tror det er ret naturligt så længe man ikke har oplevet det gå galt.

Christian Nobel

"En anden har brugt en SOL-mail til firmabrug og har mistet dokumenter og kvitteringer, der skulle bruges til momsregnskabet."

Det kan godt være man kan klandre Eniro for at miste data, men der må altså også være et personligt ansvar.

Og det personlige ansvar går nu en gang på ikke at være så naiv at man ikke tager sine egne forholdsregler når noget er gratis - og at forlade sit firmas mails på en gratis mailservice og endda ikke tage backups er imo direkte dumt.

Chano Andersen

Og det personlige ansvar går nu en gang på ikke at være så naiv at man ikke tager sine egne forholdsregler når noget er gratis - og at forlade sit firmas mails på en gratis mailservice og endda ikke tage backups er imo direkte dumt.

Nu melder historien jo ikke noget om hvor længe omtalte mails havde ligget i indbakken... Det kunne jo ske den var nyligt ankommet, og brugeren ikke lige havde nået at printe den ud?

Christian Nobel

Nu melder historien jo ikke noget om hvor længe omtalte mails havde ligget i indbakken... Det kunne jo ske den var nyligt ankommet, og brugeren ikke lige havde nået at printe den ud?

Det er tilladt at læse artiklen:
"En anden har brugt en SOL-mail til firmabrug og har mistet dokumenter og kvitteringer, der skulle bruges til momsregnskabet."

Brugen af flertalsform tyder ikke just på at det bare lige er en enkelt nyankommen mail der er tale om.

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017
Jobfinder Logo
Job fra Jobfinder