Enhedslisten, Alternativet og Socialdemokratiet: Der er behov for et it-ministerium

Illustration: ValeryBrozhinsky/Bigstockphoto.com
Enhedslisten, Alternativet og Socialdemokratiet vil samle ansvaret for den offentlige digitalisering i et nyt ministerium.

Der er behov for at oprette et it-ministerium, som skal være ansvarlig for at tænke datasikkerhed og etik ind i fremtidige it-projekter i det offentlige. Sådan lyder det fra Enhedslisten i et nyt udspil, der bakkes op af Alternativet og Socialdemokratiet.

Det skriver Politiken.

Udspillet skal ifølge Enhedslisten være med til at sætte fokus på privatliv, gennemsigtighed og andre dataetiske aspekter i det politiske arbejde.

Derudover indebærer udspillet, at borgernes datasikkerhed fremover sikres ved at oprette et it-ministerium, der skal være ansvarlig for det offentliges brug af data.

Ifølge Hanne Marie Motzfeldt, der er lektor i digital forvaltning ved Københavns Universitet, rummer forslag flere positive elementer. Til Politiken forklarer hun, at det kan være en fordel at oprette et it-ministerium, fordi det kan føre til en bedre opmærksomhed og koordinering om datasikkerhed i dansk politik.

»Hver eneste lille myndighed har hver deres digitaliseringsdagsorden, hvor man kører løs, fordi det her er så hipt. Det vil et it-ministerium kunne holde snor i,« siger Hanne Marie Motzfeldt til Politiken.

De Radikales it-ordfører, Ida Auken, ser også et behov for at fokusere mere på datasikkerhed, men overfor Politiken udtrykker hun bekymring for, at et »lille ministerium« vil have svært ved at løfte opgaven. I stedet foreslår hun, at ressortområdet skal ligge under et stort ministerium som eksempelvis Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (22)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jesper Frimann

Og det tror du ikke det er nu ?

Problemet er, at IT defacto er så indvævet i offentlige administration, at det mere eller mindre er core business. På samme måde som økonomi er det.
Der er behov for et øget fokus, og en styrkelse af fagligheden. Desuden skal IT-agendaen ændres, således at IT ikke anses for at være magisk pixiedust, som finansministeriet bare kan strø ud over ting, og så bliver de billigere.

// Jesper

Claus Juul

De Radikales it-ordfører, Ida Auken, ser også et behov for at fokusere mere på datasikkerhed, men overfor Politiken udtrykker hun bekymring for, at et »lille ministerium« vil have svært ved at løfte opgaven. I stedet foreslår hun, at ressortområdet skal ligge under et stort ministerium som eksempelvis Økonomi- og Indenrigsministeriet.

Her må min holdning være at Ida Auken har misforstået problemstillingen.
Idag er det sådan at kun meget få ministerier og/eller styrelser kan klare sig uden it, derfor skal it-ministeriet være stærkt og stå på egne ben.
Hvis jeg skulle drage en parallel til et andet ministerie kunne det være Finansministeriet, der er ikke mange ministerier/styrelser der kan overleve uden penge fra staten. Finansministeriets opgaver er ikke noget der bliver løst i et lille hjørne af statsadministrationen.

Rolf Bjerre

Vi har længe haft det som officiel politik på IT området at vi skal have et IT ministerium, det er for slapt at vi ikke tager IT seriøst nok her i dk.

Vi er også dem som har fået skabt et Data etisk råd som vi med hjælp fra andre gode partier har fået vedtaget i folketinget.

vores IT vision kan læses her OG det er ikke lavet i en valg tid - just saying..

https://alternativet.dk/application/files/8215/2708/2364/Alternativets-v...

OG så er vi også en folk politikere som arbejder tværpolitiske med at få en god IT politik her til lands - mere om det, de næste par dage :)

og god vind derude

John Foley

De mange usammenhægende og uhensigtsmæssige love og bestemmelser, der er i de sidste år er gennemført i hast og hen over hovedet på befolkningen, skal gås efter og justeres samtidig med at cybersikkerheden prioriteres højt til gavn for samfundet som helhed, Gerne i et civilt It-ministerium og og ikke i regi af Forsvarets Efterretningstjeneste eller Center for Cybersikkerhed.

Anne-Marie Krogsbøll

... et dataetisk råd - Der er brug for en grundlæggende respekt for, at borgerne har en privatlivsgrænse, som ikke må overtrædes, undtagen i force majeure-situationer, såsom begrundet mistanke om forbrydelser. Der er brug for respekt for, at mennesker faktisk har nogle menneskerettigheder, som forskere og eksperter ikke har ret til at krænke, herunder retten til privatliv.

Den respekt er fuldstændigt forsvundet hos magthavere, pengemænd og beslutningstagere. Tro mig - den respekt er helt væk, overhalet af profitmaksimering og offentligt private samarbejder. Senest fik jeg dette bekræftet i torsdags under "Data redder liv"-konferencen. Ca. hvert 10 minut, og et par gange under hvert indlæg, blev følgende trylleformel nævnt: "Men det skal ske med god datasikkerhed og etik - vi skal passe meget på ikke at miste borgernes tillid, det kan vi meget nemt, så vi skal have fokus på datasikkerhed og etik. "

Det havde de bare ikke ! - ikke for fem flade ører! Fokus var helt og aldeles på, hvordan man kunne fifle og tilpasse lovgivningen og narre befolkningen, så industrien og forskere i fremtiden kan få helt ubegrænset adgang til vore sundhedsdata: Uden samtykke, for hvis man skulle bede om samtykke, var det dels besværligt og bøvlet, dels risikerede man jo, at folk sagde nej, og så ville der opstå bias i forskningen. Og de offentlige beslutningstagere var enige....

Omsorgen for patienterne i form af bullshit bingo om personlig medicin, telemedicin etc. lyder uendeligt hult, når man samtidig hører patienters historier om, hvordan den basale pleje og administration er sparet væk. Folk fortæller enslydende historier om lange ventetider, indkaldelser, der bliver væk eller er fejlbehæftede, recepter med fejl, eller som aldrig når frem. Hygiejnen sejler mange steder, med tusinder af sygehusinfektioner til følge. Luft- or vandforureninger tager livet af mange, og ødelægger helbreddet for lige så mange. Netop i disse uger viser DR en rystende dokumentarserie om elendigheden indenfor psykiatrien, hvor det mest indlysende ville være at foretage grundige ligsyn og obduktioner, når patienter dør uden oplagt grund. Det gør man bare ikke - for det skulle jo nødigt afsløres, at medicinalindustrien tager livet af mange mennesker indenfor det område. OSV. osv med helt indlysende indsatsområder, som nedprioriteres for at give pengene til digi-tatur.

Der er så mange helt grundlæggende ting, som forsømmes, fordi man nu hellere vil bruge midlerne på nye digitale eventyr - ansporet af Silicon Valleys og Singularity Universitys sirenesang. Det var tydeligt på konferencen, at pengene i fremtiden rider i Silicon Valleys retning, uhæmmet digitalisering forventes at løse alle problemer, det er en naturlov. Og afgrunden mellem de toneangivende tech-eksperter i toppen og dataslaverne i bunden bliver bare større og større. Vi er - hvis disse mennesker får magt som de har agt (det har de nok i det skjulte allerede) - i fuldt firspring på vej mod et datadiktatur på ryggen af overvågningskapitalismen, og med vore magthavende politikere som villige medløbere.

For et par timer siden hørte jeg Socialdemokratiets valgflæsk om økonomisk plan, forskningsfradrag på 130%, og øget fokus på offentligt private samarbejder i de sektorer, som giver størst overskud. Og hvor er så det mon? Vil nogen indgå et væddemål om, at medicinalindustrien står meget højt på den liste? Og når man vil satse så hårdt på det, så tør jeg også godt indgå et væddemål om, at det, som ikke blev sagt, men som er en realitet på de lukkede kontorer, er en offensiv for give disse brancher fuld adgang til vore sundheds- og måske også andre -data. Hold på hat og briller, det kommer til at gå hårdt for sig!

Jeg har netop set den rystende dokumentar "https://tv.nrk.no/program/KOID24002718/lehman-brothers-en-varslet-kollap...; (kan med lidt snilde ses udenfor Norge et års tid endnu) om den ufattelige råddenskab i toppen - ikke kun på Wall Street, men i samfundstoppen, som via svingdørskarusellen stækkede de kontrolinstanser, som skulle have reageret på de talrige whistleblowere, som fik ødelagt deres liv af de trusler, de blev udsat for. Vel var det i USA - men med den senere tids talrige og ufattelige afsløringer i banksektoren herhjemme, er historien mere end relevant også her. Hvad er vore politikeres rolle i dette?

Så jeg vil gerne se partikasseregnskaberne for de magthavende partier herjemme. Hvorfor lukkede de øjnene for advarselslamperne i finanskrisen og skatteragnarokket? Hvorfor vil de ikke have åbne partikasse regnskaber? Hvorfor klamrer de sig til Mørklægningsloven?

Når jeg hører S's udspil i dag, bliver jeg dårlig. Hvis politikerne lukker øjnene for sjusk og fusk i banksektoren, hvorfor skulle de så ikke også gøre det mht. medicinalsektoren, og dennes højtråbende krav om adgang til vore mest private data? Hvorfor skal vi tro på, at de passer på os på dét felt?

Der er kun én redning, og det er at kræve respekt for retten til privatliv - og det behøver man ikke et dataetisk råd til - det vil snarere fungere som et røgslør for overgrebene.

Ivo Santos

Om Transport-, Bygnings- og Boligministeriet:
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet arbejder med planlægning, anlæg, drift og vedligehold af det statslige infrastruktur på transportområdet samt regulering af og tilsyn med det samlede danske transportsystem. Ministeriet opfører, vedligeholder og administrerer endvidere statens ejendomme på kontor- og universitetsområdet samt regulerer rammevilkårene for byggeriet og byggebranchen i Danmark. ...

Jeg er for et it-ministerie, og jeg vil mene at en del af de opgaver som Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tager sig vil passe fint ind i hvad et it-ministerie burde have af opgaver.

Man kunne f.eks. oprette et datacenter i Jylland, på Fyn, på Sjælland og et på Bornholm. Fordelen er at hvis et datacenter går ned så kan de andre jo tage over.
Det kræver så også at man graver fiber kabler ned mellem datacentrerne.

Et it-ministerie kunne have som opgave at opføre, vedligeholde, administrerer statens it samt relaterede områder. Derudover kunne de eventuelt have til opgave at administrerer rammevilkårende for it i danmark.

På længere sigt skal vi på EU plan have gang i et it-infrastruktur plan hvor i udviling af hardware og software så som et sikkert operativ system burde indgå, så kan det være at vi slipper for en masse it-bøvl med hullede it-systemer, men det er nok et område som vel kræver mindst 3 årtier at færdiggøre kunne jeg umidelbart forstille mig.

Henrik Biering Blogger

Jeg er for et it-ministerie, og jeg vil mene at en del af de opgaver som Transport-, Bygnings- og Boligministeriet tager sig vil passe fint ind i hvad et it-ministerie burde have af opgaver.


Det har de faktisk fundet ud af i Finland!

Herved undgår man også tåbeligheder som i DK, hvor transportministeriet får politikerne til at stille krav om hvor mange elbiler, der mindst skal køre rundt på vejene, vel vidende at en elbils samlede CO2 belastning er 50-100% af en tilsvarende benzin eller dieselbils. Hvor et samlet transport- og kommunikationsministerium naturligt vil se på mulighederne for at begrænse den fysiske transport til fordel for mere effektiv digital kommunikation med signifikant lavere CO2 belastning, færre trafikkøer m.m.

Anne-Marie Krogsbøll

... må finde på noget bedre end et dataetisk råd. Jeg er åbenbart ikke alene med min skepsis der:

"Det uanstændige og absurde ved masseovervågning af ledige forstærkes af, at der samtidig nedsættes et Dataetisk Råd. Med overvågning af samfundets svageste og anden tvangsindsamling af danskernes følsomme personoplysninger står det klart, at Rådet blot er et demokratisk figenblad, som bruges til at dække over en politik hvor masseovervågning og uanstændighed tæller mere end ordentlighed. "
https://www.facebook.com/BevarTavshedspligten/

(undskyld linket til facebook - det er desværre der, det står)

Finn Christensen

Der er behov for et øget fokus, og en styrkelse af fagligheden. Desuden skal IT-agendaen ændres, således at IT ikke anses for at være magisk pixiedust, som finansministeriet bare kan strø ud over ting...

Korrekt, kort og kontant, men - et ministerium alene dutter ikke en pind, når den offentlige verden er faktaresistent.

Dette skyldes, at en bunke introverte regnedrenge 24/7 hvisker de helt forkerte "gode råd" til regering, kommuner og folketing.

1) Derfor bliver itSovs(Tm) endnu her i 2019 med vold og magt - kritikløst - trukket ned over alt og alle.

2) Der skal altså ret meget kompetenceløft til, hvis alle offentligee ledere samt ansatte skal forstå hvad it kan og især ikke kan. Hvordan man får den optimal brugervenlige samt den optimale digitalisering af opgave X.

3) Da det at opdrage brugerne vedrørende it sjældent nytter, fordi hovedparten ganske enkelt ikke gider lære det, så har vi et gigantisk motivationsproblem uden en kendt løsning!

4) Vi har
- farveblindhed vedrørende borgernes it og data, ("de røde" ejer ikke et patent[1]),
- penge (smides hjertens gerne ud på ½ eller forkerte løsninger),
- vi har viden (ubrugt),
- vi har fagligt kompetente personer (misbrugt til lap på lap gennem 10-15 år),
- vi kan sikre, at kun it-fagligt uddannede personer får betroet vores data (ikke ukritisk som nu),
- vi kan starte i morgen (men venter nok til der opstår en kæmpe læk/skandale).

Kort og godt mangler vi viljen.

[1] ..https://www.dkpto.dk/

Simon Rigét

Et It ministerium er ikke tilstrækkeligt til at lappe hullet i den IT båd vi sidder i. Ej heller et dataetisk råd. Men det kunne måske være en begyndelse, til at erkende probelmets omfang?

Som jeg ser det, er der tre overordnede problemer der skal løses:

  1. Borgerne skal have de samme rettigheder digitalt, som de havde analogt, for 30 år siden. Der er intet der tilsiger at disse rettigheder var forkerte.

  2. Staten skal (gen)lære hvordan man driver en stat med IT kompetance. På samme måde som den skulle lære at bruge kuglepenne og regnemaskiner. Den kompetance kan ikke blot udliciteres

  3. Data = viden = magt. Den vidende magt, må naturligvis være adskildt fra den udøvende magt (regeringen)

Hvordan de vil opnå det sidst, med et ministerium, styret af en regering, er for mig et mysteruim.

Jesper Nielsen

Vi har fået gennemført et data etisk råd, så vi er halvt i mål med den, vil jeg sige - men du har ret, netop ved et ministerium ville vi kunne for IT til at handle om andet en driftsbesparrelser :)

Det virker ærligt talt ikke til, at I er halvt i mål. Der vedtages mere og mere lovgivning, hvor man tydeligvis ikke har tænkt borgernes retssikkerhed og frihedsrettigheder med ind — og hvor man skamløst overruler GDPR.

Simon Rigét

Lad endelig ministerierne selv, stå for deres applikationerne. De ved bedst hvad de har brug for. Der skal blot ikke være en masse økonomisk ideologisk nonsens, der bestemmer hvordan de skal gøre det.

Et dataministerium kunne sagtens stå for at sikkerer drift og forsvarlig håndtering af data.

Borgerrettigheder kunne politikerne gøre noget ved, meget hurtigt, hvis de virkeligt mente det. Men det ser det ikke rigtigt ud til. De er bange for terrorspøgelset.

Louise Klint

Det er på høje tid med et IT- og digitaliseringsministerium, synes jeg.
Men det handler jo ikke kun om at ”tænke datasikkerhed og etik ind i fremtidige it-projekter i det offentlige”.

Hvem skal tage ansvaret for samfundsudviklingen?
Effekten af digitaliseringen? Og er det det, vi gerne vil?

Omskoling og videreuddannelse af de mange forskellige faggrupper, der, inden for en kort årrække, forventes at måtte se sig om efter anden beskæftigelse, som konsekvens heraf. (Det er ikke kun ufaglærte, som ved Industrialiseringen for over 100 år siden).
Vi kan jo ikke alle sammen blive lagerarbejdere og langturschauffører, som skal pakke og transportere de varer, vi i stigende grad bestiller over nettet og vil have leveret enkeltvis til døren. Alle de salgsassistenter, som skal omskoles, i takt med butiksdøden, og alle øvrige sektorer, fx inden for administration, som ventes at skulle ”omstille” sig. Ikke engang lægerne kan sove roligt om natten for Watson.
Er det billigere for samfundet, når alt kommer til alt?

Pt. er digitaliseringen en udvikling, som altovervejende styres
af markedet, markedskræfterne.

Enorme økonomiske interesser hos techindustrien samt
lægemiddel- og life science-industrien (i vores data).
Samt det offentliges investeringer heri, selvfølgelig, på forventninger om rationalisering, omkostningsreduktion og ekstra skatteindtægter til staten, vi kan bruge på velfærd.

Data er abstrakt og teknologien kan være lidt svær at begribe.
De ovennævnte industrier er eminente til markedsføring og salg
af deres produkter og tjenesteydelser.

Samfundet, beslutningstagere og politikere bør tage sig i agt for kræmmersjæle og for ikke at blive snydt.

Vi er stadig på begynderstadiet af digitaliseringen. Level 1, så at sige. Hvor vi evner at anvende teknologien, den funktionelle del (vi kan trykke på tasterne, populært sagt) men vi forstår endnu ikke rækkevidden. Kender ikke konsekvenserne på lagt sigt, har ingen referenceramme eller erfaringer at trække på.
Vi burde vel være ydmyge i en sådan situation. Fare med lempe.
Men i stedet kaster vi os hovedkulds ud i det, som børn i Bon-Bon-land. Søsætter allehånde eksperimenter, med data og ikke mindst med vores børn, som vi slet ikke aner konsekvenserne af. Skulle vi ikke prøve at opføre os lidt mere ansvarligt? Tænke os lidt mere om?

Jeg tror ikke at man fx kan overvurdere effekten KLs ”Kommunernes Teknologispring”, der blev sendt ud til alle landets 98 kommuner for halvandets års tid siden.
http://www.kl.dk/ImageVaultFiles/id_85157/cf_202/Kommunernes_Teknologisk...
http://kommunernes-teknologispring.dk/

Et 700.000 kroners reklameskrift for techindustriens velsignelser.
Som præsenterer og, på pædagogisk vis, forklarer teknologien (funktionen) for de kommunalt ansatte i det ganske land. Hvad er en algoritme? Hvad er AI? Samt giver et væld af ideer og smagsprøver på det store potentiale.
Så Tine fra Gladsaxe er helt med på, at hendes opsporingsalgoritme, rettet mod kommunens børnefamilier, det er sådan en ”sort kasse”, som nogle få familier falder i, nemlig de udvalgte. Senest er Horsens blevet inspireret. Jeg tror, der er mere på vej.
27.02.19: https://www.version2.dk/artikel/saadan-kommer-horsens-bedrageri-algoritm...

”Velfærdsteknologien” er et tilsvarende markedsføringsvidunder.
At når vi bliver gamle, så har vi angiveligt ikke længere behov for menneskelig nærhed og omsorg, fx.
På plejehjemmene behøver personalet således ikke længere at kigge ind til en om natten, hvis man sætter overvågning op. Så kan kommunerne i stedet nøjes med en enkelt nattevagt, som sidder i kontrolrummet og overvåger de sovende via skærme. Det er velfærdsteknologi!

Et andet skud på stammen er pillerobotter.
15.11.18: https://www.dr.dk/nyheder/indland/robot-skal-hjaelpe-grethe-til-tage-sin...
Med dem kan man spare alle de gange hjemmeplejen skal cykle forbi og hjælpe med medicinen, kontrollere forbruget og måske også sludre lidt med den (ofte ensomme) gamle samtidig.
Nu kommer Falck hver anden uge og fylder botten op. Så kan de sidde ude i de små hjem og være selvforsynende. Det her er medicinalindustriens våde drøm.

DR er flittige til at promovere velfærdsteknologien og kalde det en nyhed, selvom det kunne ligne reklame.
Så ringer de ude fra landsbyerne op på kommunen og beretter om, hvad de har læst. Sådan en kunne de godt tænke sig. Ligesom andre kommuner bliver inspireret. Så stiger efterspørgslen helt af sig selv.

Nu kan du slet ikke vente med at blive gammel, vel?
Alt det velfærdsteknologi, du skal mæske dig i!

Rolf Andersen

Vi bryster os af tre-deling af magten:

-Lovgivende: Folketinget
-Udøvende: Regering, ministerier, politi, efterretningsvæsener osv.
-Dømmende: Domstole (by, land, højeste-), plus f.eks. Sø- og Handelsretten.

Der er (selvfølgelig ?) en vis sammenblanding af den lovgivende og udøvende magt, i og med at flere medlemmer af regeringen også samtidig må sidde i folketinget og kan lovgive. Men det er (måske ?) en anden historie.

Det, vi har brug for, er ikke et ministerium (udøvende magt), selvom det kunne være fornuftigt at koordinere ekpertisen i den øvende magt og lave erfaringsudveksling mellem ministerier, styrelser, kommuner osv.

Men der er brug for en uafhængig fag-domstol, lige som f.eks. Sø- og Handelsretten. Eller måske som 'Sø-, Handels og IT-domstolen ?

Simon Rigét

Er det billigere for samfundet, når alt kommer til alt?

Jeg er ikke helt enig Louise. Jeg tror det er billigere = øget effektivitet = øget velstand ~ godt. ( Så læge det ikke handler om at forbruge mange flere matrielle goder )

Det samme kan sigets om data. Der er et enormt potientiale for vækst, hvis alle data er tilgængelige. Om det er en god ting, afhænger af hvad vi gør med det.

Jeg tror at vi ikke behøver at arbejde særligt meget i fremtiden, i gennemsnit, selvom vi øger velstanden.

Men spørgsmålet er om vi vælger at dele velstanden, eller om nogle få store virksomhedder/personer kommer til at sidde på al økonomisk vækst.

Simon Rigét

Men der er brug for en uafhængig fag-domstol, lige som f.eks. Sø- og Handelsretten. Eller måske som 'Sø-, Handels og IT-domstolen ?

Jeg forestiller mig ikke den vidende magt, som en domstol. Men snarere som dem er opbevarer og står inde for vores informationer.
Et sted hvor alle informationer trygt kan samles. Hvor det sikres at informationer er tilgængelige for dem der er berettiget til at bruge dem osv.

Dette naturligvis ikke kun for det offentlige. F.eks. kunne min videoovervågning af hjemme, gemmes der. Og kun kunne hives frem hvis der er begået noget kriminelt, af en vis grovhed? (Så gør det ikke så meget at der er et billede at naboens bil, med på billedet :)

Formålet skulle bl.a. være stor transparens og tilgængelighed, hvor det er gavnligt, og stor beskyttelse af den enkeltes rettigheder, hvor det er det væsentlige.

Mulighederne er mange...

Bjarne Nielsen

Det, vi har brug for, er ikke et ministerium (udøvende magt), selvom det kunne være fornuftigt at koordinere ekpertisen i den øvende magt og lave erfaringsudveksling mellem ministerier, styrelser, kommuner osv.

Bruce Schneier havde fået lov at promovere sin ide om "public interest technologist" på RSA konferencen, og en oplægsholderne fortalte om hvordan et par "studentermedhjælpere" var blevet vældigt populære på tinge i USA; politikerne tog dem simpelthen med til møderne som "sælger-BS-detektorer". Vi kan komme langt med lidt.

Jeg tror heller ikke, at vi behøver et egentlig ministerie - det er sikkert nok med en uvildig rådgivende funktion. Og kan vi få det lavet, så den kan rådgive både regering, men sandelig også opposition, så tror jeg meget vil være vundet.

Deres rolle skal ikke være at vende tommelfingre op eller ned, og heller ikke at lave revision, men at kunne være en "2nd opinion", og sige "læg mærke til" eller "tænk lige over".

Log ind eller Opret konto for at kommentere