Efter kritik: Enhedslisten skifter Google Analytics ud med Piwik

Enhedslisten skifter nu Google Analytics ud med det gratis open source-alternativ Piwik. Skiftet kommer efter Version2's afsløring af, at partiet selv brugte det kontroversielle analyseværktøj efter at have kritiseret det i stærke vendinger.

I august 2011 rettede Enhedslisten heftig kritik mod Google Analytics. Det gav bagslag, da Version2 kunne afsløre, at partiet selv brugte Googles populære analyseværktøj. Nu har partiet ni måneder efter endelig fjernet Google Analytics fra sin hjemmeside.

Læs også: Enhedslisten vil forbyde Google Analytics, men bruger det stadig selv

I stedet bruger Enhedslisten nu Piwik. Et gratis open source analyseværktøj, man selv kan køre på en webserver med PHP og MySQL. På den måde undgår man, at tredjeparter overvåger brugernes adfærd på ens side. En praksis Enhedslisten mener, man bør lovgive imod for at give brugerne bedre mulighed for at beskytte sit privatliv.

Læs også: Enhedslisten stoler ikke på Google: Vil lovgive mod Analytics

Det har dog sin pris at beskytte netgæsternes privatliv.

»Der er lidt mere vedligeholdelse og administration ved at køre sit eget analyseværktøj, fordi det skal køre på en webserver for sig selv,« siger Enhedslistens hjemmesideansvarlige, Lars Gaardsøe, til Version2 og fortsætter:

»Det kan godt være ressourcekrævende, hvis man kører det på mange sider, fordi Piwik skal have det at vide, hver gang en besøgende bevæger sig rundt på siden.«

Google Analytics er derimod en gratis service, hvor Google stiller båndbredde til rådighed for de mange besøgende.

Piwik er ikke for alle

For Enhedslisten er det forholdsvis smertefrit at skifte Google Analytics ud med Piwik. Men Lars Gaardsøe tror ikke, at kommercielle hjemmesider lige så nemt kan droppe søgegigantens analyseværktøj.

»Google Analytics er blevet industristandarden inden for annoncering. Derfor vil annoncørerne gerne se, hvor mange sidevisninger og unikke brugere du har med Google Analytics og ikke igennem noget, som ingen kender. Der er blevet etableret en konsensus om, at det er den måde vi måler på, for det jo er ikke en eksakt videnskab,« siger Lars Gaardsøe.

Positivt overrasket over Piwik

Lars Gaardsøe er selv godt tilfreds med Piwik. Når analyseværktøjet er sat op på sin egen server, kan det implementeres med et lille stykke kode. Enhedslisten bruger selv Drupal til alle sine sider, og der findes et Piwik-modul, der gør det ekstra nemt at implementere.

Sådan ser brugergrænsefladen ud i Piwik

Han synes også, brugergrænsefladen i Piwik er mere overskuelig end Google Analytics'.

»Det virker som et utroligt gennemarbejdet produkt, og installationsprocessen gik glat. Det er endda oversat til dansk, hvilket Google Analytics ikke er,« siger Lars Gaardsøe.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (16)

Kommentarer (16)
Jeppe Toustrup

Der står følgende i artiklen:

»Der er lidt mere vedligeholdelse og administration ved at køre sit eget analyseværktøj, fordi den skal køre på en webserver for sig selv,«

Det forstår jeg ikke helt. Enhedslistens hjemmeside er lavet i Drupal, som er skrevet i PHP - det samme sprog som Piwik, derfor kan de fint køre på samme server - og ser også ud til at gøre det:

$ host www.enhedslisten.dk  
www.enhedslisten.dk has address 194.126.234.110  
$ host webstat.enhedslisten.dk  
webstat.enhedslisten.dk has address 194.126.234.110  
$ host 194.126.234.110  
110.234.126.194.in-addr.arpa domain name pointer enhedslisten1.dotserv.com.
Flemming Hansen

På den måde undgår man, at tredjeparter overvåger brugernes adfærd på sin side. En praksis Enhedslisten mener, man bør lovgive imod for at give brugerne bedre mulighed for at beskytte sit privatliv.

Jeg tror de mener at alle andre ikke må logge noget, for telelogningen er da, så vidt jeg ved, stadig gældende. Hvor er det lige brugerne bliver informeret om den?

Thomas Jensen

Google Analytics er blevet industristandarden inden for annoncering

Og hvad har det med enhedslisten at gøre? Har de tænkt sig at begynde at sælge reklameplads på deres sider?

Hvad skal den her analyse til for? Hvad er det de vil vide om deres brugere?

Bjørn Froberg

Hvor mange besøgende de har, hvilke artikler er de mest interessante, hvor bliver folk længst..

Alt sammen ting der kan være med til at målrette indholdet mere, så folk gider komme tilbage :)

John Vedsegaard

Enhedslisten er falske på alle mulige måder, de brokker sig udelukkende for brokkets skyld.
For eksempel påstår de at føre en "grøn" politik, alligevel deler de reklamer ud til folk der har skilt opsat om det uønskede i dette. Ganske vist gælder disse skilte ikke for politiske partier (af en eller anden grund), men derfor kan man jo godt gå ind og undlade at fylde den slags spam i folks brevkasser.

Enhedslisten burde simpelthen lære at tænke før de taler!

Peter Binderup

Lars Gaardsøe er selv godt tilfreds med Piwik.

Det må da stride mod Enhedslistens program - Jeg tror ikke at jeg nogensinde har oplevet dem været tilfredse eller for noget som helst før. De er vist ved at være lidt for main stream..

:-)

Rasmus Rask
David Rechnagel Udsen

Åh jeg har længe (omend ikke særlig energisk) ledt efter en erstatning til Google Analytics, og Piwik er sgu' lige det jeg har brug for. Udover de åbenlyse fordele (decentralisering, åbenhed, privatlivsbeskyttelser, etc.), så synes jeg faktisk også rent grænseflademæssigt at det er et langt lækre værktøj.

Jeg regner med at skifte alle mine hjemmesider over til Piwik i de kommende dage.

Lars Malmgren

Ja, det er da EL hykleri.
De skifter blot værktøj; Google bliver holdt ude, javel, men de logger jo selv brugernes adfærd.

Intet er ændret i mine øjne!

Søren Løvborg

De skifter blot værktøj; Google bliver holdt ude, javel, men de logger jo selv brugernes adfærd.

Intet er ændret i mine øjne!

Du kan ikke se nogen forskel på...

  1. partiet Enhedslisten logger besøgende på deres hjemmeside, uden mulighed for at sammenkøre disse data med folks øvrige internet-aktiviteter, uden at dataene tilknyttes en entydigt identificerbar person, og underlagt reglerne i den danske persondatalov,

  2. reklamemastodonten Google logger folk der besøger Enhedslistens hjemmeside, ofte med mulighed for at knytte disse data til specifikke personer (fuldt navn og telefonnr.) samt disse personers søgninger, personlige e-mails mv., samt mulighed for at tilknytte disse data til besøg på alle andre sider der bruger Google Analytics eller andre Google-tjenester (Google Adwords, DoubleClick, Youtube-klip, Google+ "+1" knapper, Google-hosted jQuery mv., Feedburner, Google Custom Search, ...), og uden at være underlagt nogen nævneværdig lovgivning?

Det er pinligt for Enhedslisten at det har taget så lang tid, men fint at det nu er sket. Jeg regner ikke med at se S, SF, R, LA, V eller K følge trop og fjerne GA fra deres hjemmesider.

(DF benytter ikke GA. De deler dog besøgsdata med det danske reklamefirma Advantage Media.)

Svante Jørgensen

Der er mange ting at tage fat i mht. politik omkring internettet. EL var fx de eneste der var skeptiske over for ACTA før demonstrationerne - de andre partier var enten for, eller sagde intet fordi de intet vidste om det.

Det er synd at EL ikke rigtigt virker til at forstår internettet og dets teknologier, dynamik og økosystem der får det til at fungere.

Det virker til at de mener det godt, men de træder altså voldsomt i spinaten i denne og flere andre sager, hvor der vitterligt ikke rigtigt er noget at komme efter. Man skal vide hvornår regulering af internettet gør mere skade end gavn (hint: for det meste).

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 2017

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017