Opdateringsgaranti til Android-telefoner smuldrer

Illustration: Android Logo
Mobilproducenterne annoncerede i maj, at de ville sikre, at alle nye telefoner ville få de nyeste versioner af Android i mindst halvandet år efter lanceringen. Men det løfte ser ud til at smuldre.

Når nyslåede ejere af en Android-telefon forlader butikken med deres nye telefon, ved de ikke, om de kan få glæde af kommende opdateringer af mobilstyresystemet. Hidtil har det været op til mobilproducenterne og i visse tilfælde teleselskaberne at sørge for at lave opdateringer til de forskellige modeller.

Et nyt samarbejde annonceret i forbindelse med Google I/O-konferencen i maj skulle gøre op med gætteriet. De store mobilproducenter forpligtede sig til at sørge for opdateringer af Android til alle nye modeller i mindst halvandet år.

Men det løfte ser nu ud til at smuldre, skriver PC Magazine. Seks måneder senere er det i praksis kun Sony Ericsson, som har annonceret en opdatering til den nyeste version af Android til alle de nye mobiltelefoner lanceret siden maj.

For brugerne betyder det, at man ikke kan være sikker på, at den nyindkøbte mobiltelefon vil få glæde af de nye funktioner i den nye Ice Cream Sandwich-version af Android.

De fleste af de mobilproducenter, som PC Magazine har kontaktet, har kun planlagt opgraderinger til udvalgte modeller af de nye Android-telefoner.

Problemet med de manglende opdateringer skyldes hovedsageligt, at Android-telefonerne er meget mere forskellige rent hardwaremæssigt, end eksempelvis Apples iPhone og telefoner med Windows Phone 7, hvor alle nyere modeller får opgraderingerne inden for kort tid.

Ifølge Tested.com får mobilproducenterne først adgang til den nyeste version af Android, når Google frigiver den til alle og enhver. Det er kun den udvalgte producent af udviklernes reference-telefon, Nexus, som får adgang til den nye version før den generelle frigivelse.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (56)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Svend Eriksen

Jeg ville godt nok føle mig snydt, hvis jeg købte en ny telefon til flere tusinde og så fandt ud af, at den efter et halvt år ikke kunne få den nyeste version af OS'et.

Det hjælper nok ikke ligefrem på den dårlige brugertilfredshed som Android bakser med. :(

  • 5
  • 21
Peter H. Rankin Hansen

Jeg har flere Android enheder, og må konstatere at Android føles meget råt og ufærdigt, uanset om vi taler 2.3.6 på en mobil, eller 3.2.1 på en tablet.

Brugeroplevelsen ved Android er hakkende og uoverbevisende og de fleste af de medfølgende Android programmer virker nærmest som rå prototyper, der i den grad mangler finish og faciliteter.

Havde jeg råd, skrottede jeg alle Android enheder og skiftede, på trods af alle de sygelige restriktioner fra Apples side, til iOS, der er langt, langt bedre gennemarbejdet.

  • 7
  • 18
Mads Holme

Den artikel er nu ikke hel sand, samsung har offentligjort hvilke mobiler der får ics,lg, htc lige så.. det er jo op til brugerne at vælge en producent der opdatere deres mobiler længere. Hvis en producent ser det koster salg, ikke at supporter sit produkt i mere end 6 mdr, så gør de self ikke det. Ellers kan man jo købe en rigtig google mobil. Angående hakkende oplevelser, så er det typisk ikke et android problem, men f.eks. en producent der ikke har lavet ordenlige drivere til deres produkt osv. Så ja det er langt mere enkelt bare at købe en ios device fordi man ved hvad man får, hvor imod med android skal man altså lige lave lidt ben arbejde før man køber. Men come on, de fleste skifter jo mobil hver år eller hvor andet år, så hvor stort er problemet lige angående updates når det kommer til stykket... men det er jo det eneste kort ios fans har at bruge over for android.

  • 11
  • 5
Jakob Damkjær

men det er jo det eneste kort ios fans har at bruge over for android.

men selv om det er ret patenterligt forkert den statement men lad nu det ligge, så er det nu et ret godt kort iOS har der...

for check den her

http://theunderstatement.com/post/11982112928/android-orphans-visualizin...

iPhones er opdateret til seneste version af iOS 3 år efter release.

og hvad er den vigtigste regel i IT sikkerhed ?.... jup rigtig nok hold systemet opdateret.

Desuden så gør fragmenteringen i android på software siden alting meget værre fra et QA synspunkt.
For hvis google bare havde sat sig på opdateringen og det var det som Android Update Alliance skulle fikse, men nu kommer opdateringer drypvis hvis producenterne eller opratørene finder tid til det i kalenderen mellem at optimere deres gfx drivere til flash, at opdatere deres addons til den seneste version af android på alle deres modeller (jup like thats gona happen (job opslag: Samsung søger programøre til at opdatere software til produkter som der aldrig kommer til at blive nogen kommerciel succes (fordi de er 8 måneder gamle)... vi lover at i bliver totalt priotere indenfor virksomheden og alle vil se op til jer... NOT... best job ever, eller evt det arbejde du bliver sat til efter du blev lidt for venlig med chefens datter til julefrokosten).

Men endnu et kuldsejlet projekt hvor der er massere af løfter og varm luft men når virkeligheden kommer tilbage så er der ikke så meget i det. All according to plan... det der ikke blev beskrevet da det startede ved google I/O var den der detalje med hvem der skulle betale for gildet... og det er altid en god måde at begrave projekter på...

Kombinationen af "Google, Where The Best Of Everything Is Perpetually 6 Months Away" og "Over Promise - Under Deliver"
http://tumblr.com/ZEMtbyDUD-jJ

  • 6
  • 14
Svend Eriksen

Men come on, de fleste skifter jo mobil hver år eller hvor andet år, så hvor stort er problemet lige angående updates når det kommer til stykket... men det er jo det eneste kort ios fans har at bruge over for android.


iPhone 3gs er stadig en af de bedst sælgende telefoner, og det kunne jo skyldes at iOS bliver ved med at virke rigtig godt, og at iPhones bliver opdateret til nyeste versioner af iOS. Men det er nok rigtigt, at med Android bliver man hurtigere nødt til at skifte, og det er jo smart for producenterne, for så sælger de jo flere telefoner. :)

  • 7
  • 8
Marc Munk

Tja... Jeg synes nu der er en del der klager over at telefonen lagger en del efter de har smidt iOS5 på 3gs'eren. Det er så heller ikke nødvendigt at købe en ny android telefon særlig ofte. Hvis man har købt en wildfire eller tilsvarende kan det være nødvendigt men hvis man tænker sig om og køber en mobil fra nexus serien får man opdateringerne ret hurtigt ellers kan man som jeg har gjort i dag på min nexus s opdatere den manuelt.

  • 5
  • 4
Michael Lykke

Jeg har et af de mindste Android-apparater og jeg kan ikke genkende din oplevelse. Du kan selvfølgelig altid overbebyrde apparatet, men det kan du også med en kraftig computer.


Jeg har en håndfuld Android enheder liggende på mit bord og jeg kan nemt genkende problemet med hakkende animationer, generelt et "choppy" UI og det er både på lowend såvel som highend telefoner.

  • 5
  • 5
Thomas Vestergaard

Angående hakkende oplevelser, så er det typisk ikke et android problem, men f.eks. en producent der ikke har lavet ordenlige drivere til deres produkt osv.


Wait - what???
Så manglende kvalitet i driverne er ikke et Android problem? Forestiller du dig, at brugerne selv skal lave dem? Eller Microsoft?

Jeg vil gå så langt, som at medgive, at det ikke er Googles skyld - men derfor er det da stadig i høj grad et Android problem.

  • 3
  • 3
Marc Munk

Er det nødvendigt med et 'kort' mod folk der benytter sig af et andet mærke når det kommer til mobiltelefoner?

Er det i virkeligheden ikke blot bedre at være tilfreds med det køb man har gjort eller ihvertfald at få det bedste ud af købet. Jeg er hamrede godt tilfreds med min nexus s og jeg forventer at skifte den ud med en galaxy nexus når det bliver tid til at skifte den. Android passer godt til mit brugsmønster. Andre har den samme oplevelse med iPhones og fred være med det. Det er jo også folk der har direkte modsatte oplevelser af mig på android siden og folk der er hamrende utilfreds med iPhone.

  • 4
  • 0
Marc Munk

Jeg tror jeg har været her for længe til at blive kaldt for ny.. :)

Og jo jeg mener godt man kan have en fornuftig debat blandt vokse mennesker her på siden selvom det er en artikel om smartphones.

Jeg skal ikke sige mig for go' til selv at have smidt brænde på bålet, men jeg kan vel ikke andet end holde mig fra at gør det igen fremadrettet for, at gøre mit til en sober debat.

  • 1
  • 0
Baldur Norddahl

Og just som vi skriver dette kom der en opdatering til min HTC Desire HD. Desværre kun til Android version 2.3.5 og HTC Sense version 3.0.

Nu med en 3D brugergrænseflade som standard.

Forresten har man længe kunne installere tredieparts 3D brugergrænseflader, der som bieffekt fjerner de der "choppy" oplevelser i UI'et.

Der er et par ændringer hvor man tænker, det der ændrede de for at undgå nogle trivielle patenter fra Apple. For eksempel er der nu en anderledes låse-op metode, som er længere fra Apples "slide to unlock".

  • 2
  • 0
Michael Lykke

Forresten har man længe kunne installere tredieparts 3D brugergrænseflader, der som bieffekt fjerner de der "choppy" oplevelser i UI'et.


For det første er det langt fra optimalt at det er nødvendigt at installere tredjeparts software bare for at løse et problem der slet ikke burde være der fra starten.
Ligeledes handler det heller ikke kun om animationer men om generelt "lag" i UI'et - Selv ved en simpel scroll på en liste kan det opleves på highend telefoner som Samsung Galaxy S II, Sony Ericsson Arc m.fl.

Enten har Android virkelig seriøse problemer med performance eller også skyldes det at UI tråden i OS'et kører med for lav prioritet. Det sidste giver ikke mening når problemet eksistere selv når der ikke kører andet end en enkelt applikation på enheden.

Jeg skal dog ikke kunne sige om problemerne er løst i Android 4.0, men de eksistere absolut i alle tidligere versioner og de er ikke svære at få øje på hvis man sammenligner med fx iPhone 4.

  • 1
  • 1
Flemming Jacobsen

@Peter Hansen
Det kan jeg så slet ikke genkende. Den eneste android telefon jeg har haft der ikke føltes færdig og decideret var noget skrammel var LG'2 Optimus 2x før at den fik Gingerbread. Alle de andre telefoner har kørt perfekt uden problemer og har ikke "føltes halvfærdige eller rå". Lyder mere som om at du er en Apple Fanboy der bare ikke har råd til apple og skal brokke dig ;).

Herregud, Apple har da nogle fordele, men skulle dælme aldrig selv have sådan noget skrammel medmindre det var noget jeg fik udleveret i forbindelse med arbejde fx.

@Michael Lykke

Sjovt du snakket om Lag, havde ikke noget på min daværende HTC Desire, og heller ikke på min Galaxy S2 det første lange stykke tid jeg havde den. Nu her er der kommet en lille antydning af det "en gang i mellem", men er 100% sikker på at det skyldes alt det jeg har installeret på den. Lidt ligesom at en Windows 7 på en PC heller ikke bliver ved med at være lige så hurtig som den var da den blev frisk installeret.

  • 4
  • 0
Michael Lykke

@Flemming - Både den gamle HTC Desire, Samsung Galaxy S II, Sony Ericsson Arc, LG Optimus 2X m.fl. har problemet... Også out-of-the-box. Jeg oplever det lige nu hvor jeg tester en applikation der er under udvikling - Det er den eneste applikation der er installeret på enheden og på en forholdsvis simpel liste oplever jeg tydelig UI lag på alle Android enhederne mens på en iPhone 4 og 4S er der ikke den mindste antydning af lag til trods for at funktionaliten er implementeret identisk på tværs af platformene.

Det er virkelig frustrerende at opleve når man sidder og tester en ny applikation og jeg håber virkelig at Google har fået styr på det i Android 4.0 eller at det sker snart. Brugeroplevelsen og et "responsive UI" er så vitalt for en mobil enhed som en smartphone at det problem skal løses i en fart - Det er mig en gåde hvordan det kan fremkomme på telefoner med dual-core 1.2 ghz processorer.

  • 1
  • 1
Flemming Jacobsen

@Michael Lykke

Kan godt genkende det udsagn. Har som sagt selv haft en LG O2x og den var ikke synderligt godt, men kunne da se rundt omkring at "min" dog ikke hørte til de værste.

Men du understreger en af mine nøglepunkter med Apple vs alle andre. Apple har fingrene med i alt, hardware, software etc. Ergo er det meget nemmere for dem at sætte sig ned og sætte en række krav og få det hele til at gå op i en større enhed. Ergo derfor spiller det bare lige den lille smule bedre.

Android, Windows etc på den anden side er bare et OS lag der skal kunne kører på en hel "hær" af blandet hardware og kører godt. Alt andet lige er det en meget meget større udfordring at få det regnestykke til at gå op. Hvilket i nogle tilfælde leder til lag og andre uhensigtigheder. Havde personligt lidt håber på at Google tog et mere personligt tiltag i Motorola da de købte det, og derved basalt gøre for Android hvad Apple gør for iOS.

Men at der findes de her "problemer" er jo også langt langt hen af vejen procenternes egen skyld idet at de har alle de der lorte skins og alt muligt andet skrammel de vil fylde på deres telefoner. Skrammel som mang gange forringer oplevelsen i større eller mindre grad. Hvis at HTC, Samsung, SE, Motorola etc tog sig sammen og "gad" så tror jeg sagtens folk kunne få den samme EUPE ud af deres gDevice som folk med iDevices

Når det så er sagt så foretrækker jeg selv Android over iOS, men er dog ikke bleg for at indrømme at Apple på nogle punkter har fat i det rigtige, og at jeg slet ikke er enig med dem på nogle andre :).

  • 5
  • 0
Flemming Seerup

Det er ganske enkelt ikke korrekt. Efter jeg fik 2. update på min gamle Galaxy S, oplevede jeg ikke lag, og på min Galaxy S II har jeg aldrig oplevet det.

Hvis man bruger en HTC Wildfire eller Tattoo, er det en helt anden sag, og telefonerne er da også i en helt anden prisklasse.
HTC Desire burde ikke have det, men har ikke haft en sådan dims i hånden.

  • 0
  • 0
Jakob Damkjær

har opdateret en 3GS til 5 det virker super fint med den version af iOS. Den version som der var mange der havde problemer med var 4.0 på 3Geren.

Desuden hvis vi nu skal tage fat i flash og h.264 video...

4 out of 5 videos are encoded in H.264

http://gigaom.com/video/h264-80-percent-of-videos/

Så det det kommer ned til er om h.264 video bliver afspillet med hardware acceleration (HTML5) eller om h.264 video bliver afspillet meget resourceforbrugende i flash...

in other news WebM er rapporteret brugt til 2% af webvideo... I wonder why at der stadig ikke er ene eneste mobil enhed der har WebM hardware acceleration.... so odd.

  • 1
  • 3
Svend Eriksen

Apple har fingrene med i alt, hardware, software etc. Ergo er det meget nemmere for dem at sætte sig ned og sætte en række krav og få det hele til at gå op i en større enhed. Ergo derfor spiller det bare lige den lille smule bedre.


Det behøver ikke være så sort/hvidt som det. Windows Phone er et OS der kører på forskellige enheder, og har på en måde sat sig mellem Googles åbne og iOS' lukkede tilgang, men stadig fået et OS ud af det, der kan levere en meget hurtig og flydende brugeroplevelse.

Jeg tror Googles tilgang til problemet er, at man vælger lidt at ignorere problemet fordi man tror det løser sig selv når hardwaren bliver hurtig nok. Det mener jeg har nogle klare ulemper, idet det pt går meget ud over batterilevetiden, da de nye androidmodeller kræver hurtigere og hurtigere CPU og ofte dual core.

  • 2
  • 1
Michael Lykke

@Flemming - Vi er enig langt hen af vejen omend jeg ikke køber argumentet om at det handler om forskelligt hardware - Ikke i det omfang som nogen påstår. Hvis man kigger på tværs af de smartphones der er på markedet idag så er de faktisk ikke voldsomt forskelligt. Og Linux og andre OS'er har bevist at man godt kan lave noget der fungere på en masse forskelligt hardware uden det giver en dårlig performance.

Jeg er bange for problemet er begravet dybere i Android OS'et end bare nogle dårlige drivere.

På samme måde som du foretrækker Android men ser nogle gode ting ved iPhone, så har jeg det på den omvendte måde. Der er nemlig gode og dårlige ting ved begge platforme - Jeg mener bare at iOS fortsat ligger markant foran Android på den samlevede helhed.
Android er fortsat plaget af alt for mange problemer med manglende opdateringer, laggy UI, for mange komplekse(og unødvendige) indstillinger, et dårligt app market m.m. Men jeg har stort interesse i at platformen bliver bedre da jeg kun ser det som en god ting at der er flere solide platforme at vælge imellem.

  • 1
  • 2
Michael Lykke

Det er ganske enkelt ikke korrekt. Efter jeg fik 2. update på min gamle Galaxy S, oplevede jeg ikke lag, og på min Galaxy S II har jeg aldrig oplevet det.

Hvis man bruger en HTC Wildfire eller Tattoo, er det en helt anden sag, og telefonerne er da også i en helt anden prisklasse.
HTC Desire burde ikke have det, men har ikke haft en sådan dims i hånden.


Jeg kan garantere dig for at det er 100% korrekt. Jeg sidder dagligt og udvikler og tester mobilapplikationer så jeg har dagligt alle disse enheder i hænderne og jeg kan, uden de store udfordringer, replikere problemerne.

Så snart jeg kan finde lidt tid i den her meget travle periode så skal jeg med glæde lave en lille video der demonstrere forskellen - Så kan vi vel én gang for alle få fastslået at der er tale om fakta.

  • 1
  • 3
Svend Eriksen

Hvis man bruger en HTC Wildfire eller Tattoo, er det en helt anden sag, og telefonerne er da også i en helt anden prisklasse.
HTC Desire burde ikke have det, men har ikke haft en sådan dims i hånden.


Men burde det være sådan, at de billigere modeller man lancerer viser at de er billige ved at køre elendigt? Der er vel ingen som ville tolerere et fjernsyn der kun viste 12 fps, uanset at det var billigt.

Er det ikke snarere sådan, at det er de billigere androidmodeller som forstærker androids problemer, så de bliver tydelige for enhver? Jeg har set nogle af de dyrere androidmodeller og leget med dem, og jeg kunne ret tydeligt se at de ikke kørte nær så flydende som iOS og WP, men det bliver kun tydeligere som man bevæger sig ned ad hardwarestigen.

Selv den billigste WP model kører fuldkommen flydende, så hvorfor gør de billigste androidmodeller ikke det samme?

  • 4
  • 2
Nikolaj Brinch Jørgensen

Er det ikke snarere sådan, at det er de billigere androidmodeller som forstærker androids problemer, så de bliver tydelige for enhver? Jeg har set nogle af de dyrere androidmodeller og leget med dem, og jeg kunne ret tydeligt se at de ikke kørte nær så flydende som iOS og WP, men det bliver kun tydeligere som man bevæger sig ned ad hardwarestigen.


Jo det er.
F.eks. iPhone 3GS som nu er 2,5 år gammel og kører 600 MHz med 256 Mb RAM, kører iOS 5.0.1 fint. Jeg er heller ikke kommet forbi spil der ikke afvikles med den hastighed som iPhone 4 eller 4S afvikles med (der kan være noget i detaljegraden i grafikken som bliver ændret i forhold til platformen, men det kan Android jo også gøre).

Android problemerne ligner de problemer Java havde i de tidlige version med performance, hvor specielt Swing applikationer var utåleligt langsomme. Indtil der blev pustet økonomi i at gøre noget ved problemet. Er det nu vi ser problematikkerne omkring Googles fravalg af JVM til fordel for deres egen Dalvik, og at det altså tager tid at få skruet en god VM sammen, som kan performe rigtig godt på tværs af platforme?

  • 2
  • 3
Jacob Nordfalk

Jeg oplever det lige nu hvor jeg tester en applikation der er under udvikling - Det er den eneste applikation der er installeret på enheden og på en forholdsvis simpel liste oplever jeg tydelig UI lag på alle Android enhederne mens på en iPhone 4 og 4S er der ikke den mindste antydning af lag til trods for at funktionaliten er implementeret identisk på tværs af platformene.

Du bør ikke implementere det identisk på tværs af platformene.

Har jeg forstået iOS korrekt sker afvikling af GUI i en højtprioriteret realtidstråd. Det betyder at app'en stort set intet CPU får når brugeren scroller. Det kan ses ved at f.eks. ved ast browseren ikke renderer nye områder når man scroller før scrollningen er færdig. Til gengæld behøver du ikke bekymre dig om hvorvidt din listekode kører hurtigt nok.

På Android bruges derimod det goe gamle designmønster med GUI-tråden: Al GUI afvikles i ÉN tråd, både visning/scrolling og forberedelse af de ting der skal vise. Det giver langt simplere kode, men det er afgørende i Android at tænke sig om når man programmerer listefunktioner.

Et tip er her:
http://developer.android.com/training/improving-layouts/smooth-scrolling...

Et andet tip er at tænke over hvilken baggrund man bruger.

Jeg har selv prøvet at gå fra forfærdelig til fantastisk performance ved at kigge mine ListViews/ListActivities efter i sømmene.
Hvis du vil så send evt noget kode til mig (jacob.nordfalk@gmail.com) så vil jeg gerne bruge lidt tid på at se på det.

  • 1
  • 0
Jacob Nordfalk

(beklager dobbeltpost, havde redigeret indlægget men kunne ikke gemme)

Jeg oplever det lige nu hvor jeg tester en applikation der er under udvikling - Det er den eneste applikation der er installeret på enheden og på en forholdsvis simpel liste oplever jeg tydelig UI lag på alle Android enhederne mens på en iPhone 4 og 4S er der ikke den mindste antydning af lag til trods for at funktionaliten er implementeret identisk på tværs af platformene.

Du bør ikke implementere det identisk på tværs af platformene.

Har jeg forstået iOS korrekt (ret mig gerne, iOS-kloge herrer) sker afvikling af GUI i en højtprioriteret realtidstråd. Det betyder at app'en stort set intet CPU får når brugeren scroller. Det kan ses ved at f.eks. ved at browseren ikke kan rendere nye områder når man scroller før scrollningen er færdig. Til gengæld behøver man som programmør ikke bekymre sig så meget om hvorvidt ens listekode kører hurtigt nok.

På Android bruges derimod det goe gamle designmønster med GUI-tråden: Al GUI afvikles i ÉN tråd, både visning/scrolling og forberedelse af de ting der skal vise. I visse tilfælde bliver det vigtigt at tænke sig godt om når man programmerer listefunktioner. Der skal simpelt hen ske så lidt som muligt (herunder ingen indlæsning af resurser eller dekodning af bitmaps) synkront i GUI-tråden under listevisningen.

Et andet tip er her:
http://developer.android.com/training/improving-layouts/smooth-scrolling...

Et tredje tip er at tænke over hvilken baggrund man bruger. Jeg har selv prøvet at gå fra forfærdelig til fantastisk performance ved at kigge mine ListViews/ListActivities efter i sømmene og få luget ud i baggrundene.

Hvis du vil så send evt noget kode til mig (jacob.nordfalk@gmail.com) så vil jeg gerne kigge lidt på det.

  • 1
  • 0
Jacob Nordfalk
  • 2
  • 0
Michael Lykke

Det tror jeg ikke du skal regne med de er, men der kommer mere og mere fokus på at give programmørene vejledning i hvordan man opnår en smooth brugerflade.


Det er fint at give udviklerne vejledning, men det ændre ikke på det faktum at det er et grundlæggende problem med Android og ikke udviklerne.
Moderne smartphones har så mange ressourcer at det burde være en smal sag at undgå den form for lag som Android udviser - At påstå det er app-udviklernes skyld er simpelthen fejlplaceret.

  • 1
  • 4
Jacob Nordfalk

At påstå det er app-udviklernes skyld er simpelthen fejlplaceret.

Det syns jeg heller ikke der var nogen der gjorde?

Man kan jo have fokus mange andre steder end på silkeblød rulning i lister. Hvis man har fokus der skal man tænke sig om.

Der er nutildags kommet meget fokus på silkeblød rulning, men det var ikke særligt vigtigt for mig - eller for de fleste andre Androidudviklere - for et par år siden.

Nu har du jo ikke reageret på tilbuddet om at få kigget på din liste, men jeg har rettet et eksempel til så man kan lege lidt med de ovennævnte teknikker. Det ligger her:

http://code.google.com/p/android-eksempler/source/browse/trunk/AndroidEl...

(lignende eksempler også findes andre steder)

Hilsen Jacob

  • 2
  • 0
Michael Lykke

Det syns jeg heller ikke der var nogen der gjorde?


Det synes jeg der bliver lagt op til når du snakker om at det er udviklerne der skal have bedre vejledning. Det bør ikke være nødvendigt for udviklerne at skulle bruge en masse tid på optimering for at få en normal app til at performe fuldstændig smooth på en 1+ ghz processor.

Nu har du jo ikke reageret på tilbuddet om at få kigget på din liste, men jeg har rettet et eksempel til så man kan lege lidt med de ovennævnte teknikker. Det ligger her:


Nej, jeg har ikke taget imod tilbudet fordi det er ikke nødvendigt - Det drejer sig ikke om at vi ikke kan finde ud af at lave en liste eller lign. Det drejer sig om at Android har nogle helt konkrete problemer der bevirker at det "lagger", ofte selv ved helt almindelig ting som simple lister, scrollviews m.m.
Det jeg nævner er bare det seneste eksempel jeg kunne komme på, men der er mange mange flere af dem. Jeg lavede bl.a. en lille test - Et simpelt scrollview med ca. 15 PNG baserede knapper - På iPhone kan jeg scrolle lige så tosset jeg vil frem og tilbage uden den mindste tøven, mens jeg på Android oplever tydeligt lag selv ved moderat hastighed.
Hvis OS'et ikke engang kan klare så simpel en opgave ved brug af de standard UI elementer OS'et stiller til rådighed så foreligger der et helt konkret problem med platformen. Et problem der bør kigges på af forskellige årsager, ikke mindst det økonomiske i en længere udviklingstid på platformen for at håndtere dårlig performance med selv simple layouts.

  • 0
  • 5
Heine Andersen
  • 5
  • 2
Michael Lykke

@Heine

Siden hvornår er det at konstatere fakta og diskutere problematikkerne, blevet at whine? Hvis du virkelig ikke har noget at byde ind med så undlad at sig noget.

For det første er jeg udemærket bekendt med de teknikker Jacob nævner, for det andet kan jeg ikke bare aflevere en virksomhedskode til en ukendt tredjepart og for det tredje så løser det ikke problemet - Problemet ligger ikke i koden, men i platformen.

Vi kan vel hurtigt blive enige om at Google kender deres egen platform godt nok til at vide hvordan de koder deres apps bedst muligt - Men når man så kan opleve "lag" i deres egne apps, såvel som rigtig mange andre apps fra selv de helt store navne så kan vi vidst roligt konkludere at problemet ikke er måden vi benytter en liste på.
I øvrigt strækker den type performance problemer sig til meget andet end bare lister.

  • 2
  • 5
Svend Eriksen

Fokus bliver forsøgt fjernet fra det centrale i diskussionen, nemlig at der ser ud til at være noget i Android, der gør det ude af stand til at køre flydende.

Problemet er jo ikke kun på 3. part apps, men ligger i selve OS'et - f.eks. når man scroller på en liste, eller pinch zoomer. Det er altså ikke noget som kan tørres af på dårlige app udviklere.

Som tidligere nævnt så virker det som om Google forsøger at lade hardwaren arbejde sig ud af problemet, men det har en stor ulempe bare at bygge telefoner med hurtigere hardware - især batterilevetiden som er helt essentiel for en god brugeroplevelse.

  • 1
  • 3
Svend Eriksen

Gør det ondt når du læser det her ?

https://plus.google.com/112599748506977857728/posts/PLAaEFy1fNa


Nej, ikke mere end når jeg læser det her: http://www.buzzfeed.com/daves4/12-extremely-disappointing-facts-about-po...

Vi diskuterer jo ikke om Android er udbredt, men om det kører ordentligt. Ting kan godt stinke selvom det er meget populært - det kan man bare tænde for TVet en fredag aften for at blive bekræftet i.

  • 2
  • 4
Nikolaj Brinch Jørgensen

https://plus.google.com/u/0/105051985738280261832/posts/XAZ4CeVP6DC


Android er ikke single-threaded.
Android kører UI tråden i main tråden, nøjagtigt som Javas forskellige UI toolkits (AWT, Swing). Fejlen folk nok oftest går, er at afvikle applikationskoden i denne main tråd, da det er default.
Måske Google skulle have brugt lidt mere energi på at designe den del af deres SDK, i stedet for hovedløst at kopiere mareridtet fra SUN.

  • 1
  • 0
Jacob Nordfalk

Jeg lavede bl.a. en lille test - Et simpelt scrollview med ca. 15 PNG baserede knapper - På iPhone kan jeg scrolle lige så tosset jeg vil frem og tilbage uden den mindste tøven, mens jeg på Android oplever tydeligt lag selv ved moderat hastighed.

Den lille test ku du måske så lægge et sted så man ku se den?

Jeg benægter i øvrigt slet ikke at ting 'lagger' engang imellem på Android. Det gør de desværre. Jeg synes bare ikke det er så slemt.

Man skal tænke på at iOS er bygget op med 'hysterisk' fokus på lækker, flydende, brugergrænseflade etc. Det har altid været Apples varemærke.
Og det viste sig så at gøre iPhone så populær at alle andre er fulgt med.

Nu her 5 år senere er silkeblød, flydende brugergrænseflader så blevet normen, og jeg er glad for at Apple har vist vejen derhen.

Men det var altså ikke åbenbart ved Androids fødsel at en flydende brugergrænseflade sku være den afgørende parameter som hele systemet skal bygges efter. De har gjort sig umage for at opnå det (hvor windowstelefoner så bliver nærmest til grin), men arkitekterne bag Android gik ikke gået så langt som Apple og gav alle programmer to tråde fra fødslen, en højprioritetstråd som håndterer GUI (på bekostning af applikationstråden), med de komplikationer det giver, forbud mod at mere end ét program kører ad gangen etc etc. (igen må iOS-specialister rette mig. ja, jeg ved forbuddet senere er hævet og der i dag godt kan køre mere en en app ad gangen på ios).

På Android blev ting som fleksibilitet, multitasking etc vægtet lige så højt som flydende brugergrænseflade. På iOS er multitasking hæftet på senere hen og fleksibilitet er bevist fravalgt.

Apple syns alligevel ikke om at man kan bruge andre markeder, hjemmeskærme, erstatte standardbrowseren og den slags ting, det ligger i filofien at man skal gå ind på præmissen om at ting gøres på én måde, og den har Apple valgt for en. Og det virker faktisk en som om mange synes det er en god præmis for mange, selvom det ikke er det for mig.

Så ja, hvis man skal lave en flydende, moderne lækker brugergrænseflade skal man sikkert arbejde mere for den på Android end man skal på ios. Jeg synes dog også at jeg hører mine ios-bekendte brokke sig over forskellige ting en gang imellem.

Så ja, jeg indrømmer gerne at det hakker en gang imellem. Men det fungerer fint for mig, og der er andre fortrin ved Android, såsom fleksibilitet og åbenhed som gør at jeg foretrækker dette styresystem.

  • 3
  • 0
Niklas Johansson

Heine: Om det gør ondt at læse er måske ikke så smart sagt... jeg scrollede kun meget kort ned i kommentarerne før denne dukkede op:

"I am too am an Android user and huge fan of the operating system...but my only issue is the OS upgrade....I just bought a new device couple of months ago..and now am sure that there is no way I can update the OS...unless I root it and risk bricking my phone....Andy please fix this..and find a way so that user can easily upgrade their phone...."

Og så nogle andre lignende men lidt mere i tråd med resten af diskussionen:

"Great, can we get one that doesn't suck? I'm on my third Android device, and between memory leaks, crashes, and robo-dialing... I'm sick of it. I've tried the Epic, the MyTouch4g, the G2X. The next time I buy a phone, I'll be off to a better operating system."

"Cheap Android phones are horrific, not worth wasting your money on that crap.

To get anything decent you have to spend pretty much the same amount for an iPhone. I've gone through enough with Android, I'm fed up with rooting and tweaking to get things to work the way I want them to, in iOS they JUST work without having to do anything.

I was always an Android guy, I love Google, I love the company. I bought a 4S outright a week ago and it's probably the best and least frustrating choice I've ever made compared to my previous $500+ Android and a few other cheaper models. While I'm trying to get things done at work, in the car, and visiting clients, I don't want stuff ups or hiccups, I just want the fucking thing to work.

This is where the iPhone has proven to be far more reliable, it's more costly but far more worth it."

og så en jeg synes var lidt sjov :)

"That means 650,000 devices a day that will never get updated beyond the version that came stock on the device."

Hvilket alt i alt kun bekræfter den problemstilling som artiklen belyser, og som jeg personlig synes er dybt kritisabelt. Efter Desire HD kommer jeg ikke tilbage til Android før de formår at lave om på deres legetøjs styresystem, eller holder producenterne i kortere snor så de ikke kan blive ved med at pisse deres kunder op og ned af ryggen. Efter at have prøvet både Android og iOS, forstår jeg virkelig ikke hvorfor folk stadig foretrækker Android. Må simpelthen være fordi de ikke har prøvet andet, eller fordi de er nået en tilstand som ellers kun har været reserveret hardcore Apple fanboys, samt religiøse sekter rundt om i verdenen. Er ligesom når folk sidder og kritiserer Apple's computere, men samtidig aldrig ville bruge Linux. Hvis man virkelig er så stor fan af Open Source og åbne systemer, hvorfor gælder den holdning så kun deres mobile enheder, og hvorfor er man så bleg for at indrømme at den lille plastik mobil man holder i hånden bare ikke er den bedste, men stadig har lang vej endnu? Android har potentialet til at være det bedste system, tak Google, men som i den grad lider under alle de legetøjs producenter der anvender det på deres enheder. Det lyder måske meget nedladende at kalde det legetøjsproducenter, men jeg var i den grad opstemt da jeg fik min Desire HD, over at jeg nu skulle prøve Android af, og virkelig opleve det... og jeg tror aldrig nogensinde jeg er blevet skuffet så fælt i mit liv. Ikke engang Vista skuffede mig så meget.

  • 1
  • 2
Anders Rosendal
  • 1
  • 2
Niklas Johansson

En af mine venner har Xperia Arc fra Sony Ericsson, og er lige så utilfreds, på trods af at han at skiftede fra en iPhone fordi han er blevet meget utilfreds med Apple af forskellige grunde, men han er blevet mere harm nu hvor han har oplevet at iOS er det mest stabile og tilfredsstillende af de to. Skal jeg så også holde mig fra SE også? Ligeså har jeg en anden ven som også er meget utilfreds med sin LG, og har haft mange af de samme problemer med sin Optimus som jeg havde med min Desire HD. Skal jeg så også holde mig fra LG? Sådan kan man jo fortsætte. Jeg er dog af den overbevisning at hvis der er nogle af de nuværende producenter af Android enheder, som tager det bare en smule seriøst må det være Samsung. Ikke fordi jeg på nogen måde har prøvet en Samsung telefon, men fordi deres fjernsyn og pc monitors er lækre og de har en fantastisk support på disse produkter. Så jeg har et lille håb om at Samsung kan vise vejen sammen med Google om hvordan man laver en ordentlig Android enhed som rent faktisk er værd at bruge de 4-5k på. Indtil da, holder jeg mig til iOS evt WP.

Men for at vende tilbage til artiklen: Mener du så at det på nogen måde er retfærdigt at folk der har betalt 2-5k for deres android enheder ikke engang af normale veje kan få ICS på deres telefon? og at der samtidig skal gå SÅ lang tid før de kan? Altså uden brug af 3. partsprogrammer.

Kan simpelthen ikke forstå hvorfor Google ikke kommer med en udmelding på det her punkt. Det må da i den grad ramme deres selvforståelse, at folk betaler så store summer for mobiler med deres styresystem, og så ikke får tilbudt at kunne køre den nyeste version af styresystemet, eller modtager regelmæssige vigtige opdateringer. Det er jo på ingen måde heller et godt udgangspunkt for udviklere af apps til Android, at styresystemet findes i SÅ mange forskellige versioner på SÅ mange forskellige enheder.

  • 1
  • 1
Venligst Slet Min Bruger

Men for at vende tilbage til artiklen: Mener du så at det på nogen måde er retfærdigt at folk der har betalt 2-5k for deres android enheder ikke engang af normale veje kan få ICS på deres telefon? og at der samtidig skal gå SÅ lang tid før de kan? Altså uden brug af 3. partsprogrammer.

Baseret på mine dagligdagsoplevelser, så tror jeg faktisk langt størstedelen af smartphone-køberne er fløjtende ligeglade. Et slag på tasken, så er halvdelen af de iPhones mine kolleger har ikke opdaterede til iOS5. Dem jeg kender der har Android-telefoner aner intet om, hvad styresystemet hedder og at der er kommet nyere versioner af det.

Jeg tror det er en udpræget nørdting at gå op i den slags :)

  • 2
  • 0
Michael Lykke

@Thomas - Det taler desværre mod statistik og erfaring fra tidligere versioner af iOS.

iOS 5 udkom den 12. oktober og allerede den 9. november kunne flere medier rapportere om at op mod 40% af iPhone brugerne havde opgraderet til iOS 5. (fx http://www.idownloadblog.com/2011/11/09/ios-5-adoption-rate/)
iOS har altid været præget af en meget hurtig opgraderingshastighed til ny version.

Men kigger man derimod på Android så ser det helt anderledes ud - Her går der utrolig lang tid før der bliver opdateret og en voldsom mængde enheder bliver aldrig opdateret - En del af dem fordi de ganske enkelt aldrig modtager flere opdateringer efter købet.

Dette er endnu et af de store problemer ved Android og én af de store fordele ved iOS. Ikke mindst som udvikler hvor man kan være ret sikker på at langt de fleste benytter den nyeste version eller versionen før.

  • 0
  • 0
Benny Højvælde

Jeg vil ikke sparke til Google/Android fordi at HTC/SE/Samsung/LG o.s.v. ikke gider opdatere deres gamle telefoner. Derfor er min nye mobil fra Google. Der er større chance for en længere opdaterings periode.

Hvis jeg som mobilfabrikant "ABCD" kontaktede Appel og sagde at jeg gerne vil købe en halv mill. licenser om måneden af IOS. Tror du så at Appel ville sælge. Nope for så skulle Appel holde øje med om ABCD nu opdaterer sine mobiltelefoner hvis den kommer en ny udgave af IOS. Appel har det næmt da de kun kommer med nyt hardware en gang om året.

Hvad angåer hakkeriet så har tyskeren ved siden af mig lige smidt hans iPhone 4S over i en stol sammen med en masser ukvemsord om at den gamle iP3 han havde før var bedre. (her skal bemærkes at jeg sidder i en lufthavn i Europa).

Glædelig Jul til alle

Benny

  • 2
  • 1
Jesper Lund Stocholm Blogger

Men for at vende tilbage til artiklen: Mener du så at det på nogen måde er retfærdigt at folk der har betalt 2-5k for deres android enheder ikke engang af normale veje kan få ICS på deres telefon? og at der samtidig skal gå SÅ lang tid før de kan? Altså uden brug af 3. partsprogrammer.


En lille anekdote herfra:

Jeg købte i foråret et SONY fjernsyn, og jeg opdagede efter noget tid, at SONY i deres guddommelige visdom har besluttet, at mit fjernsyn kan vise film i MPEG4 fra en USB-stick men "kun" MPEG2/AVC via DLNA fra en NAS. Det har voldt mig ret mange problemer at få filmene afspillet i god nok kvalitet i MPEG2/DLNA.

Derfor var jeg den anden dag forbi et SONY Center og bad om hjælp. Den venlige mand sagde, at de "nyere" fjernsyn fra SONY kunne afspille MPEG4 via DLNA. "Nyere?", spurgte jeg og sagde, at fjernsynet var fra februar 2011, men det var altså ikke "nok". Jeg spurgte så efter om der kom en opgradering eller lignende til TV'et og her var svaret, at det skulle jeg bestemt ikke regne med ... til et fjernsyn, der er 11 mdr gammelt.

Morale: det er sur røv - men det er ikke kun Google, der har problemer med opdateringer til hardware/software.

  • 4
  • 1
Log ind eller Opret konto for at kommentere