Mand med telefon erstatter - med succes - kuldsejlet IT-system i Helsingør

Helsingør Kommune har succes med manuelt at kradse ejendomsskat ind, efter Skat's inddrivelsessystem EFI blev skrottet. Formlen er én mand, der ringer til borgerne.

Nogle gange kan det hele måske blive en anelse for smart. Det kunne det i hvert fald tyde på, når det kommer til inddrivelse af ejendomsskat.

I kølvandet på Skats nu kasserede EFI-system har Helsingør Kommune haft succes med at tage gamle metoder i brug.

Som erstatning for IT-systemet, har man i stedet kastet opgaven med inddrivelse af ejendomsskat over på en én enkelt medarbejder af kød og blod. Medarbejderens eneste våben er en skarpladt telefon, som han bruger til at ringe til skyldnerne.

Indtil videre har opringninger til borgerne, som skylder Helsingør Kommune penge for deres bolig, resulteret i, at der er kommet 6,7 millioner kroner i kassen. Det skriver Danmarks Radio.

En lille krumme i brødkassen

6,7 millioner er naturligvis kun små brødkrummer i forhold til det enormt lange baguette af gæld, som Skat har måttet vinke farvel til i forbindelse med det kuldsejlede EFI-system, som skulle centralisere al offentlig gældsinddrivelse. Den samlede gæld er på nuværende tidspunkt omkring 100 milliarder.

Men i Helsingør Kommune har man alligevel hentet godt en tredjedel af de i alt 19,9 millioner kroner ind af den for lidt indbetalte ejendomsskat.

Inddrivelsen begyndte, da Folketinget i februar gav kommunerne tilladelse til selv at inddrive de ejendomsskatter, som stod derude og ventede.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (17)
Anne-Marie Krogsbøll

I morgen-tv var der en historie om en kommune, som havde erstattet digital indberetning af utilsigtede hændelser med blyant og papir - med godt resultat.

Hvad siger disse historier om digitaliseringsbølgen? Måske skal man ikke bare være bedre til de store IT-projekter - men ligefrem være mere kritisk mht. overhovedet at satse på digitalisering på alle områder? Måske er gammeldags blyant og papir (også i stemmeboksen), eller en mand med en telefon faktisk i mange situationer den fremsynede løsning?

A pro pos Dorte Tofts advarende debatindlæg forleden i Politiken om AI (desværre for abonnementer) - Måske skulle vi i mange sammenhænge simpelthen lade være?
http://politiken.dk/debat/art5946463/Kunstig-intelligens-er-genial-og-sn...

Lars Simonsen

Hvis vi kan spare nogle hundrede millioner på porto ved at erstatte breve med et email-system til nogle milliarder lyder det da som en god forretning. Eller erstatte nogle lægesekretærer med læger der selv taster oplysningerne ind. Eller nogle lokale skattefolk der kender forholdene med et anonymt storkommunaliseret EFI-system hvor ingen ved hvad der er op eller ned.

Eller tusindårig uerstattelig natur på Amager Fælled med nybyggeri. Eller larmende elektriske sporvogne i København med osende dieselbusser - nå det var vist lige 50 år siden.

Vi er fremskridstvenlige i det lille Danmark, ingen skal komme og sige noget andet!
Gud ske lov for at stemmerne stadig bliver sat med blyant på en stemmeseddel.

René Nielsen

Selvom jeg arbejder med IT – er jeg ikke sikker at det er alt som bør digitaliseres og centraliseres.

Nogle gange er det lettere at ”lave tingene i hånden” end den samlede arbejdsbyrde med udvikling, test og transport af f.eks. en opdatering af 1.500 adresser. Især hvis der stilles lovmæssige krav som ofte ændre sig - til behandlingen af data.

EFI er et godt eksempel herpå. Det er i min optik det rigtige at have et centralt skyldnerregistrer, men at have den aktive sagsbehandling af hundredvis af kravtyper i et fællessystem, tror jeg ikke på vil lykkedes – fordi folketinget hele tiden laver om på lovene og dermed kravtyperne før man kan nå at få lovene understøttet af IT.

Hvis et nyt og centralt EFI skal virke, så bør lovenes ikrafttrædelsesdato være mindst et år ud i fremstiden, for det tager tid at udvikle, teste, fejlrette og undervise i hvordan et IT system virker.

Det tror jeg ikke selv på, at politikerne tager ansvar for deres makværk – derfor bør et nyt EFI system i min optik blot være et udvidet debitorsystem med tilknyttet journaliseringssystem.

Sagsbehandlingen af EFI krav bør efter min opfattelse ske lokalt og af mennesker. Det er ikke fordi at jeg ikke kan se fordelene ved et centraliseret system, men fordi at politikkere ikke kan ”holde fingrene fra kagedåsen” men hele tiden skal vise lave om på grundlaget og gerne bagud i tiden.

Daniel Korsgaard

Der er da seriøst nogle kindheste der skal uddeles til nogle politikere hvis jeg har forstået denne artikke rigtigt.

Altså at man er holdt helt op med at lave arbejdet, BARE fordi der ikke var et IT system til at hjælpe? Det er fandeme for vanvittigt!
Og nu er der nogen der har fundet på det SMARTE simpelthen at rent faktisk lave arbejdet alligevel?

Jeg havde hele tiden troet at de mange millioner som konstant bliver spået til ikke at kunne inddrives, var på grund af manglende arbejdskraft. Altså i form af at vi allerede havde 80 personer der arbejdede på opgaverne, og derfor ikke havde ressourcer nok, og derfor ikke kan nå at inddrive det hele.

Men det lyder til nu, at de X millioner faktisk er det totale beløb, og at planen var at 0 kroner vil blive inddrevet uden et IT system, fordi nogle idioter ikke kunne tænke den tanke simpelthen at gøre deres arbejde. Det er fandeme en dyr form for dovenskab.

Mark Klitgaard

Altså at man er holdt helt op med at lave arbejdet, BARE fordi der ikke var et IT system til at hjælpe? Det er fandeme for vanvittigt!
Og nu er der nogen der har fundet på det SMARTE simpelthen at rent faktisk lave arbejdet alligevel?

Det startede med at man afskedige folk i SKAT fordi man så frem til at EFI skulle overtage mange af deres arbejdsopgaver, da man så ikke fik EFI til at virke, havde folk fået arbejde andetsteds.

Og nu har kommunerne så selv fået lov til at inddrive den manglende skat fordi SKAT simpelthen ikke kan p.t., og derfor er der begyndt at komme penge ind.

Med andre ord, det er ikke fordi der nogle "idioter" der ikke udfører deres arbejde, men fordi der ikke er nogen til at udføre arbejdet fordi man fyrede dem for tidligt.

Anne-Marie Krogsbøll

Jeg frygter - måske fejlagtigt - at de 80 milliarder, som vi netop har hørt om, kun er toppen af isbjerget. For der er jo tale om manglende inddrivelse af gæld - dvs. beløb, som SKAT sådan set har styr på, men bare ikke får inddrevet. Men samtidig er der jo enorme mængder af selvangivelser (og refusionsansøgninger?), som aldrig er blevet kontrolleret, så vidt jeg har forstået. De udestående beløb, som kan gemme sig her, indgår vel slet ikke i de 80 milliarder?

I så fald: Gad vide hvor mange milliarder, der gemmer sig der - pga. den manglende kontrol af selvangivelser m.m?

Niels Ull Harremoës

En stor del af pengene har aldrig kunnet ikke inddrives, heller ikke med det gamle system. Skyldnerne er firmaer, der er gået fallit, personer, der er konkurs osv.

Selvfølgelig er det en skandale at pengene ikke er forsøgt inddrevet. Men tallet på 80 milliarder, som ofte bliver hevet frem, er altså ikke tabt pga det nye system - en stor del af dem var tabt alligevel.

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvor mange penge, der kunne være inddrevet - men det er næppe en tredjedel. Ejendomsskatter er antagelig nemmere at inddrive end så megen anden gæld, da man jo har ejendommen som sikkerhed. En manglende momsindbetaling fra et krakket firma er nok svær at gøre noget ved.

Bente Hansen

En stor del af pengene har aldrig kunnet ikke inddrives, heller ikke med det gamle system. Skyldnerne er firmaer, der er gået fallit, personer, der er konkurs osv.


Det er nok mere det principielle i det, ingen forventer, heller ikke i det gamle system, at alle penge blev inddraget.

Men i det nye system, blev INGEN penge inddraget, og firmaer og privatpersoner, begyndte at spekulere i det. I må huske at i princippet, har ingen behøver at betale en p-bøde eller noget som helst andet end ejendomsskatter og renovation/vand de sidste 5-6 år.

Man må håbe at ansvaret slået så hårdt på alle de ansvarlige, som venstre kronprins. Han var den længst siddende, og det var under ham, at systemerne blev udrullet. At han ikke får overladt statsministerposten en gang. Ikke så længe at venstre stadig mener at New Public Management virker.
Det gør det ihvertfald ikke med den ledelse som der har været til nu.

Jesper Frimann

@Null

Det er rigtigt. Det der er vigtigt er jo inddrivelses procenten, og om inddrivelsen foregår lovligt.
Og det så ud som om at det system man fik skruet sammen fejlede på begge parametre. Og jeg må indrømme, at jeg er enig langt hen af vejen med Erik Lund, (tidligere formand for Pantefogedforeningen og tidligere fagchef for inddrivelsen i Skat.) som mener at man må 'rulle tilbage' og give opgaven tilbage til kommunerne, simpelt hen for at få kradset nogle penge ind.

Men vi ved jo reelt ikke rigtig hvor mange penge det drejer sig om. Der har jo været afskrivninger flere gange, og folk som Erik Lund påstår at beløbet er væsentlig større da der er gæld der anses for uinddriveligt, og som derfor ikke tælles med. Om dette er rigtigt ved jeg ikke.

// Jesper (aka Jake)

Anne-Marie Krogsbøll

I denne leder i dagens Politiken (abonnementsbelagt)
http://politiken.dk/indland/art5953084/Obduc%C3%A9r-Skat
kan man læse følgende: " Forleden kunne en skattechef fra Københavns Kommune i Weekendavisen fortælle, hvordan man begærede virksomheder og personer konkurs, så de ikke talte med i statistikken over uinddrevet gæld. Måltal var vigtigere end samfundets interesse. Man får det, man måler. "

Det kan da gøre en endog yderst kritisk overfor de tal for mulig inddrivelse, som vi præsenteres for. "Kulturen" er/var om muligt endnu mere syg, end man kunne forestille sig - åbenbart også i kommunerne.

Det er den slags oplysninger, sammen med andre, der gør, at jeg ikke giver en disse for Pwc's rapport - for hvor meget har man gjort for faktisk at efterforske, om de mange konkurser, som medfører opgivet inddrivelse, faktisk er reelle? Og når man f.eks. sætter værdien af dødsboer i udlandet til "0", har man så faktisk undersøgt, hvad der er at hente i udlandet - eller har man blot besluttet, at det vil være for dyrt at inddrive - uden egentligt at undersøge de enkelte sager?

Vi bliver - frygter jeg - snydt, så vandet driver af os, af toppen af samfundet - og jeg gætter på, at der ikke er meget ændret på det punkt, for regeringen vil stadig hellere kigge fremad og vente på et nyt og bedre/enklere skattesystem, hvilket er det samme som at affinde sig med tingenes elendige tilstand i mange år frem i tiden - for hvornår har vi et nyt og bedre skattesystem?

Anne-Marie Krogsbøll

"Sjov" historie fra dagens Berlinger:
http://www.business.dk/oekonomi/skat-ramt-af-ny-moegsag-udbetalte-naeste...

"Skatteminister Karsten Lauritzen har allerede bebudet, at han indkalder leasingbranchen til en »alvorssnak«."

? ????? Mon ikke det var skatteministeriet og sig selv, han burde indkalde til en alvorssnak i første omgang?

Der er efterhånden rigtigt meget "Hvad Fatter gør, er altid det rigtige" over regeringens håndtering af skatteskandalerne. Det er snart meget svært at holde ud.
http://www.andersenstories.com/da/andersen_fortaellinger/hvad_fatter_gor...

Bente Hansen

Om dette er rigtigt ved jeg ikke.


Helt sikkert, som med nationale test, og andre "mål." *
Alt efter hvordan det testet, så skal elever nok score bedre og bedre, efterhånden som lære og elver kender systemet. Men de bliver ikke dygtigere eller klogere af det.

Lige som Fødevarekontrollen, som bliver målt på antal kontrolbesøg, og wupti, så bliver et besøg til 4-10 i statistikken.

Så ting kan nemt falde igennem system, hvis det har indflydelse på den bonus som lederen får. Man får som kunden altid det man betaler for og efterspørger.
Men aldrig mere end det man betaler for, alt andet er total NPM tågesnak og idioti.

  • Mener at lederne og toppen af dewalt Danmark, blev provisionslønnet på antal solgte enheder, for nogle år siden, nok omkring 2008-2012. De solgte som aldrig før. Underbød deres konkurrenter, og tabte mange penge. Og de har stadig svært ved at sætte prisen op igen, når først noget har haft en lav pris.
    Så det var en dyr, dum fornøjelse for aktionærerne, men bestyrelsen, lederne og medarbejder fik jo deres bonusser, samt et god eftervederlag hvis de blev fyret på grund af det. Hvor har vi set ellers set det mønster ? :-(
Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017