Elev: Jeg blev tvunget til at bruge Facebook på mit gymnasium

Når sociale medier bliver en obligatorisk del af undervisningen, sætter det de elever, der ikke har en profil, i et dilemma. På den ene side vil eleverne gerne kunne følge med i undervisningen, og på den anden side er eleverne ikke parate til at opgive deres principper.

Elever på Roskilde Katedralskole er tvunget til at bruge Facebook, hvis de vil følge med i undervisningen. En Facebook-kritisk elev er harm og føler sig truet.

Sagen drejer sig om en underviser i faget dansk på gymnasiet, som har valgt at benytte Facebook som en del af undervisningen og derfor har oprettet en gruppe, hvor eleverne skal dele deres analyser. Men det rammer de elever, der ikke har - eller ikke vil have - en Facebook-profil.

»Af principielle årsager har jeg valgt ikke at have en Facebook-profil. Qua Facebooks miserable måde at håndtere personlige oplysninger på vil jeg ikke være en del af det,« fortæller Shannon, der er elev på Roskilde Katedralskole, og tilføjer:

»Jeg synes ærligt talt, at det er lidt mærkeligt, at man partout skal have en Facebook-profil for at kunne deltage i undervisningen.«

Tiltaget i Roskilde strider også imod den generelle holdning til sociale medier på gymnasiale uddannelser. Den har nemlig i lang tid været, at de ikke hørte til i undervisningen.

Formanden for Danske Gymnasier, Anne-Birgitte Rasmussen, mener, at debatten er vigtig at få startet, fordi de sociale medier fylder så meget i de unges hverdag.

»Brugen af sociale medier fylder mere og mere. Jeg ved, at der er nogle skoler, der vil have, at sociale medier og undervisningen skal være fuldstændigt adskilt, og så er der andre, der eksperimenterer med sociale medier i undervisningen, hvilket der kan være flere grunde til,« fortæller hun.

Anne Birgitte Rasmussen fortæller, at det kun er sundt at være opmærksom på, hvad der rører sig, og så kan det sagtens være, at det viser sig om nogle år, at man har taget fejl.

Men det er nogle erfaringer, man må gøre sig, mener hun:

»Det er en udvikling, vi følger, mens den er der. Det kan jo også sagtens være, at det viser sig om nogle år, at Google Drev har været den helt forkerte platform at benytte til fildeling,« forklarer Anne-Birgitte Rasmussen.

Thomas Ulrik Stilling, der er vicerektor på Roskilde Katedralskole, fortæller, at alle ungdomsuddannelser integrerer sociale medier i undervisningsforløb i forskelligt omfang. Det er ikke unikt for Roskilde Katedralskole.

»Vi er en almendannende institution. Og brugen af sociale medier er en del af almendannelsen i dag. Det ser vi i mange forskellige sammenhænge,« siger han.

Thomas Stilling fortæller, at Facebook ikke er en bærende del af undervisningen, og at det nok heller aldrig bliver det.

Hvorfor lige Facebook?

Ifølge eleven Shannon på Roskilde Katedralskole har dansklæreren spurgt, om hun var villig til at oprette en Facebook-profil, så hun kan deltage i den del af undervisningen.

Men Shannon afviste. Herefter blev hun indkaldt til en samtale af skolens uddannelsesleder for at finde en løsning på problematikken.

Thomas Ulrik Stilling forklarer, at man efter mødet er kommet frem til en løsning om, at det materiale, som Shannon tidligere kun kunne tilgå ved at låne en Facebook-profil af en klassekammerat, også bliver lagt på Google Drev.

Shannon undrer sig over, hvorfor skolen overhovedet prøver at tvinge brugen af Facebook igennem, når man har andre platforme, der fungerer rigtig fint.

»I andre fag benytter lærerne flittigt eksempelvis Google Drev til at dele filer med os. I eksempelvis mediefag deler vi vores videoer på Google Drev. Jeg forstår ikke, at vores lærer så gerne vil have, at vi bruger Facebook, når der er andre mere undervisningsrelaterede platforme, vi kan benytte os af,« siger Shannon.

Og det er en holdning, Anne-Birgitte Rasmussen deler.

»Som jeg forestiller mig det, er Facebook ikke optimalt som det bærende system for fildeling. Der er andre platforme, der egner sig bedre til formålet,« siger hun og indrømmer samtidig, at diskussionen er væsentlig, fordi der er mange lærere, inklusive Anne-Birgitte Rasmussen selv, der måske ikke har den samme indsigt i brugen af sociale medier, som andre har.

»Vi er jo nogle lærere, der ikke er en del af Facebook-generationen,« konstaterer Anne-Birgitte Rasmussen.

Forskellige oplevelser af forløbet

Ifølge Thomas Ulrik Stilling har sagen udviklet sig til noget principielt i forhold til en enkelt elev. Og han erkender, at forløbet kunne være håndteret anderledes.

»Jeg skal ikke kloge mig i detaljer på det specifikke forløb i denne sag, men det er klart, at man kan gøre det på andre måder, og det har man så i det her tilfælde også gjort efterfølgende,« fortæller han.

Shannon har oplevet forløbet som en trussel mod hendes principper, hvor hun implicit har fået beskeden om, at hvis ikke hun lavede en Facebook-profil, så kunne hun ikke deltage i undervisningen, og det kunne gå ud over hendes karakterer.

Thomas Ulrik Stilling fortæller, at han har snakket med den pågældende lærer, og han forsikrer, at der ikke er blevet formuleret en decideret trussel.

»Der er blevet gjort opmærksom på, at man som elev skal tilegne sig stoffet for at kunne bidrage og deltage i undervisningen. Samtalen har ikke været rettet specifikt på sagen om Facebook, men på den generelle deltagelse i undervisningen,« siger vicerektoren.

Thomas Ulrik Stilling fortæller slutteligt, at han godt kan forstå, at der er nogle elever, der af politiske, religiøse eller principielle årsager ikke vil videregive personlige oplysninger, og det mener han også, at de respekterer på gymnasiet.

Version2 er blevet kontaktet af skolen efter udgivelsen af denne artikel. Skolen fastholder, at eleven ikke blev tvunget. Ifølge eleven tvang læreren hende til at bruge Facebook, fordi det oprindeligt var eneste sted hvor eleverne kunne dele deres analyser. Først efter at hun afviste og efter et møde med ledelsen, kom der en anden løsning på bordet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (59)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kristian Nielsen

»Af principielle årsager har jeg valgt ikke at have en Facebookprofil. Qua Facebooks miserable måde at håndtere personlige oplysninger vil jeg ikke være en del af det,« fortæller Shannon, der er elev på Roskilde Katedralskole

Jeg er så vidt ikke uenige i at Facebook er nogle skarn når det kommer til at indsamle personlige oplysninger om os, og jeg har stor respekt for at hun er i stand til at holde sig fra Facebook i hendes alder. Dog synes jeg at der er en smule dobbelt morale her. Google er da mindst lige så persondatasultne som Facebook. Og brugen af Google Drive "tvinger" vel også alle eleverne til at have en gmail konto hvis de skal gøre sig forhåbninger om at kunne ændre i det som er uploaded!? (Jeg er selv glad Google og Android bruger).

Når det er sagt undre det mig at der ikke er en eller anden skoleplatform som kunne gøre dette bedre end en Facebook gruppe.

  • 23
  • 7
Henrik Eriksen

Jeg kan ikke lade være med at spekulere på, om anken går på at vedkommende ikke VIL støtte Facebook, og dermed ikke engang oprette en profil til dette brug?
Det er meget muligt at Facebook bruger alles data efter forgodtbefindende, men man er jo ikke tvunget til at lægge alle mulige private oplysninger derop.
Skal man have en Facebook-profil for at kunne deltage i visse fag på skolen, så opret dog den profil, og brug den til det og kun dét.

  • 4
  • 81
Jesper Jepsen

Læs lige op på FB's betingelser og så læs den danske lovgivning omkring uddannelser. FB har intet at gøre som en platform for deling af undervisnings materiale, alt materiale lagt op er underlagt FB's censur og kan blive fjernet, blokeret m.m. uden varsel og dermed ikke tilgængelig. Elever kan blive blokeret af FB uden varsel og uden forklaring og dermed kan de ikke følge med i faget.

Skolen har Google education og nu bruger de så begge dele det er jo direkte tåbeligt at have data to steder i stedet for det ene som skolen selv styre brugeroprettelser og rettigheder.

Det her lugter mere af at en underviser finder det nemmere selv at bruge FB i stedet for det værktøj skolen stiller til rådighed sikkert med argumentet " i er der jo alligevel"

  • 57
  • 0
Simon Mikkelsen

Selv hvis man opretter en profil under et pseudonym, som man kun bruger til undervisningen, er det en blåstempling af, at Facebook er da bare noget man skal være på. Men Facebook er et produkt fra et udenlandsk firma og der følger en masse dårligdomme med at bruge det. Man kan vælge at acceptere dette eller lade være. Men her står vi med en dansk uddannelse, der eneste reelle vej til en lang række videregående uddannelser, som ikke ønsker at give dette valg.

Facebook er meget populær og vi slipper nok ikke af med dem lige med det samme. Men hvis alle bare accepterer alle Facebooks dårligdomme blindt, er der ikke mulighed for at få dem til at ændre noget.

Her har vi en elev der har haft muligheden for at gøre en forskel og har gjort opmærksom på problemet. Desværre er der en masse folk, der netop burde gøre sig en masse etiske overvejelser, der har meget svært ved at forstå problematikken. Måske er det fordi de slet ikke har forstået det, de prøver at undervise i.

  • 66
  • 0
Bjarne Nielsen

Skal man have en Facebook-profil for at kunne deltage i visse fag på skolen, så opret dog den profil, og brug den til det og kun dét.

Men afgrunden kigger tilbage på dig... det er kendt at Facebook trækker på alle mulige andre kilder til at profilere dig - f.eks. alle disse "like"-knapper. Det kan man se, når man melder sig til, for så afslører de et allerede ganske detaljeret kendskab.

Det blev i debatten kendt som "skyggeprofiler", og så vidt jeg husker, så blev det påtalt i EU-regi - jeg mener, at FB måtte bide i det sure æble og vente med at profilere Gud og hvermand indtil der foreligger et eksplicit og informeret samtykke fra den enkelte.

Hvis man opretter en profil, så har man også givet lov til, at der etableres en sådan profil - uanset om man iøvrigt gør hvad man kan for at forholde sig passiv. Der er ingen "do not track"-option i FBs brugsbetingelser.

  • 46
  • 0
Martin Wolsing

Det er jo langt fra noget unikt.

I min søns skole er der direkte blevet sagt, at hvis ikke eleverne anskaffer en Windows-pc med Microsofts Office-apps så skal eleven ikke forvente at kunne følge med. Underforstået: Lærerens personlige IT-kompetencer og valg af platform afgør hvad han kan og vil hjælpe eleverne med. Virker tingene ikke på Mac, Linux etc, er det bare ærgerligt.

Fair nok at en skole satser på Windows, Facebook, Google whatever, men så må skolen også stille de nødvendige ting til rådighed i undervisningen. Det gælder hardware såvel software. Det kan aldrig være et krav, at forældre eller elever skal tvinges til at købe bestemte computere bare fordi skolen ikke kan finde ud af at bruge åbne standarder.

Det pudsige er jo, at havde læreren på skolen tilfældigvis været Mac-nørd og sagt at det bare var ærgerligt hvis eleven brugte Windows, så var han jo blevet pillet ned med det samme. Men påpeger man, at det omvendte er lige så problematisk bliver man betragtet som en fanatiker og opfordret til bare at få tingene til at fungere.

  • 48
  • 0
Thomas Jensen

Desværre er der en masse folk, der netop burde gøre sig en masse etiske overvejelser, der har meget svært ved at forstå problematikken.

Ja, det kommer meget tydeligt til udtryk i dialogen mellem parterne. Shannon gør læreren opmærksom på problemet, og

Herefter blev hun indkaldt til en samtale af skolens uddannelsesleder (...)

Argumenter fra Shannon var ikke nok til at få læreren til at forstå og til finde en anden løsning.

Thomas Ulrik Stilling fortæller, at han har snakket med den pågældende lærer og kan forsikre, at der ikke er blevet formuleret en decideret trussel.

Decideret?

Thomas Ulrik Stilling fortæller slutteligt, at han godt kan forstå, at der er nogle elever, der af politiske, religiøse eller principielle årsager ikke vil give afkald på personlige oplysninger, og det mener han også, at de respekterer på gymnasiet.

Det er klart, at når man ikke decideret truer sine elever, så udviser man både forståelse og respekt...?

  • 43
  • 0
Christian Bierlich

Set lidt ovenfra er det altså lidt morsomt.

1) Læreren vil gerne bruge facebook til understøtning af undervisning, fordi han ved at eleverne er der i forvejen, og derfor tjekker det.
2) En elev har ikke facebook i forvejen.
3) Tving eleven til at bruge facebook, goto 1).

Og så er lærere der insisterer på brug af én - og kun én - type hardware eller software til løsning af en bestemt opgave i reglen dem der er mest usikre på egne kompetencer.

  • 17
  • 0
Per Friis

Vi skal eks. komme til tiden
Vi skal lære at læse
Vi skal lære at regne
Vi skal lære fremmet sprog
Vi skal lære noget om det samfund vi lever i og der med bruge nogle af de værktøjer som vi bruger i samfundet!
Jeg er ikke hverken for eller imod FB, men hvis det er et problem for den enkelte, så meld fra og håndter de konsekvenser det måtte have, ved at, accepeter, eller klag til ledelsen!

  • 1
  • 45
Anne-Marie Krogsbøll

... er der ikke megen respekt omkring persondata i uddannelsessystemet, kunne man få indtryk af - jævnfør historien for et års tid siden om "Trivselsundersøgelserne", som alle elever udsættes for i folkeskolerne. De bildes ind, at deres besvarelser af alle mulige personlige spørgsmål, er anonyme - men det er de ikke. De gemmes i personidentificerbar form til f.eks. forskning. Hvordan det overhovedet kan være lovligt at lyve om den slags, har jeg ikke kunnet få svar på.

"»Vi er en almendannende institution. Og brugen af sociale medier er en del af almendannelsen i dag. Det ser vi i mange forskellige sammenhænge,« siger han."

Og? Hvilke andre sociale medier, vil man så også tvinge eleverne ind på? Og kan man så også tvinge eleverne til at tegne abonnementer på bestemte aviser og tv-kanaler? Hvorfor ikke - hvis det er alment dannende?

Jeg synes faktisk, at det er ret rystende, at læreren og rektoren overhovedet kan tro, at det tiltag er i orden - at der åbenbart ikke er foregået nogen form for refleksion ift. dette, inden man er gået i gang med at basere undervisningen på Facebook. Nu er der så en kvik elev, der har mod til at sige fra - hatten af for det - men hvordan står det til på alle de andre uddannelsessteder, hvor såvel lærere som elever sikkert kaster sig selv og privatlivet bevidstløst ud i Big Data-suppen?

  • 23
  • 0
Gert Madsen

Det er et krav at en uddannelsesinstitution aktivt skal hjælpe med at beskytte elevernes frembringelser - hvad værkshøjde de end måtte have.
Jeg har meget svært ved at se, hvordan Facebooks betingelser kan passe ind.

  • 18
  • 0
John Olsen

Vil man ikke bruge "Facebook" fordi de har snabelen i ens private data, bør man ikke bruge nogle "gratis" services, overhovedet, så væk med gmail, Bing, Yahoo, Outlook.com, google søgninger, skydrev etc. etc.
- Ja i realiteten er 90% af internet jo reklamefinancieret, så ønsker man at slippe helt fri, svarer det næsten til at melde sig ud af det digitale samfund!

  • 3
  • 16
Ivo Santos

Uanset om man debattere på sociale medier så som f.eks. facebook eller i et debat forum som f.eks. Version2, så gælder der stadig de samme regler, og det er at man opfører sig ordenligt, og respektere andres meninger, og desuden ikke direkte kalder folk for idioter, så som f.eks. det sker på Ekstra Bladet debatter, og det er vel det som undervisningen burde handle om vile jeg i hvert fald mene.

  • 6
  • 0
Søren Nielsen

Personligt mener jeg ulemperne (vilkårene) overstiger fordelene ved brug af FB, så jeg forsøger det bedste jeg kan at tale mod al brug af FB hvor jeg kan, men andre kan have en anden holdning til det.

Det er et personligt valg, ligesom at købe ind i Irma.

Derfor er det ikke i orden, at folkeskoler, gymnasier, DR osv. osv. forudsætter at jeg køber ind i Irma eller er bruger på Facebook for at kunne nyde de services fuldt ud, som jeg har betalt for gennem min skat.

Det handler ikke om at møde borgerne hvor de er, men om at have en neutral og velovervejet indstilling til hvordan samfundet servicerer og beskytter borgerne.

Det er ikke en beslutning der træffes af en lokal skolelærer eller DR ansat.

  • 27
  • 0
Dave Pencroof

Ja vi SKAL lære en masse forskellige ting for at kunne begå os "selvstændigt" i dette samfund, det er jo et relativt frit land vi lever i, med frihed under ansvar !
MEN syntes du at det er fint at TVINGE borgere ( også dem under 18 ) i armene på pengehungrende udenlandske giganter der absolut ingen etisk har, for hvordan man behandler sine medmennesker, jeg ved det kan lyde underligt, men FB er reelt et "sted" man FRIVILLIGT tilslutter sig, der er ingen regler i verden der tilskriver at man SKAL have en FB konto, og jeg vil hellere i fængsel end have en FB konto !
FB er et tilbud om hyper overfladisk samvær, der er gået over til også at også at fjerne flertallet fra det fysiske, her og nu samvær, se bare hvor mange der sidder begravet i deres div sociale medie konti mens de "er fysisk tilstede med venner/familie/kæreste" mens de BESKRIVER oplevelsen på bla FB ( fortæl mig lige hvordan det hr noget som helst med samvær at gøre ), jeg formoder at det ikke vil vare længe før vi vil høre om par der under akten har skrevet om akten, kvaliteter og mangel på samme, i deres forsøg på at få børn, glem dog at se billeder af forløbet, da FB er ekstremt puritanske på den ene side og på den anden side tillader terrorister at have FB som talerør og stofsælgere steder at betjene nuværende kunder samt hverve nye kunder, bully sider er ligeledes næsten umulige at få lukket, og FB's undskyldninger om at så oprettes der bare nye sider er noget af det allerværste vås, for deres algoritmer kan på ret kort tid genkende personen/erne bag disse nye profiler !
Jeg vil have den VIRKELIGE verden IKKE den pseudoverden som nettet byder mig, og som man gruppe presses til !

  • 6
  • 0
Martin Vingaard

Jeg syntes at artiklen købet kraftigt ind på Shannon i offer rollen. Fair nok at hun ikke er begejstret for FB, men artiklen mangler at beskrive med hvilket formål FB blev brugt i undervisningen.

Havde læreren en pointe eller var det blot fordi læreren syntes det var smart.

Og hvordan i alverden går hun lige fra at nægte at bruge FB til en samtale med skolens uddannelsesledelse?! Der må have foregået noget mere siden situationen har eskaleret så kraftigt.

  • 3
  • 4
Rasmus Nielsen

I og med at sociale medier er så stor en del af dagens virkelighed er det vigtigt at skoler og gymnasier klæder eleverne på til at agere i denne virkelighed. Det virker som om skolen i dette tilfælde har misset dette mål og i stedet gjort det til et mål i sig selv at anvende sociale medier i undervisningen.

Desværre er dette et omsiggribende problem. I folkeskolerne her i kommunen er der mål om at samtlige elever skal have en iPad (ja, iPad, ikke bare en tablet). Et klart mål, men hvad er formålet? Det tænkes der vist stadig over.

Mht. Facebook kan man sagtens tage nogle oplagte relevante emner op (beskyttelse af personlige data og hvorfor det er vigtigt, anvendelse af sociale medier til at sprede (løgne)historier, og selvfølgelig den positive: hurtig deling af information og ideer). Her kunne jeg se en ide i at oprette en falsk profil og prøve teknikkerne i praksis.

I dette tilfælde virker det som om det er eleven der har stået for den mest almendannende del af undervisningen.

  • 17
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll

Fair nok at hun ikke er begejstret for FB, men artiklen mangler at beskrive med hvilket formål FB blev brugt i undervisningen.


For mig at se er det ligegyldigt - der er tale om principper. Uanset hvad læreren har haft i tankerne (hvis han overhovedet har tænkt - jeg tvivler), så berettiger det ikke til at tvinge eleverne til at afgive retten til privatliv.

Der må have foregået noget mere siden situationen har eskaleret så kraftigt.


Det fremgår, at hun blev indkaldt til samtale, da hun nægtede at oprette en Facebook-konto. For mig at se må det være læreren, der har eskaleret situationen - i stedet for at tænke sig om....

  • 20
  • 1
Christian Nobel

Når det er sagt undre det mig at der ikke er en eller anden skoleplatform som kunne gøre dette bedre end en Facebook gruppe.

Se du har fat i noget helt essentielt her, nemlig den omsiggribende tendens til at benytte de "gratis" metoder.

Desværre er det jo ikke kun i skoleregi man forfalder til at bruge sladdermaskinen, men mere og mere i erhvervslivet, hvor alle står på skuldrene af hinanden for at råbe højest - og dem der griner mest er FB og Google.

Tilsvarende er der jo snart ikke nogen virksomheder som selv ejer deres egne data (hvilket jeg synes er mega skræmmende, for tal lige om en global kill-switch), men gladeligt lader data opbevare i skysovs, uden man egentlig er 100% sikre på hvordan data opbevares, og af hvem.

Og i det spil, ja så benyttes FB så også til opbevaring at data på den ene eller anden måde (bare se det fjols der led den tort at hans Mac forum blev lukket), fordi folk efterhånden er blevet for dovne til selv at tage ansvar for løsningerne - og dermed kaster alle i armene på profileringsmaskinen.

Skolerne burde være forpligtet til at stille en samarbejdsplatform til rådighed, som respekterer elevernes data og privatliv, og som ikke sender profileringsoplysninger udenlands - denne platform behøver ikke være en der købes af The Usual Suspects, men kunne sagtens være en OSS løsning, hvor alle nørderne i skolerne jo passende kunne bidrage.

Det er ved at være på tide med en modbevægelse mod al den "gratis" / for-billig-til-at-være-sand centralisering under tvivlsomme vilkår.

  • 18
  • 0
Gert Madsen

Skolerne burde være forpligtet til at stille en samarbejdsplatform til rådighed, som respekterer elevernes data og privatliv


Undervisningsministeriet har en "Skole ABC", som beskriver kravene til disse værktøjer.
Det er derfor at der findes en undervisningsvariant af Google Docs, som skulle leve op til kravene, og som derfor koster penge.
En Microsoft-konto overtræder reglerne, og derfor kan den nyeste Office ikke bruges.
Men som sædvanligt, er der jo ingen sanktioner overfor de offentligt ansatte, som bryder loven . . .

  • 11
  • 1
Martin Vingaard

For mig at se er det ligegyldigt - der er tale om principper. Uanset hvad læreren har haft i tankerne (hvis han overhovedet har tænkt - jeg tvivler), så berettiger det ikke til at tvinge eleverne til at afgive retten til privatliv.

Jeg er ikke enig, formålet kan netop berretige udfordringen af principperne. Hvis en elev kan undsige sig noget i skolen på baggrund af principper, uden der er plads til at udfordre dem, ville det lede til en sand epidemi af elever der kommer igennem skolen uden at lære noget.

Det er ikke min intention benægte hende sin ret til at værne om sit privatliv. Men det forkommer mig dog besynderligt at situationen bliver blæst sådan op. Som det tidligere er nævnt i kommentarerne til denne artikel, er det jo muligt at oprette en FB profil uden nogen former for PII data.

Med hensyn til eskaleringen til uddannelsesledelsen så må der have været andet i samtalen end: "når du vil ikke oprette en FB profil, op til rektor med dig!". Det lægger dog lige til højrebenet at tvivle på lærerens kompetence og manglende villighed til at indgå et kompromis. Men det er her der mangler noget i artiklen.

  • 2
  • 12
Thomas Jensen

Skolerne burde være forpligtet til at stille en samarbejdsplatform til rådighed, som respekterer elevernes data og privatliv, og som ikke sender profileringsoplysninger udenlands

Det kan vi kun være 100% enige om...

The Usual Suspects, nej. Men en decentral løsning, hvor kvaliteten er afhængig af den enkelte skoles budget og talenter? Den tror jeg sgu' ikke på.

Decentralt er i princippet godt (selvom det ofte betyder man skal opfinde den dybe tallerken igen-igen-igen), men omvendt er det også en falliterklæring at sige, at vi ikke kan lave gode, centrale løsninger. Som jeg plejer at sige, Danmark er altså ikke større end en storby ude i den globale verden. Hvis de kan lave løsninger der fungerer for 5-10-20 eller 100 millioner mennesker, så kan vi også.

Jeg ved godt der har været nogle skræmmende eksempler, men vi må holde fast i at det ikke er raketvidenskab. Selvfølgelig kan vi godt, og billigt, lave et centralt alternativ til google drive (og en masse andre ting), som det er nemt for skolerne at bruge, så de kan koncentrere sig om at drive skole.

  • 1
  • 0
Ditlev Petersen

at eleven ikke blev sendt til psykolog (men det gør man måske ikke på gymnasiet). Selvfølgelig skal man ikke tvinges til at optræde på Facebook, at synge salmer, spise det ene eller det andet eller meldes ind i et uvedkommende trossamfund. Et offentligt gymnasium er for alle (med de adgangskrav der er). Man skal ikke også pålægges at sælge sin sjæl og frihed til et udenlandsk firma. I forvejen er vi så småt blevet tvunget til at have mobiltelefon, i næste måned endda en smartphone (ellers må man betale fuld takst i den offentlige transport).

Jeg mindes stadig, hvor stor opstandelse kravet om et borgerkort medførte i sin tid. Dette her er i en helt anden klasse af grovhed.

At lave et offentligt, dansk/nordisk samarbejdsværktøj til skoler og andre læreanstalter (der fungerer også på andet end Windows) burde være overkommeligt. Endda et GODT værktøj. Hvis det ikke findes i forvejen.

  • 16
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll

Jeg er ikke enig, formålet kan netop berretige udfordringen af principperne.


Man kan komme i situationer, hvor principper må vige for højere formål - men jeg har meget svært ved at se, at der kan findes noget som helst formål i denne situation, der kan berettige til at presse elever til at oprette sig på Facebook.

Og mht. at oprette sig anonymt så synes jeg, at det er skolens og lærerens opgave at sørge for, at eleverne ikke lokkes ind i at forholde sig ukritisk til privatliv og internet. Det skal ikke være en enkelt (klog) elev, der skal udsættes for det pres, det er, at skulle gå op mod læreren. Det er lærerens og skolens ansvar at sikre eleverne.

Men det forkommer mig dog besynderligt at situationen bliver blæst sådan op.


Ja, det kan også undre mig - men for mig at se kan det aldrig blive eleven, der blæser sagen op her. Hun har retten på sin side, og jeg er lidt rystet over, at der overhovedet kan blive en sag ud af, at hun siger nej. En ting er, at enhver kan dumme sig i et svagt øjeblik - men at læreren forfølger sagen i stedet for at indse, at han er på tynd is -det er rigtigt bekymrende - for hvem skal lære vore børn og unge om deres rettigheder på nettet? Bortset selvfølgelig fra deres forældre - men der skulle jo nødigt være uenighed mellem skole og hjem på det punkt.

Det kunne være interessant at høre lærerens overvejelser om, hvorfor han overhovedet har planlagt undervisningen på den måde - helt uden hensyntagen til privatlivsproblematikken. Er han slet ikke opmærksom på problematikken? Eller hører han til dem, som helt bevidst mener, at hele privatlivsproblemet er noget opreklameret pjat? I sidste tilfælde er det et personligt valg, han kan træffe på egne vegne - men som han gud døde mig ikke har lov til at presse ned over hovedet på eleverne.

  • 13
  • 0
Christian Nobel

Men en decentral løsning, hvor kvaliteten er afhængig af den enkelte skoles budget og talenter? Den tror jeg sgu' ikke på.

Jeg siger ikke at det nødvendigvis skal være en 100% decentral løsning, men det skal laves som en OSS løsning, hvor mange af de talenter der sidder rundt omkring (og som måske faktisk ved hvor skoen trykker) skal involveres, og hvor der ikke kan fejes noget ind under tæppet.

Det udelukker ikke at det er en central løsning, men det skal bare nytænkes, så det ikke leveres som en big-bang (læs big-failure) fra NSA's sædvanlige forlængede arme.

  • 2
  • 0
Jesper Jepsen

Ret stor forskel på at sige at skal du have din egen computer med så skal det være en windows baseret maskine for at den kan køre de programmer som skolen stiller til rådighed. I 2009 var Google docs 2 år gammel og på det tidspunkt ikke brugbart for en uddannelsesinstitution.
Sagen her er at skolen kræver at du afgiver persondata og godkender at et privat firma kan tracke din færden på nettet og at du ikke ejer noget af det du ligger op i løsningen. At du skal købe et bestemt produkt for at kunne noget bestemt kræver ikke at du i 2009 skulle afgive personoplysninger og blive overvåget efter følgende.

Mere er at skolen HAR en løsning som faktisk er bedre egnet til at understøtte undervisningen end FB er så hvordan tanken om at FB skulle være bedre er opstået bør måske findes i en tidlig og ret så fugtig julefrokost.

  • 6
  • 0
Claus Nedergaard Jacobsen

De fleste debattører fokuserer på det med at overlade data til et privat firma i udlandet, en fælde som 1,7 mia mennesker på verdensplan allerede er faldet i. Den ulykke er slem nok, men den allerværste er dog den uberettigede magt, som FB har vundet - så stor at man med tilsætning af lidt misinformation, filtrering og lidt stimulering af nogle dybere menneskelige mekanismer såsom behovet for at blive bekræftet i sit verdensbillede - ikke udfordret - kan ændre udfaldet af en præsidentvalgkamp og sikkert meget mere.

Der er ikke noget galt med sociale medier, men der er noget galt, når et eneste, privat produkt har opnået så stor magt.

Selv hvis man vælger at oprette en fake-profil for at deltage i en eller sammenhæng som det omtalte, så vil ens profil tælle med i den statistik, der siger at 3 mio danskere har en FB profil og derved vil man uvægerligt være med til at få dem udenfor til at føle sig endnu mere. Og dermed presse på for at gøre FB's magt endnu større.

Dejligt at se, at så mange har fået øjnene op for problemet.

  • 12
  • 0
Kjeld Flarup Christensen

Der burde findes nogle standardværktøjer, som kan klare fildeling, office o.s.v. via en browser, således at det kan installeres på en server.

Altså stedet for at bruge Google til kollaboration, så hoster man det selv, eller et dansk hostingfirma gør det for en.

Det er muligt at det koster lidt mere, men så er man uafhængig.
Sammenligner man Amazon med hvad danske Cloud udbydere kan klare, så kan vi godt konkurrere herhjemme. Amazon, Google o.s.v. er blot foran på software og feature.

Det sidste vi skal have er nogen som vil udvikle noget specielt til skolerne. Den slags går galt.

  • 1
  • 2
Christian Nobel

Der burde findes nogle standardværktøjer, som kan klare fildeling, office o.s.v. via en browser, således at det kan installeres på en server.

Der findes tonsvis af den slags, også (især) som OSS - men det kræver at man tør tage et ansvar, og ikke blindt følger med de andre lemminger ud over kanten.

Der er intet nyt under solen, diskussionen er (ud fra en internet betragtning) oldgammel, og handler mere om holdning end teknik.

Og vælges en OSS løsning, så er der intet til hinder for at kvikke hoveder på skolerne selv bidrager med at tilføje de features som måske ikke umiddelbart er tilgængelige, men som sikkert kunne anvendes af alle skoler på den ganske klode.

  • 5
  • 0
Torben Arendal

Danmarks Radio har uden tvivl promoveret Facebook i gennem mange mange år. Der er mange Facebook venner i DR. Jeg vil ikke nævne hvem.

Vi ved at Facebook er et Amerikanske selskab som ingen skat betler i Danmark.

Vi ved at alle Facebook bruger er overvåget!

Facebooks forretnings model er kriminel.

Facebooks ejer Mark Zuckerberg er noget af det mest usympatiske CEO der findes. F. eks. er Troels Tiers, Røde Mor Træsnit ulovligt på Facebook. Mark har aldrig før set patter!

Facebook er en cancer!

  • 4
  • 7
Torben Arendal

Facebook is a Wall Street monster. One of the biggest skams on Wall Street and that is because all of his " friends" are from Wall Street. Facebooks value is pumped up, like MIcrosoft, Google, Twitter, Instagram, etc. The same friends are pumping up the value of all their friends stocks. It's the klan!

Check it out if you dare!

  • 0
  • 6
Emil Christoffersen

I følge Roskilde Katedralskole's IT strategier, er man bundet når man ansøger som elev at bruge Google Drev, b.la også platformen Meebook.

Forskellen på Google Drev og Facebook synes jeg er enorm, da man bliver tildelt kontoer til Google Drev, og dermed ikke skal bruge ens egne oplysninger.

  • 7
  • 0
Thor bsn

Kan folk være så dumme at vil bruge en hjemmeside/app til tvunget informations deling. godt jeg ikke er i nærheden af den skole, da jeg ellers ville gå fuldstændig verbalt amok på de ansvarlige, som har fundet på sådan en uansvarlig ting.

sociale medier kommer og går, facebook er i min vennekreds kun brugt af singler og kvinder, men kvinderne gider det heller ikke så meget mere. så har man kun singlerne tilbage = facebook dating :) dvs. ubrugligt

  • 0
  • 0
Christian Nobel

Så hvis læreren havde oprettede en Facebook konto til hende så ville der ikke være nogle problemer ?

Sådan fungerer det ikke!

Det vil anses som en fake FB profil, som risikerer at blive lukket uden varsel og forklaring.

FB kræver at alle profiler er personlige - selv et firma kan ikke figurere som en juridisk enhed i FB verdenen, det skal bindes op på en person.

OG, det er på ingen måde et forsvar for Google, da jeg heller ikke mener det at bruge Google (eller andre obskure NSA certificerede løsninger) er en valid løsning!

  • 5
  • 0
Jørgen Henningsen

OG, det er på ingen måde et forsvar for Google, da jeg heller ikke mener det at bruge Google (eller andre obskure NSA certificerede løsninger) er en valid løsning!


Det drejer sig nemlig om at give eleverne friheden til at vælge, men jeg kan jo godt som underviser anbefale noget udfra et teknisk synspunkt. Når det drejer sig om filformater til aflevering derimod, så er sagen en anden. Der skal vi have pdf hos os.

  • 4
  • 0
Bjarne Nielsen

Med mindre denne er google ?

... ingen skal tvinges til at lægge noget som helst personligt op i skyen.

Og ingen skal finde sig i, at andre lægger personlige ting om dem op i skyen, som del af eller som forudsætning for væsentlige offentlige ydelser, som man er berettiget til. Det uanset om det er af det offentlige selv, eller fordi det offentlige har skabt en situation, hvor man de facto er tvunget ud i pest eller kolera med en eller få private udbydere.

Så, nej, bestemt heller ingen tvang til at bruge Googles produkter, tak!

Det kan godt være, at det er bekvemt, og at det ikke er tydeligt, hvad prisen reelt er (tro mig, der er en pris!), men netop derfor er det så meget mere væsentligt, at man passer på og bruger sin sunde fornuft, når man reelt træffer valg på andres vegne.

  • 6
  • 0
Torben Arendal

I am writing in english because maybe the CEO of FACEBOOK or NSA or CIA may understand what Im talking about and relay it to Mark Zuckerberg and many others.

FACEBOOK is an American firm. A firm like many millions of American firms where the workers are unorganized. In Denmark about 70% of the work force is organized. In the United States of America about 10% are organized and with a very lousy deal. There is no overtime or weekend pay, no yearly adjustment of wages, no maternaty leave, no 6 week yearly payed vacation time, there are no pension plans, etc. There are very weak regulations regarding working conditions for example, clean air, daylight requirements, noise levels etc etc.

And this is why American firms can dump prices for products and services.

Denmark must sell the Danish Model to the US, otherwizr we should restrict all forms for American social medias. They are a complete disaster for ou danish society.

Drop Facebook! Or nationalize it, making it a true democratic movement and not a shareholder monster!

  • 0
  • 7
Henning Voldtofte

"Jeg ved godt der har været nogle skræmmende eksempler, men vi må holde fast i at det ikke er raketvidenskab. Selvfølgelig kan vi godt, og billigt, lave et centralt alternativ til google drive (og en masse andre ting), som det er nemt for skolerne at bruge, så de kan koncentrere sig om at drive skole."

Aarhus Universitet har 40.000+ studerende som udveksler filer og andre informationer med hinanden og med undervisere, styret helt ned til individuel fag og kursus. Det efterspurgte system findes altså allerede i Danmark.

  • 2
  • 0
Jesper Lund

Er Lectio ikke til for det samme? Det fremgår af gymnasiets hjemmeside, at de bruger Lectio. På mit gymnasium kunne man gemme filer der, og ellers var der altid FirstClass (som er noget lort).

Der er den kæmpe forskel, at dit gymnasium er dataansvarlig i forhold til persondataloven, og Lectio er databehandler som alene må arbejde og bruge data efter den dataansvarliges instruktioner.

Når eleverne får besked på at oprette private Facebook konti for at deltage i undervisningen, tvinges eleverne til at indgå aftaler med Facebook om al mulig anden brug af de ting som uploades til Facebook.

  • 2
  • 0
Jesper Lund

Der er den kæmpe forskel, at dit gymnasium er dataansvarlig i forhold til persondataloven, og Lectio er databehandler som alene må arbejde og bruge data efter den dataansvarliges instruktioner.

Facebook kunne i princippet godt være databehandler i et sådant setup med et system ala Facebook@Work, som er adskilt fra det Facebook vi kender. Men kravene må være at Facebook alene er databehandler, gymnasiet er dataansvarlig, og at eleven ikke skal give et samtykke til Facebook.

  • 2
  • 0
Anne-Marie Krogsbøll

Historien er nået til Berlingske:
http://www.b.dk/nationalt/gymnasier-presser-elever-til-at-v-re-p-sociale...
"Efter et forløb med møder med skoleledelsen og forskellige løsningsforslag er Shannon og Roskilde Katedralskole kommet frem til, at Shannon kigger med i dansklærerens Facebook-gruppe gennem klassekammeraternes profiler og får tilsendt det, der bliver delt i gruppen, over Google Drev, lyder det fra skolens rektor Claus Niller Nielsen."

Det er da godt nok en halv løsning - det beskytter Shannon, men hvad med resten af eleverne? Skolen tager åbenbart fortsat ikke sit ansvar for at sikre elevernes data alvorligt. De fleste elever bruger i forvejen Facebook, men det er ikke en undskyldning for, at skolen også bare kan køre på frihjul mht. persondata og privatliv.

  • 4
  • 0
Tine Andersen

Kunne min overskrift være. I et af mine utallige kurser i at blive en klog arbejdsløs, der kunne bruge en pc, skulle vi guddøde me' oprette en hotmail og MSN-konto.

Jeg obstruerede, da jeg havde min egen email (webmail), men begrundelsen var også dengang, at kommunikationen skulle ud fælles på en (for underviseren ) nem måde.

Jeg kedede mig et hul i hovedet! At sende folk med 10 års erfaring i IT tilbage til: "Dette er en mus!"-niveauet var for mig at se spild af tid (min) og penge (kommunens).

Okay, jeg kunne hjælpe folk lidt med password-opretning, men ellers...

Mvh
Tine

  • 0
  • 0
Mogens Bluhme

Den pågældende dansklærer følger åbenbart ikke særlig godt med i sit fag. I så fald ville han vide, at de sidste to års Rosenkjærpris-modtagere, Svend Brinkmann og Vincent Hendricks har et kritisk syn på især Facebook - også kaldet narcissisme-portalen blandt filosoffer. Nogle lærere er så ivrige for at blive populære blandt de unge, at de glemmer de sidstnævnte også er forskellige.

Man har ret til at være genert og en privat person, hvis man ønsker det. Men det bliver vel også snart en diagnose ved de næste udgaver af DSM og ICD. Aldrig har man betonet selvstændighed så meget i skåltaler og aldrig har der været så meget konformitet, ansporet af den kommercielle industri overfor unge for at få dem til at føle at de skal "følge med tiden", som denne industri definerer, hvad er.

Denne konformitet kan faktisk allerede spores i 50'erne i klassikeren "Det ensomme massemenneske" : fra at være inderstyret som et gyroskop for at holde kursen - til at være radarstyret, der lægger vægt på at være opdateret og fange andres meninger og ikke skille sig ud.

Så uanset Zuckerbergs bemærkning om at privatliv hører fortiden til, skal vi være glade for at nogen bryder konformiteten og tør være anderledes/kritisk overfor tidens trends. Men han lever af at stjæle og sælge brugernes privatliv til tredje part så der behøves næppe megen motivforskning.

De mest lalleglade Facebook-brugere lægger gerne billeder på Facebook uden at spørge de fotograferede, hvilket jeg bliver rasende over, hvis det angår mig.

At mainstreamdelen betragter de som ikke er som dem selv, som idioter og sære, er i min optik modsat et kompliment - Især hvis man lægger Dostojevski's Idioten til grund for vurderingen af hvad en idiot er.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere